سخنگوی وزارت امور خارجه:

هیچ‌ پیش‌شرطی برای توسعه روابط با آلمان نمی‌پذیریم

کدخبر: ۱۵۲۷۷۴
در آستانه سفر زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان به تهران، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص اظهارات او در مصاحبه با نشریه اشپیگل، اظهار کرد: مناسبات ایران و آلمان بر پایه منافع و احترام متقابل بنا شده و در این رابطه هیچ‌گونه پیش‌شرطی پذیرفتنی نیست.
هیچ‌ پیش‌شرطی برای توسعه روابط با آلمان نمی‌پذیریم

به گزارش اقتصادنیوز، این سخنان در واکنش به گفت‌وگوی اخیر زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان با نشریه اشپیگل بیان شده که گفته بود روابط ایران و آلمان زمانی عادی خواهد شد که ایران موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد.

گابریل قرار است این هفته در صدر هیاتی بزرگ از فعالان صنعتی آلمان به ایران سفر کند.

بهرام قاسمی اما در گفت‌وگویی تاکید کرد: همان‌گونه که بارها تاکید کرده‌ایم، مناسبات جمهوری اسلامی ایران و آلمان بر پایه منافع و احترام متقابل بنا شده و در این رابطه هیچ‌گونه پیش‌شرطی پذیرفتنی نیست؛ علاوه بر آن‌که در این ارتباط دخالت هرگونه عامل ثالث را کاملا مردود و مخلّ روابط دوجانبه می‌دانیم.

قاسمی در خصوص موضوع فلسطین که در اظهارات این‌ مقام ‌آلمانی آمده بود، افزود: جمهوری اسلامی ایران دفاع از حقوق مردم فلسطین را جزء تغییرناپذیر سیاست خارجی خود می‌داند و از آرمان فلسطین هیچ‌گاه و تحت هیچ شرایطی دست نخواهد کشید.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان مطرح کردن موضوع حقوق بشر از سوی این مقام آلمانی را نامربوط خواند و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی‌دهد.

بهرام قاسمی تاکید کرد: در شرایطی که تروریسم بین‌المللی منافع همه کشورها را تهدید می‌کند، انتظار می‌رود که کشورهای جهان به‌ویژه آنهایی که قربانی تروریسم بوده و هستند، مبارزه جدی و بی‌امان با تفکرات افراطی و محافل تروریست‌پرور را سرلوحه‌ی کار خود قرار دهند.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص چشم‌انداز روابط دو کشور نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران و آلمان از ظرفیت‌های بالقوه‌ی بسیار بالایی در مناسبات دوجانبه در تمامی زمینه‌ها برخوردارند و باید مقامات آلمانی به منظور تحقق مطلوب همکاری‌ها دقیقا این نکته را مورد توجه داشته باشند که روابط دو کشور همواره بدخواهانی داشته و دارد که هیچ‌گاه از تخریب روند رو به رشد آن به‌ویژه در مواقع حساس فروگذار نکرده و نمی‌کنند؛ لذا توصیه این است با دقت و توجه بیشتری به اظهارنظر بپردازند.

به گزارش اقتصادنیوز، سفر وزیر اقتصاد آلمان به تهران که با هدف توسعه روابط دو کشور صورت می گیرد در حالی انجام خواهد شد که تحریم ها علیه ایران به طور کامل رفع نشده و به ویژه محدودیت های بانکی به ترمزی برای بهره مندی ایران از مزایای ناشی از لغو تحریم ها و تعلیق فعالیت های هسته ای خود تبدیل شده است.

قرار است در جریان سفر این هفته گابریل به تهران برای نخستین بار طی 15 سال گذشته کمیسیون اقتصادی دو کشور برگزار شود.

به گفته گابریل انتظار می رود در این سفر قراردادهای مهمی اعلام شود.

شرکت های بزرگی مثل زیمنس و شرکت خودروسازی دایملر از جمله نخستین شرکت های آلمانی هستند که از مزایای برجام برخوردار می شوند.

صادرات آلمان به ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی 15 درصد رشد داشته و به 1.13 میلیارد یورو رسیده است. پیش بینی می شود این رقم در کل سال جاری میلادی به 4 میلیارد یورو برسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید