شاخص در آستانه کانال 77 هزار واحدی/چرا بورس امروز سبزپوش بود؟

کدخبر: ۱۵۲۴۴۳
طی معاملات امروز (شنبه)، شاخص کل بورس در حالی به کار خود خاتمه داد که رشد 456 واحدی را در کارنامه خود ثبت کرد و با قرار گرفتن در آستانه کانال 77 هزار واحدی در ارتفاع 76 هزار و 906 واحدی ایستاد.

به گزارش اقتصادنیوز، طی معاملات امروز (شنبه)، شاخص کل بورس در حالی به کار خود خاتمه داد که رشد 456 واحدی را در کارنامه خود ثبت کرد و با قرار گرفتن در آستانه کانال 77 هزار واحدی در ارتفاع 76 هزار و 906 واحدی ایستاد. در این بازار نماد «شپدیس» بیشترین تاثیر منفی و نمادهای «فارس»، «خودرو»، «خساپا»، «فملی»، «وغدیر» و «شبندر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. 

در این راستا فریده جلاییان با بیان اینکه پاییز با شروع خود برای فعالان بازار روز خوشی را رقم زد، به اقتصادنیوز گفت: درنخستین روز کاری مهرماه در حالی که با آغاز هفته‌ای جدید نیز همراه شده بود، با اتمام تسویه اعتباری‌ها در بازار سرمایه شاهد معاملاتی بهاری بودیم.

این کارشناس بازار سهام اظهار کرد: سفر ریاست جمهوری به نیویورک و اعلام او مبنی بر اینکه در اولین جلسه مشترک وزرای خارجه ایران و ۱+۵، همه کشورها به آمریکا درباره کوتاهی در انجام تعهداتش در برجام تذکر دادند از دیگر دلایل این سبزی بود.

او ادامه داد: مجوز خزانه‌داری آمریکا برای فروش هواپیما از شرکت‌های بویینگ و ایرباس که گامی موثر برای شروع و پیشبرد قراردادهای جدید در صنعت خودروسازی‌، حمل و نقل است نیز، از دیگر دلایل شروع بهاری فصل پاییز است.

جلاییان افزود: خودرویی‌ها توانستند باز هم لیدری خود را بیش از پیش به اثبات برسانند. سرانجام پس از مدت‌ها مجددا ایران‌خودرو صف خرید را به خود دید و«خودرو» و «خساپا» در مجموع 96 واحد به رشد شاخص کمک کردند.

این تحلیلگر بازار سهام گفت: در میان محصولات شیمیایی «شپدیس» با افت سه‌درصدی قیمت بازگشایی شد و تحت فشار فروش حقوقی، 37 واحد تاثیر منفی بر نماگر بازار گذاشت و مهم‌ترین سهم در جهت ریزش شد. در همین گروه با کد به کد حقوقی‌ها در «فارس» این نماد با 67 واحد تاثیر مثبت بر شاخص در جایگاه نخست تاثیرگذاران قرار گرفت.

او ادامه داد: در میان پالایشگاهی‌ها «شراز» این روزها بهتر پیش رفته است و امروز نیز به صف خرید رسید.

جلاییان گفت: تازه وارد گروه زراعت در اولین روز معاملاتی خود اولین رشد پنج‌درصدی را به ثبت رسانید.

این کارشناس بازار سهام گفت: از نکات جالب بازار مثبت شدن همزمان بازار با گروه قندی است که معمولا بتای منفی با شاخص کل و بازار داشتند.

همچنین او افزود: در بازار امروز لیدر بازار از گروه دارویی بود . «تیپیکو» با فروش سنگین حقوقی و 10 میلیارد تومان معامله لیدر بازار بورس بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید