مرکز آمار ایران گزارش داد

روند چهارساله شاخص قیمت تولیدکننده/ تورم تولید از ۲۶.۳ درصد به ۳.۸ درصد رسید

کدخبر: ۱۵۲۳۴۲
شاخص قیمت تولیدکننده یک شاخص پیش‌نگر است که صاحبان صنایع، سرمایه‌گذاران و سیاستمداران با بررسی آن، می‌توانند از سطح تغییر قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات مصرفی یا تورم اطلاع کسب کنند.

به گزارش اقتصادنیوز، مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت تولید کننده طی دوره ۱۳۹۴-۱۳۹۱ را منتشر کرد. شاخصی که بر اساس میانگین وزنی رشته فعالیت‌های اقتصادی محاسبه شده است. روند این شاخص برای سال‌های ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۴ به تفکیک گروه‌های اصلی به شرح ذیل است:

۱- شاخص‌کل قیمت تولیدکننده در سال‌های ۱۳۹۱، ۱۳۹۲، ۱۳۹۳، ۱۳۹۴ به ترتیب برابر با ۱۲۶.۳، ۱۶۰.۹، ۱۸۴.۰ و ۱۹۱.۰ است که درصد افزایش آنها نسبت به سال قبل برابر با ۲۶.۳، ۲۷.۴، ۱۴.۴ و ۳.۸ درصد است.

۱-۱- شاخص قیمت تولید کننده بخش کشاورزی در سال‌های ۱۳۹۱، ۱۳۹۲، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به ترتیب برابر ۱۴۶.۷، ۲۰۶.۲، ۲۱۴.۰ و ۲۱۵.۹ است که درصد افزایش آنها نسبت به سال قبل به ترتیب برابر ۴۶.۷، ۴۰.۶، ۳.۸ و ۱.۳ درصد است.

۱-۲- شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در سال‌های ۱۳۹۱، ۱۳۹۲، ۱۳۹۳ به ترتیب برابر با ۱۲۳.۵، ۱۶۲.۵ و ۲۱۳.۳ است که درصد افزایش آنها نسبت به سال قبل به ترتیب برابر با ۲۳.۵، ۳۱.۵، ۳۱.۳ درصد است. شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در سال ۱۳۹۴ برابر با ۲۰۶.۲ است که نسبت به سال قبل ۳.۳ درصد کاهش داشته است.

۱-۳- شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت (ساخت) در سال‌های ۱۳۹۱، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به ترتیب برابر با ۱۲۹.۰، ۱۶۵.۴ و ۱۹۲.۰ است که درصد افزایش آنها نسبت به سال قبل به ترتیب برابر با ۲۹.۰، ۲۸.۳، ۱۶.۱ درصد است. شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت ۰ساخت) در سال ۱۳۹۴ برابر با ۱۹۱.۰ است و نسبت به سال قبل ۰.۵ درصد کاهش داشته است.

۱-۴- شاخص قیمت تولیدکننده بخش انرژی ـ برق در سال‌های ۱۳۹۱، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به ترتیب برابر با ۱۲۰.۸، ۱۳۹.۱ و ۱۷۳.۸ است که درصد افزایش آنها نسبت به سال قبل به ترتیب برابر با ۲۰.۸، ۱۵.۱ و ۲۵.۰ درصد است. شاخص قیمت تولیدکننده بخش انرژی ـ برق در سال ۱۳۹۴ برابر با ۱۵۹.۷ است و نسبت به سال قبل ۸.۲ درصد کاهش داشته است.

۱-۵- شاخص قیمت تولیدکننده بخش خدمات در سال‌های ۱۳۹۱، ۱۳۹۲، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به ترتیب برابر با ۱۱۶.۹، ۱۴۱.۷، ۱۶۴.۷ و ۱۸۳.۵ است که درصد افزایش آنها نسبت به سال قبل به ترتیب برابر با ۱۶.۹، ۲۱.۲، ۱۶.۲ و ۱۱.۴ درصد است.

بر اساس این گزارش، شاخص قیمت تولید کننده، متوسط قیمت کالاها و خدماتی است که بنگاه‌ها به ازای تولید کالا و خدمات دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر، این شاخص ابزاری برای اندازه‌گیری تغییرات قیمت در بخش‌های تولیدی اقتصاد و لذا یکی از معیارهای سنجش عملکرد اقتصادی است، که از سطح عمومی قیمت‌ها محاسبه و منتشر می شود. این شاخص، تاثیر قابل توجهی بر تصمیم‌گیری صاحبان صنایع، سرمایه‌گذاران و حتی سیاست‌مداران خواهد داشت. از شاخص قیمت تولید کننده به عنوان یک شاخص پیش‌نگر یاد می‌شود؛ به این مفهوم که با بررسی این شاخص می‌توان از سطح تغییر قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات مصرفی یا تورم (با یک وقفه زمانی) اطلاع کسب کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید