در گفت‌وگو با مدیرعامل بانک پارسیان مطرح شد:

شرایط رقابتی بهتر با وجود بانک‌های خارجی در کشور

کدخبر: ۱۵۲۳۲۳
مدیرعامل بانک پارسیان در پاسخ به این سوال که ایجاد شعب بانک‌های خارجی برای شما به عنوان بانک خصوصی در خارج از کشور، چقدر صرفه اقتصادی دارد و آیا می‌تواند به صورت موثر به تعاملات بانکی ایران با دنیا کمک کند؟ گفت: موضوع صرفه اقتصادی در طرح توجیهی حتماً باید دیده شود و امکان‌سنجی باید صورت گیرد و اقدامات به تایید مقامات نظارتی برسد.
شرایط رقابتی بهتر با وجود بانک‌های خارجی در کشور

به گزارش اقتصادنیوز، کوروش پرویزیان در پاسخ به این سوال که آیا نشانه خاصی به شمار می‌رود که مجامع بین‌المللی یا بانک‌های مرکزی دنیا، بیشتر با فعالیت در چارچوب بانک‌های خصوصی ایران موافق هستند تا بانک‌های دولتی؟ گفت: نه از این جهت تفاوتی ندارند، چرا که بسیاری از بانک‌های اصلی و دولتی ایران در گذشته، شعب خود را در خارج از کشور و حتی آمریکا هم دایر کرده بودند و طبیعی است که بانک‌های خصوصی نیز به توسعه شبکه خود بپردازند.

او در ادامه گفت‌وگوی خود با هفته‌نامه تجارت فردا افزود: بانک‌های دولتی هم‌اکنون نهاد و تشکیلاتی در خارج کشور دارند که اروپایی‌ها و آمریکا به اینها خسارت وارد کردند. بانک‌های ایرانی در جهت توسعه تجارت کشور هزینه زیادی برای برقراری و ایجاد این شعب و نیز برای تجهیزات و نرم‌افزار آنها کرده و سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این سرمایه‌گذاری‌ها در ایتالیا، آلمان، انگلیس، فرانسه و نقاط مختلفی از دنیا صورت گرفته که با تحریم خسارت به اینها وارد آمد. از این‌رو با راه‌اندازی این شعب، بانک‌های خصوصی نیز در حال گسترش فعالیت‌های خود هستند. بانک‌های خصوصی به بسط فعالیت‌های بین‌المللی توجه دارند. همه بانک‌ها باید بتوانند ساختارها و نهادهای خود را گسترش دهند.

مدیرعامل بانک پارسیان در پاسخ به این سوال که ایجاد شعب بانک‌های خارجی برای شما به عنوان بانک خصوصی در خارج از کشور، چقدر صرفه اقتصادی دارد و آیا می‌تواند به صورت موثر به تعاملات بانکی ایران با دنیا کمک کند؟ گفت: موضوع صرفه اقتصادی در طرح توجیهی حتماً باید دیده شود و امکان‌سنجی باید صورت گیرد و اقدامات به تایید مقامات نظارتی برسد.

او افزود: بعد از این مراحل و کسب اجازه سهامداران، تازه‌ کار اخذ مجوز از مقامات خارجی باید انجام شود. در مجموع ایجاد و راه‌اندازی شعب خارجی بانک‌ها واجد اهمیت است. اکنون بانک پارسیان در عراق شعبه دارد و این شعبه، فعالیت‌هایی از بانک را مدیریت می‌کند که کسب‌وکار بانک در فعالیت‌های اصلی و سایر فعالیت‌های مرتبط به آن را به‌ویژه در حوزه صادرات حمایت کرده است؛ بنابراین با عادی شدن شرایط در عراق به توسعه صادرات و به‌خصوص در صدور خدمات فنی و مهندسی کمک کرده و می‌کند؛ هر‌چند ممکن است در واقع هزینه‌های سرمایه‌گذاری در چند سال اول که انجام شده باشد سودآور نباشد و حتی این هزینه‌ها در سال‌های ابتدایی با زیان مواجه شود؛ اما در سال‌های بعد این هزینه جبران می‌شود؛ به هر روی طرح توجیهی روشن می‌کند که منافع و مضار آن چیست.

پرویزیان در ادامه بیان کرد: اگر در بلندمدت، نهادی که در خارج از کشور تحت عنوان شعب خارجی ایجاد می‌شود، سودده باشد، راه‌اندازی آن برای بانک با صرفه همراه است، ولی اگر سودده نباشد، عقلایی نیست. بنابراین ما طبعاً جاهایی را دنبال می‌کنیم که تجارت خارجی داشته باشیم. صادرات و تجارت خارجی برای ما خیلی مهم بوده و بحث صادرات و ارزش افزوده برای کشور، برایمان خیلی اهمیت دارد. واردات از آن کشورها هم مهم است. حجم تجارت خارجی و فعالیت‌هایی که در آینده انجام می‌شود، بر روی ایجاد شعب خارجی و توجیه‌پذیری آنها،تاثیرگذار است.

او در پاسخ به این سوال که برای ما بهتر این است که شعب بانک‌های خارجی را در ایران داشته باشیم یا اینکه خود ما شعب بانک‌های ایرانی را در خارج از کشور راه‌اندازی کنیم؟ گفت: هر دو مهم و واجد اهمیت هستند و هر یک، کاربرد و مسائل خاص خود را دارند. وجود بانک‌های خارجی در ایران کمک به شرایط رقابتی بهتر می‌کند؛ اما باید تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نهادهای نظارتی باشد؛ ولی ایجاد مناسبات در خارج از کشور با گشایش شعب بانک‌های ایرانی این کمک را می‌تواند داشته باشد که تجارت حمایت شود؛ البته انتخاب آنها کاملاً باید با منطق اقتصادی و با محوریت صادرات غیرنفتی کالا و خدمات فنی و مهندسی ایرانی صورت گیرد.

او در ادامه بیان کرد: در حقیقت هر بانکی که بخواهد در کشور دیگری شعبه و بانک ایجاد کند یا توسعه شعبه بدهد، ناچار است مقررات آن کشور را رعایت کند.

او افزود: این یک اصل پذیرفته‌شده در تمام دنیاست و الان شعب بانک‌های ایرانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس، تحت نظارت مقامات نظارتی آن کشور هستند و بعضاً حتی یک توافقنامه‌های نظارتی بین مقامات نظارتی کشورها در حوزه بانکی منعقد می‌شود که بر اساس آن ضوابطی تنظیم می‌شود که به چه شکلی باید امور بانکی در این کشورها انجام شود؛ ضمن اینکه حسابرسی‌های شعب بانکی ایران هم تابع همان مقرراتی است که در آن کشور وضع می‌شود؛ بنابراین در توسعه شعب بانک‌های ایرانی در خارج از کشور نیز حتماً این موارد مورد توجه قرار می‌گیرد و بالعکس، بانک‌های خارجی اگر امکان حضور در ایران داشته باشند و به کشورمان بیایند، طبیعتاً مقررات نظارتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را رعایت خواهند کرد و ملزم به آن هستند.

پرویزیان در پاسخ به این سوال که با وجود بانکداری اسلامی، آیا برای بانک‌های خارجی کار در ضوابط بانکی ایران جذاب است؟ گفت: بله، کاملاً. توسعه کسب‌وکار در ایران بسیار برای بانک‌های خارجی می‌تواند واجد اهمیت باشد. به هر حال ایران هم یک بازار بزرگ و پرپتانسیل است. از جمله اینکه تجارت خارجی ایران به نسبت سایر کشورهای دنیا که در دنیا تجارت خارجی دارند، چشمگیر است و رتبه ایران، در این حوزه رتبه کمی نیست و در واقع قابل توجه است.

او افزود: درست است که اقتصاد در دنیا، به صورت کلی فعلاً در دست آمریکا، چین و کشورهای اروپایی است؛ ولی وقتی تنوع را نگاه می‌کنیم، در بین اقتصادهای دنیا، اقتصاد ایران هم الگوی کوچکی ندارد و رتبه آن در حدود 20 تا 30 است و این برای بانک‌های خارجی می‌تواند جذابیت داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید