مشارکت 618 هزار خانوار در سرشماری تا صبح جمعه

مشارکت در سرشماری اینترنتی نصف پیش‌بینی‌ها/ فراخوان رئیس‌ مرکز آمار

کدخبر: ۱۵۲۷۳۸
در حالی که بیش از یک‌چهارم زمان سرشماری اینترنتی سال 95 پشت سر گذاشته شده است، میزان مشارکت در این سرشماری هنوز به انتظارات مدیران مرکز آمار ایران نزدیک نشده و حتی کمتر از نصف پیش‌بینی‌ها است.
مشارکت در سرشماری اینترنتی نصف پیش‌بینی‌ها/ فراخوان رئیس‌ مرکز آمار

به گزارش اقتصادنیوز، رئیس مرکز آمار ایران خبر داده که تا ساعت 6 بامداد امروز (جمعه) 618 هزار و 317 خانوار اقدام به ثبت نام و دریافت کد رهگیری کرده‌اند.

به گفته «امیدعلی پارسا»، آمار یادشده دو میلیون و 66 هزار و 551 نفر را در برمی گیرد.

بر اساس این گزارش، انتظار مرکز آمار ایران بر این بود که دست‌کم یک‌سوم خانوارهای ایرانی در سرشماری اینترنتی که از سوم تا بیست‌وچهارم مهرماه برگزار می‌شود، مشارکت کنند. اکنون بیش از یک‌چهارم این زمان گذشته، اما میزان مشارکت حتی به اندازه نیمی از پیش‌بینی‌ها هم نبوده است.

بر اساس سرشماری سال 90 بیش از 21 میلیون خانوار در ایران زندگی می‌کنند که یک‌سوم این تعداد معادل هفت میلیون خانوار خواهد بود و انتظار این بود که دست‌کم یک‌چهارم آنها یعنی یک‌ میلیون و 750 هزار خانوار تا امروز در سرشماری اینترنتی مشارکت کرده باشند. اما میزان مشارکت تنها حدود 600 هزار خانوار بوده است.

آن گونه که ایرنا گزارش داده، تاکنون شهروندان استان‌های سمنان، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، خراسان جنوبی، کردستان و آذربایجان شرقی بیشترین مشارکت را در ثبت نام اینترنتی داشته اند. استان های کرمانشاه، همدان، گلستان، قزوین، لرستان، خوزستان و البرز نیز در انتهای فهرست قرار دارند.

رئیس مرکز آمار ایران صبح امروز از مردم دعوت کرد تا با توجه به روزهای تعطیل آخر هفته با ثبت نام در سامانه سرشماری اینترنتی میزان مشارکت را افزایش دهند.

براساس برنامه ریزی صورت گرفته، یکهزار نفر از افرادی که در سرشماری در قالب اینترنتی مشارکت کنند، با انجام قرعه کشی از جایزه 10میلیون ریالی برخوردار می شوند.

شامگاه چهارشنبه نخستین مرحله قرعه کشی بین خانوارهای ثبت نام شده در سرشماری اینترنتی انجام شد و 50 خانوار از شهرهای مختلف کشور برنده جایزه 10 میلیون ریالی شدند.

همچنین 500 جایزه 10 میلیون ریالی برای مدیران مدارسی در نظر گرفته شده که بتوانند خانوارهای دانش آموزان را به پرکردن اینترنتی سرشماری تشویق کنند.

همه خانوارهایی که به شکل اینترنتی اطلاعات آماری خود را تکمیل کنند، از یک گیگابایت اینترنت رایگانهم بهره مند می شوند.

سرشماری اینترنتی از سوم تا 24 مهرماه جاری ادامه دارد.

پس از پایان سرشماری اینترنتی، کدی به فردی که اطلاعات را وارد سامانه کرده داده می شود که خانوار باید در حفظ این کد کوشا باشد؛ زمانی که مامور سرشماری به درب منازل مراجعه می کند، با دادن کد به مامور، دیگر نیازی به سرشماری حضوری نخواهند داشت.

قرار است از بیست و پنجم مهرماه تا بیست و پنجم آبان ماه امسال سرشماری حضوری صورت گیرد و سه روز احتمالا برای غایبان در نظر گرفته می شود.

خانوارها می توانند در مدت تعیین شده اطلاعات خود را از طریق سامانه اینترنتی www.sarshomari95.ir وارد کنند.

رئیس مرکز آمار ایران پیش از این ضریب نفوذ اینترنت را در کشور 45 درصد اعلام کرده بود.

براساس پیش بینی صورت گرفته، نتایج اولیه سرشماری امسال یکم تا پانزدهم دی ماه و نتایج تفصیلی آن مردادماه 1396 منتشر خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید