رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد:

جزییات تاسیس شرکت‌های هواپیمایی جدید/تغییر مدل خرید هواپیما و تغییر ساختار اداره سازمان هواپیمایی کشوری

کدخبر: ۱۵۲۵۶۳
قرار است شش ایرلاین جدید به ناوگان رکود‌زده حمل‌ونقل هوایی کشور اضافه شود، آن هم در شرایطی که خرید هواپیما از سوی ایرلاین فعلی با چالش‌های متعددی مواجه شده است.

به گزارش اقتصادنیوز،‌به ناوگان رکود‌زده حمل‌ونقل هوایی کشور قرار است شش ایرلاین جدید اضافه شود آن هم در شرایطی که خرید هواپیما از سوی ایرلاین فعلی با چالش‌های متعددی مواجه شده است. با این حال به‌تازگی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که با تاسیس شش شرکت هواپیمایی موافقت شده است. البته این ایرلاین‌ها برای ورود به ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور مسیر طولانی در پیش دارند. اگر موفق شوند طی 12 ماه شروط سازمان هواپیمایی کشوری را برآورده کنند در این صورت موفق به کسب مجوز نهایی خواهند شد. به این بهانه هفته‌نامه تجارت‌فردا با علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری پیرامون جزییات راه‌اندازی این ایرلاین‌ها گفت‌وگویی کرده که در ادامه خلاصه‌ای از این مصاحبه می‌آید. البته او می‌گوید که پنج شرکت هواپیمایی و دو شرکت هلیکوپتری ضمن ابلاغ موافقت اولیه شورا از آنان خواسته شده تا برای تکمیل فرآیند صدور موافقت اصولی خود نسبت به اثبات کفایت مالی خود طبق ترتیبات مطروحه اقدام کنند. همچنین عابدزاده طی این گفت‌وگو از تغییر مدل خرید هواپیما و تغییر ساختار اداره سازمان هواپیمایی کشوری در جهت توسعه این بخش می‌گوید.

*طبق ماده 17 قانون سازمان هواپیمایی کشوری برای اینکه شخص حقیقی یا حقوقی بتواند در ایران به تصدی حمل‌ونقل بازرگانی هوایی اشخاص یا اشیا مبادرت کند باید تبعه ایران باشد و قبلاً پروانه بهره‌برداری هوایی از اداره کل هواپیمایی کشوری را تحصیل ‌کرده باشد. این پروانه در صورتی داده می‌شود که شورای عالی هواپیمایی کشوری بهره‌برداری هوایی تقاضاشده را منطبق با مصالح کشور و احتیاجات جامعه تشخیص دهد و اطمینان حاصل کند که تقاضاکننده قادر به انجام نوع بهره‌برداری هوایی مورد تقاضای خود به طرز اطمینان‌بخش بوده است.

*در خصوص شرکت‌های مطرح‌شده در جلسه 20 شهریورماه سال جاری شورای عالی هواپیمایی کشوری که شامل پنج شرکت هواپیمایی و دو شرکت هلیکوپتری بودند ضمن ابلاغ موافقت اولیه شورا از آنان خواسته شده تا جهت تکمیل فرآیند صدور موافقت اصولی خود نسبت به اثبات کفایت مالی خود طبق ترتیبات مطروحه اقدام کنند.

* بازگشایی صورت‌گرفته در فضای سیاسی پس از برجام امیدواری سرمایه‌گذاران برای ورود هواپیما و رونق صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور را بیشتر کرده به‌گونه‌ای که پس از توافق موسوم به برجام این سازمان با تعداد زیادی تقاضای تاسیس شرکت هواپیمایی روبه‌رو است که ان‌شاءالله در صورت تحقق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، می‌تواند در دستیابی کشور به جایگاه واقعی خود در منطقه و دنیا طبق اهداف مصوب در چشم‌انداز 1404 کشور در حوزه حمل‌ونقل هوایی کشور راهگشا باشد.

* ورود بنگاه‌های جدید در صنعت علاوه بر ارتقای تعداد ناوگان کشور، با ایجاد فضای رقابتی به ارتقای کیفی خدمات ارائه‌شده و سطح رضایتمندی مسافران بخش حمل‌ونقل هوایی کشور می‌انجامد. از آنجا که مسیرهای بسیاری وجود دارد که در حال حاضر به دلیل کمبود ناوگان امکان ارائه سرویس هوایی در آن مسیرها وجود ندارد و ضمن اینکه این مسیرها به دلیل کمبود ناوگان رقابتی نشده‌اند با افزایش ناوگان یا ورود شرکت‌های هواپیمایی جدید زمینه رقابتی شدن پروازها فراهم خواهد شد که می‌تواند در ارتقای کیفیت خدمت و رضایتمندی مسافران اثر مثبت داشته باشد.

*در مورد نحوه مدیریت سازمان هواپیمایی نیز تصمیمات مهمی اخذ شده است که باعث فعال شدن بیشتر این سازمان در حوزه‌های نظارتی، تسهیلگری و سیاستگذاری خواهد شد. یکی از تصمیمات مهمی که با نظر مثبت دولت و مصوبه مجلس صورت گرفت این بود که سازمان هواپیمایی کشوری می‌تواند از بودجه اختصاصی برخوردار باشد. با این روش سازمان می‌تواند منابع لازم برای تامین نیازهایش در خصوص نیازهای آموزشی، نیروی انسانی و امکانات لازم برای انجام وظایف خود را بهتر تهیه کند.

*تامین مالی شرکت‌های هواپیمایی برای خرید هواپیماهای جدید مهم‌ترین مساله‌مان در نوسازی ناوگان است. به هر حال شرکت‌های هواپیمایی داخلی از ساختارهای مالی مناسبی برخوردار نیستند و نمی‌توانند از بازار داخلی منابع مالی خرید هواپیما را تامین کنند. به همین دلیل این شرکت‌ها در حال برنامه‌ریزی هستند تا وارد بازارهای جهانی شوند.

*با هدف فعال‌سازی فرودگاه‌های کوچک و غیر‌اقتصادی کشور، این سازمان اخیراً با تدوین چارچوبی برای شکل‌گیری شرکت‌های هواپیمایی منطقه‌ای (با ناوگان حداکثر تا 100 صندلی) تسهیلاتی برای متقاضیان این نوع پروانه بهره‌برداری (اعم از تعیین حداقل سرمایه مورد نیاز کمتر نسبت به سایر پروانه‌های بهره‌برداری و ایجاد امکان استفاده از ناوگان به‌صورت استیجاری) قائل شده که این امر مسلماً در بالا بردن ترافیک پروازی در این فرودگاه‌ها نقش بسزایی خواهد داشت.

متن کامل این مصاحبه را می‌توانید در شماره 194 هفته‌نامه تجارت‌فردا که اکنون روی کیوسک‌های مطبوعاتی قرار دارد بخوانید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید