بازتاب پیشنهاد عربستان به ایران در رسانه‌های بین‌المللی

کدخبر: ۱۵۲۴۳۷
رسانه‌های خارجی پیشنهاد ریاض به تهران برای کاهش سطح تولید نفت خود در مقابل توقف افزایش تولید نفت ایران را بازتاب دادند و اعلام کردند احتمال دارد دیگر متحدان عربستان هم به این طرح بپیوندند.
بازتاب پیشنهاد عربستان به ایران در رسانه‌های بین‌المللی
عربستان پیشنهاد کرده است که اگر ایران تولید نفت خود را امسال افزایش ندهد، عربستان در مقابل تولید خود را کاهش خواهد داد.
 
رادیو دولتی انگلیس (بی بی سی) به نقل از خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که عربستان این پیشنهاد را به تازگی و در آستانه نشست الجزایر مطرح کرده و هنوز پاسخی از تهران دریافت نکرده است.
 
اجلاس غیر رسمی کشورهای عضو اوپک پنجم تا هفتم مهرماه در حاشیه نشست مجمع بین‌المللی انرژی در الجزایر برگزار می‌شود و انتظار می‌رود موضوع سطح تولید نفت محور اصلی این اجلاس باشد.
 
منابع رویترز به این خبرگزاری گفته‌اند که ریاض حاضر است تولید خود را به سطوح اوایل سال 2016 برگرداند به شرط آن که ایران تولید نفت خود را در سطح کنونی سه میلیون و 600 هزار بشکه در روز نگه دارد.
 
ایران اعلام کرده است، هم اکنون روزانه سه میلیون و 800 هزار بشکه نفت خام تولید می‌کند و قصد دارد سطح تولید خود را تا پایان سال 2016 میلادی به چهار میلیون بشکه در روز برساند.
 
بی‌بی‌سی در گزارش خود آورده است که اختلاف سلیقه میان ایران و عربستان در زمینه سطح تولید نفت سبب شد که تلاش‌ها برای مهار تولید نفت اوپک به منظور جلوگیری از کاهش قیمت در ماه‌های گذشته به نتیجه نرسد.
 
ایران پس از رفع تحریم‌های هسته‌ای بارها تاکید کرده است که قصد دارد تولید نفت خام خود را به سطوح پیش از تحریم‌ها برساند.
 
در مقابل عربستان کاهش سطح تولید خود را به توقف روند افزایشی تولید ایران مشروط کرده است.
 
تولید نفت عربستان از ماه ژوئن (حدود سه ماه پیش) به دلیل افزایش تقاضا افزایش یافت و در ماه ژوئیه به رکورد ١٠ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز رسید.
 
رویترز در گزارش خود آورده است که اگر تهران با پیشنهاد ریاض موافقت کند، انتظار می‌رود متحدان ریاض در منطقه از جمله امارات متحده عربی، قطر و کویت هم در کاهش تولید مشارکت کنند.
 
پیش از این تلاش روسیه برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان با هدف رسیدن به توافقی برای سطح تولید نفت بی‌نتیجه بود.
 

منبع: ایسنا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید