بروز نشانه‌های بهبود در روند معاملات تالار شیشه‌ای

کدخبر: ۱۵۲۴۱۱
اولین روز معاملاتی بورس در پاییز ماه تا دقایقی دیگر آغاز می‌شود و به نظر می‌رسد بازار دوره نزولی را پشت سر گذاشته و نشانه‌هایی از بهبود شرایط در روند داد و ستد‌ها نمایان شده است.

اولین روز معاملاتی پاییز در شرایطی آغاز می‌شود که بازار سهام بعد از پشت سر گذاشتن یک دوره نزولی تا حدودی به تعادل رسیده و نشانه هایی از بهبود روند معاملات در بازار نمایان شده است.

با این وجود هنوز بدبینی نسبت بورس و سرمایه‌گذاری در این بازار پر نوسان میان سهامداران وجود دارد. در این شرایط تحرکات سهامداران حقوقی تاثیر زیادی بر روند معاملات خواهد داشت اما بسیاری از کارشناسان شرایط بازار در میان مدت را مطلوب ارزیابی می کنند.

در عرصه سیاست سفر سه روزه رئیس جمهور به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل به پایان رسید و صحبت های رئیس جمهور مورد توجه رسانه های مختلف جهان قرار گرفت و به بازتاب آن پرداختند. حال باید منتظر واکنش بازار به این اخبار و همچنین صدور مجوز آمریکا برای فروش هواپیماهای ایرباس و بویینگ باشیم.

از سویی دیگر در بازارهای جهانی آخرین روز معاملاتی هفته با رشد قیمت جهانی طلا، افت قیمت نفت و نوسان در بازار فلزات اساسی همراه شد. به این ترتیب قیمت جهانی هر انس طلا با رشد 41 سنتی به 1338 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت نیز علیرغم انتشار برخی اخبار مبنی بر توافق میان ایران و عربستان در خصوص فریز نفتی با افت یک دلار و 32 سنتی به 46 دلار و 10 سنت رسید.

در بازار فلزات اساسی نیز از میان 5 فلز کلیدی تنها مس و آلومینیوم با رشد قیمت مواجه شدند و سرب، روی و نیکل نیز افت قیمت را تجربه کردند.

در میان صنایع بازار خودرویی ها پیش بینی می شود روند معاملات با افزایش نسبی تقاضا همراه باشد، از سویی دیگر انتشار اخبار مثبت متعدد از جمله افزایش سرمایه برخی شرکت ها، گسترش همکاری با خودرو سازان خارجی و رسیدن شاخص این گروه به محدوده حمایتی از ظرفیت بالایی برای رشد برخوردارند.

در گروه پالایشی افت قیمت جهانی نفت بر روند معاملات نمادهای زیر مجموعه این گروه بی تاثیر نخواهد بود و انتظار می رود در دقایق ابتدایی شاهد افزایش نسبی عرضه ها در میان نمادهای شرکت های پالایشی باشیم. اما در میانه های بازار تحت تاثیر برخورد شاخص این گروه به سطح حمایتی روند داد و ستدها تا حدودی معادل خواهد شد.

در گروه فلزات اساسی نوسان قیمت در بازارهای جهانی روند معاملات نمادهای این گروه را تحت تاثیر قرار خواهد داد اما رسیدن شاخص این گروه به سطح حمایتی باعث رونق نسبی در میان نمادهای این گروه خواهد شد. در این گروه نماد شرکت های فولادی با توجه به اخبار مثبت از جمله افزایش نسبی تولید و فروش محصولات از ظرفیت بالایی برای رشد برخوردارند.

در گروه بانک انتظار می رود روند معاملات کماکان کم رمق باشد و شاهد افزایش نسبی عرضه ها در میان نمادهای این صنعت باشیم. در این گروه بانک ملت روز پنج شنبه هفته جاری دو مجمع عادی سالانه و فوق العاده بر گزار می کند و به نظر می رسد طی روزهای آینده شاهد برگزاری مجمع و بازگشایی نمادهای متوقف این گروه و بازگشت رونق به معاملات بانکی ها باشیم.

به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود روند معاملات امروز بازار سهام در دقایق ابتدایی با افزایش عرضه مواجه شود اما در ادامه شاهد بهبود روند داد و ستدها و رشد نسبی در حرکت این متغیر کلیدی باشیم. اما با توجه به بدبینی به وجود آمده میان سهامداران طی یک ماه اخیر، تحرکات سهامداران حقوقی بر روند معاملات نمادهای زیر مجموعه این گروه تاثیر گذار خواهد بود.

منبع: ملت‌بازار

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید