با ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور

حذف یارانه خانوارهای با درآمد سالانه 35 میلیونی رسماً به جریان افتاد

کدخبر: ۱۵۲۶۴۶
معاون اول رئیس‌جمهور آیین‌نامه حذف یارانه نقدی خانوارهای چهارنفره به پایین را که درآمد سالانه‌شان بیش از 35 میلیون تومان در سال است‌، ابلاغ کرد.
حذف یارانه خانوارهای با درآمد سالانه 35 میلیونی رسماً به جریان افتاد

به گزارش اقتصادنیوز بر اساس این آئین‌نامه که اسحاق جهانگیری آن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرده یارانه نقدی خانوارهای چهارنفره به پایین با درآمد سالانه 35 میلیون تومان حذف می‌شود و برای خانوارهای بالاتر این رقم افزایش می‌یابد.

ابلاغ این آیین‌نامه در حالی صورت گرفته که بر اساس قانون بودجه سال 95 دولت موظف شده بود حذف یارانه‌ها را از ابتدای تیرماه در دستور کار قرار دهد و بر این اساس دولت حتی در ابلاغ این آیین‌نامه هم بیش از سه ماه تاخیر داشته. اما چند نکته دیگر در این ابلاغیه مدنظر است. اول اینکه زمان اجرای حذف مشخص نیست و دوم اینکه هیچ سازوکاری برای شناسایی و حذف خانوارهای 5 نفره به بالا عنوان نشده و به همین دلیل به نظر می‌رسد این ابلاغیه ضمانت و ضرورت اجرایی چندانی ندارد.

از طرف دیگر حذف یارانه خانوارهای دارای درآمد 35 میلیون تومان و بیشتر در سال جزو آن مواردی است که مورد اختلاف جدی دولت و مجلس بوده و دولت علی‌رغم پذیرش قانون بودجه و پیشنهاد مجلس، از تریبون‌های مختلف اعلام کرده بود مصوبه جدید مجلس در خصوص یارانه‌ها امکان اجرا ندارد و یا حداقل نمی‌توان با معیار درآمدی مجلس یارانه 24 میلیون نفر را حذف کرد و در بهترین حالت 7 میلیون نفر قابل شناسایی و حذف هستند. به همین دلیل با وجود ابلاغ این آئین‌نامه مشخص نیست که دولت چگونه قرار است فرایند حذف را انجام دهد و ارجاع این مصوبه به وزارت رفاه احتمالا بیانگر آن است که دولت خواسته نظر این وزارتخانه مسئول را در خصوص امکان و یا عدم امکان حذف افراد با معیار درآمدی را دریافت کند یا آنکه تنها با ابلاغ یک آئین‌نامه مسئولیت خود در قبال انجام قانون را نشان دهد.

ماجرای حذف چه بود؟
به گزارش اقتصادنیوز در جریان بررسی قانون بودجه سال 95 نمایندگان مجلس پیشنهاد دادند خانوارهای چهار نفره‌ و کمتری که درآمد سالانه آنها بیش از 35 میلیون تومان است از لیست دریافت یارانه حذف شوند. پیشنهادی که به شدت مورد انتقاد دولت قرار گرفت و محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در جلسات متعدد مجلس به این پیشنهاد اعتراض کرد. اما در نهایت این پیشنهاد با اندک تغییری به قانون بودجه تبدیل شد.

قرار بود این قانون از ابتدای تیرماه اجرا شود اما دولت با سکوت به رویه پیشین خود ادامه داد و این قانون را اجرا نکرد. تا امروز که اسحاق جهانگیری مصوبه‌ای را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد که اجرای این قانون را به این وزارتخانه ابلاغ کرده است.

اما این قانون تنها مربوط به خانوارهای دارای 4 عضو و کمتر است و قرار شده معیار حذف (رقم درآمدی) برای خانوارهای بالاتر افزایش یابد. اما نه عددی پیشنهاد شده و نه مسئول تعیین معیار تعیین شده است.

آئین‌نامه‌ای که جهانگیری ابلاغ کرده آیین‌نامه‌ای کلی است که تنها در یک بند به مساله حذف یارانه‌ها پرداخته و در در ادامه متن، به بخشی از دؤامدهای هدفمندی از سازمان‌های مختلف مانند شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و یا شرکت ملی گاز ایران اشاره کرده است.

ابهام در آیین‌نامه از یک طرف و نزدیکی دولت به زمان انتخابات از طرف دیگر این سوال را ایجاد می‌کند که آیا واقعا دولت قصد حذف یارانه‌های نقدی را دارد؟ اگر پاسخ مثبت است چرا دولت در چهار ماه گذشته این قانون را اجرا نکرده است؟

اما احتمال دیگری هم وجود دارد. کاهش درآمدهای نفتی و حذف بودجه عمرانی به نفع هزینه های جاری از جمله یارانه های نقدی شاید دولت را بر آن داشته که حذف یارانه ها را به جد دنبال کند. اما کارشناسان بسیاری عنوان کرده بودند که احتمالا مساله حذف یارانه های نقدی در دولت یازدهم بیش از این منتفی است و شاید دولت دوازدهم قدمی برای حذف یارانه ها بردارد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید