موگرینی: آزمایش‌های موشکی ایران ناقض برجام نیست

کدخبر: ۱۵۲۴۱۲
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر پایبندی ایران به اجرای تعهداتش در چارچوب برجام، گفت: برنامه موشکی ایران مشمول برجام نیست و انجام این آزمایش ها ناقض برجام نیست.
موگرینی: آزمایش‌های موشکی ایران ناقض برجام نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا، موگرینی پس از نشست کمیسیون مشترک اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با حضور وزیر امور خارجه ایران و وزیران خارجه گروه پنج بعلاوه یک، با اشاره به گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی در تایید پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب برجام، گفت: برجام در حال اجرا است و از این اراده و عزم سیاسی و تعهد جدی به گفت وگو و کار گروهی تشکر می کنم. کشورها ممکن است اختلاف های داشته باشند اما، این مساله را با کمک یکدیگر می توان مدیریت کرد.

وی افزود: ما عزم مان را برای ادامه همکاری در زمینه اجرای برجام اعلام می کنیم. ما همه بر اهمیت سیاسی و تاریخی این توافقنامه تاکید می کنیم، توافقنامه ای که به دنیا و ما نشان داد مشکل ترین مسایل را می توان از طریق دیپلماسی، گفت و گو و رویکرد برد- برد و غلبه بر رویکرد حاصل جمع صفر که گاهی اوقات مانع گفت وگوی ما می شود، حل کرد.

موگرینی خاطرنشان کرد: در مقایسه با سال پیش، از شروع سال جاری شاهد افزایش 43 درصدی مبادلات بازرگانی بین اتحادیه اروپا و ایران هستیم، چندین بانک اروپایی شروع به تسهیل تعاملات با بانک های ایرانی کردند. ما شاهد افزایشی بیش از آنچه انتظار داشتیم، در فروش نفت ایران به کشورهای اروپایی هستیم. ایران تقریبا به مرحله تولید قبل از تحریم ها یا همان چهار میلیون بشکه در روز رسیده است. پس آنچه مشخص است اینکه برجام اجرا شده است و می شود.

موگرینی تاکید کرد: همه ما معتقدیم نتایج مثبت این توافقنامه می تواند به حل و فصل سایر بحران ها کمک کند.

وی در رابطه با برنامه موشکی ایران گفت: همان گونه که پیش از این بارها گفتم، این مساله مشمول برجام نمی شود، توافقنامه ایران فقط در رابطه با ابعاد هسته ای و برنامه هسته ای این کشور است. من گفته ام که آزمایش موشکی ایران ناقض برجام نیست. این آزمایش ها با سایر موارد مانند قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل مرتبط است و ناقض برجام نیست.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اظهارات رئیس جمهور ایران مبنی بر پایبند نبودن آمریکا به برجام گفت: عزم کامل برای اجرای برجام وجود دارد و همه موافقیم که باید با انرژی تمام به اجرای برجام ادامه دهیم.

موگرینی همچنین از آمادگی و عزم اتحادیه اروپا برای حمایت فعال از میانجی گری سازمان ملل در بحران سوریه گفت و افزود: امیدواریم آمریکا و روسیه راهی سیاسی برای حل بحران سوریه پیدا کنند و مطمئنا اتحادیه اروپا نقشی عمده در این زمینه ایفا خواهد کرد.

منبع: ایرنا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید