شاخص بر مدار رشد کم عمق+نمودار

کدخبر: ۱۵۲۶۲۱
در معاملات امروز سه‌شنبه، بورس تهران در حالی به کار خود خاتمه داد که شاخص افزایش 53 واحدی را تجربه کرد و در ارتفاع 77 هزار و 143 واحدی قرار گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات امروز سه‌شنبه، بورس تهران در حالی به کار خود خاتمه داد که شاخص افزایش 53 واحدی را تجربه کرد و در ارتفاع 77 هزار و 143 واحدی قرار گرفت. در  این بازار نماد‌های « خساپا»، «مبین»، «شبندر» و «خودرو» بیشترین تاثیر منفی و نمادهای « فارس» ، «فولاد» و «فملی» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند.

در این رابطه سیدسلمان نصیرزاده به اقتصادنیوز گفت: با شروع مهرماه و انجام معاملات در این روزها، بازار با افزایش نسبی حجم معاملات همراه شده، به طوریکه میانگین حجم معاملات که در شهریورماه در دو بازار بورس و فرابورس،140-150 میلیارد تومان بود در این روزها حدودا 200 میلیارد تومان شده است. در بازار امروز نیز، خالص معاملات 180 میلیارد تومان بود. به نظر می‌رسد وجود شیب ملایمی از رشد نقدینگی( نقدینگی جدید یا اعتباری که در مهرماه رقم خورده) به افزایش حجم معاملات کمک کرده است.

این کارشناس بازار سهام اظهار کرد: حتی بر این اساس، طی معاملات چند روز اخیر، تحرکی در گروه خودرو ایجاد شد که البته پایدار نمانده است. در روزهای گذشته وجود افزایش حجم معاملات در گروه‌ خودرو این خوشبینی را در بازار ایجاد کرد که این گروه لیدر بازار شود و همزمان با حرکت‌ خود، سایر نمادها و گروه‌های بازار را به حرکت دربیاورد. اما رفته‌رفته با گذشت زمان، همچنان شاهد عرضه‌های هیجانی در این گروه و حتی در گروه‌های پالایشگاهی که حجم معاملات بسیاری را به خود اختصاص داده بودند، شدیم. علاوه بر آن، همچنان نقدینگی موجود در بازار آنقدری قابل توجه نیست که بتواند این گروه را با موج مثبت و شدید مواجه کند. اگرچه همین که گروه خودرو در این روزها با کاهش نوسانات قیمت مواجه شده، این خوشبینی را ایجاد می‌کند که آرام آرام شرایط این گروه نیز، بهبود پیدا کند.

او ادامه داد: اما به هرحال امروز بازار از حرکت گروه‌های بزرگ از جمله خودرو، ناامید شده بود و مجددا به سمت گروه‌های کوچک از جمله، قندی‌ها، گروه غذایی، ساختمانی، کاشی و سرامیکی و... سوق پیدا کرد.

نصیرزاده افزود: نکته مهم دیگر این است که حجم معاملات 150 میلیاردی، حتی 200 میلیاردی نمی‌تواند گروه‌های بزرگ را به حرکت درآورد و این عدم توانایی بازار یا کوچک بودن حجم معاملات و کم‌عمق بودن آن سرمایه‌گذاری بر گروه‌های کوچک‌تر بازار را جذاب‌تر کرده است.

همچنین او در رابطه با تاثیر گزارش‌های شش‌ماهه بر بازار عنوان کرد: همانطور که انتشار گزارش‌های سه‌ماهه در گروه‌های مختلف مثل استخراج کانه‌های فلزی، گروه‌های سنگ‌آهنی، تولیدکننده‌های سرب و روی، گروه فلزات اساسی، بعضی نمادهای گروه خودرو، دارو و سرمایه‌گذاری‌ها، سیگنال‌های مثبت در پی داشت، در حال حاضر انتظار می‌رود با نزدیک شدن به انتشار گزارشات شش‌ماهه در مهرماه و آبان‌ماه و خوشبینی به تاثیر نسبتا معقول این گزارش‌ها در امتداد روند سه‌ماهه اول، گزارش‌های به نسبت معقولی نسبت به دوره گذشته داشته باشیم و فارغ از اینکه معاملات نوسانی و پر افت‌وخیز در بازار به چشم می‌خورد، برآیند بازار مثبت باشد.

این تحلیلگر بازار سهام گفت: همچنین نکته قابل توجه این است که از نیمه اول امسال شاخص کل حدود پنج تا شش درصد کاهش یافته اما شاخص کل هم‌وزن که تمام نمادها را فارغ از نمادهای کوچک و بزرگ را در یک وزن برابر قرار می‌دهد، رشدی 9درصدی را رقم زده است. بنابراین می‌توان گفت حرکت بازار نسبت به دوره گذشته معقول‌تر بوده است بنابراین به نظر می‌رسد در نیمه دوم این فضا، به فضای مساعدتری تبدیل شود.

نصیرزاده معتقد است: به هرحال بازار با نزدیک شدن به گزارشات مالی دوره‌ای، یعنی شش‌ماهه، 9ماهه و ‌12ماهه نوسان خواهد داشت. همچنین اینکه دو انتخابات مهم پیش روی بازار است که مطمئنا نتایج آنها بر بازار و نحوه سرمایه‌گذاری در آن طی آن مدت، تاثیر می‌گذارد. اما در مجموع می‌توان گفت برآیند بازار با توجه به بهبود نسبی معاملات، نزدیک شدن به گزارش‌های شش‌ماهه مثبت است و شدت و درصد آن می‌تواند بر اساس میزان نقدینگی که به بازار وارد می‌شود، متغیر باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید