بانک مریل لینچ:

بحران مالی در چین اجتناب‌ناپذیر است

کدخبر: ۱۵۲۶۷۳
بر اساس اعلام بانک‌آوامریکا، به دلیل مشکلات بدهی چین، ممکن است هر زمانی در این کشور بحران مالی رخ دهد، این در حالی است که شرکت بلک‌راک، سردمدار بازار سهام چین اعلام کرد که دولت باید به حرکت خود ادامه داده و تنها نسبت به ضربه‌های مالی در طول مسیر هوشیار باشد.
بحران مالی در چین اجتناب‌ناپذیر است
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، دیوید کوی، رئیس مرکز استراتژی سهام چین در بانک مریل‌لینچ  و هلن ژو مدیرعامل بلک‌راک در کنفرانس تاثیرگذارترین بازارهای بلومبرگ در هنگ‌کنگ به سخنرانی در مورد رشد بدهی چین از زمان بحران مالی جهانی پرداختند.

در حالی که کوی از قریب‌الوقوع بودن بحران سخنی نگفت، اعلام کرد که این بحران هر زمانی ممکن است رخ دهد و به دلیل اینکه حل مشکل بدهی چین برای دولت تقریبا غیرممکن است، این امر اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در حالی که برای سال‌های آینده، دولت منابعی برای حمایت از یوآن دارد، به دنبال کاهش احتمالی ذخایر ارزی خارجی این کشور، ممکن است یوآن با افت ارزش شدیدی مواجه شود. در آستانه الحاق یوآن به سبد ذخیره صندوق بین‌المللی پول در اول اکتبر،  پس از سقوط به پایین‌ترین سطح 5 سال اخیر خود در ماه جولای، این واحد پولی تثبیت شد.

سرعت افزایش بدهی در چند سال اخیر کاهش یافته و احتمالا در سه تا 5 سال آینده ما می‌توانیم به بدهی ثابت و حتی کاهش بدهی فکر کنیم. به عنوان یک نشانه دیگر، دولت فرایند طولانی و دردناک انتقال اعبتار از شرکت‌های دولتی «زامبی» را به سمت شرکت‌های کارآفرین و مولد آغاز کرده است.

بر اساس اعلام بانک CLSA، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی چین تا سال 2020 احتمالا از 261 درصد در نیمه‌نخست سال جاری به 321 درصد خواهد رسید. بانک تسویه‌ حساب بین‌المللی اوایل ماه جاری هشدار داده بود که شاخص استرس بانکداری چین به بالاترین سطح خود رسیده است.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید