ششمین ماه متوالی کاهش تورم در ژاپن/ چشم‌انداز رشد «متوسط» اقتصاد

کدخبر: ۱۵۲۸۰۶
با توجه به رشد بخش صنعت، اقتصاد ژاپن در آستانه رشدی متوسط در سه‌ماهه سوم سال 2016 قرار گرفته است. با وجود این بانک مرکزی ژاپن همچنان برای رسیدن به هدف تورم 2 درصدی خود با چالش‌هایی مواجه است.
ششمین ماه متوالی کاهش تورم در ژاپن/ چشم‌انداز رشد «متوسط» اقتصاد
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، میجی یاسودا، اقتصاددان ارشد شرکت لایف در توکیو اعلام کرد: «اقتصاد ژاپن احتمالا به بهبود خود در سه‌ماهه سوم 2016 ادامه خواهد دادريال اما اندازه حرکت رشد احتمالا ضعیف باشد. با وجود این تصویر کلی اقتصاد ژاپن تغییر نکرده و این کشور همچنان با کمبود محرک‌هایی برای افزایش رشد مواجه است.»

نکات کلیدی
قیمت مصرف‌کننده به استثنای مواد غذایی تازه، شاخص اصلی بانک مرکزی ژاپن برای اندازه‌گیری تورم، افتی 0.5 درصدی را در ماه آگوست داشته است در حالی که پیش‌بینی‌ها از افت 0.4 درصدی خبر می‌دادند.

اما تولید صنعتی ژاپن در ماه آگوست به نسبت ماه جولای رشدی 1.5 درصدی داشته و هزینه‌های خانوار نسبت به سال گذشته 4.6 درصد کاهش را به ثبت رسانده است. همچنین نرخ بیکاری 3.1 درصد گزارش شده است.

تصویر کلی
آمار منتشر شده روز جمعه تصویری جامع‌تر از اقتصاد ژاپن را نسبت به هفته گذشته و تغییر تمرکز بانک مرکزی ژاپن از گسترش عرضه پول به کنترل نرخ بهره، نشان می‌دهد. سیاست‌گذاران در جدال برای غلبه کامل بر افت قیمت و رسیدن به یک رشد پایدار هستند، این در حالی است که در فصل‌های اخیر، اقتصاد میان توسعه متوسط و افت در حال نوسان بوده است. رشد ین در سال جاری به سود شرکت‌ها ضربه زده و موجب کاهش قیمت واردات شده است، موضوعی که کار بانک مرکزی ژاپن را برای ایجاد تورم بسیار دشوار می‌کند.

این گزارش تایید می‌کند که تولید در روند بهبود تدریجی قرار گرفته که موجب رشد اقتصادی متوسط در سه ماهه سوم خواهد شد. رشد ین از طریق کاهش قیمت واردات به فشار نزولی روی قیمت‌ مصرف‌کننده ادامه خواهد داد. بعید به نظر می‌رسد انتظارات تورمی افزایش چندانی داشته باشد و نرخ تورم احتمالا در سال مالی بعدی نیز با هدف بانک مرکزی ژاپن فاصله زیادی خواهد داشت.

قیمت مصرف‌کننده در توکیو بدون در نظر گرفتن انرژی و موادغذایی تازه در ماه سپتامبر نسبت به سال گذشته افتی 0.1 درصدی داشته که نخستین کاهش در سه سال اخیر بوده است. ماساکی کوهاوارا، اقتصاددان ارشد شرکت نومورد اعلام کرد این رقم بدان معناست که شاخص قیمت مصرف‌کننده نقطه به نقطه نیز در این ماه کاهش یافته و این یک سیگنال خطر برای بانک مرکزی ژاپن بوده و می‌تواند فشارها را برای تسهیلات بیشتر افزایش دهد.

کپیتال اکونومیکز در گزارشی نوشت: «در حالی که آمار هزینه‌های مصرف‌کننده پیام‌هایی متناقضی را برای رشد GDP در سه ماهه سوم صادر می‌کند، رشد قدرتمند تولید صنعتی در ماه آگوست نشان می‌دهد که اقتصاد ژاپن به بهبود خود در سه‌ماهه سوم ادامه می‌دهد.»

جزئیات
قیمت مصرف‌کننده کلی در ماه سپتامبر افتی 0.5 درصدی را داشته است. قیمت مصرف‌کننده بدون احتساب انرژی و مواد خوراکی 0.2 درصد رشد داشته و تولید نیز در ماه سپتامبر  نسبت به ماه گذشته 2.2 درصد افزایش یافته است. تولید صنعتی در ماه سپتامبر رشدی 4.6 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده و نسبت کار به متقاضی در این ماه همانند سال گذشته 1.37 درصد باقی ماند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید