پاسخ تلویحی رئیس صندوق توسعه ملی به وزیر صنعت:

صندوق توسعه به بنگاه‌هایی که مدیر دولتی‌ دارند، وام نمی‌دهد

کدخبر: ۱۵۲۸۲۶
وزیر صنعت در گلایه از صندوق توسعه ملی گفته بود این صندوق به شرکت‌های خارجی تسهیلات ارزی می‌دهد، اما این امکانات را به داخلی‌ها نمی‌دهد. رئیس صندوق توسعه ملی هم در واکنش به اظهارات وی گفته بخش دولتی مجاز به استفاده از منابع این صندوق نیست.
صندوق توسعه به بنگاه‌هایی که مدیر دولتی‌ دارند، وام نمی‌دهد

به گزارش اقتصادنیوز چندی پیش محمدرضا نعمت‌زاده از جلسه خود با مسئولان صندوق توسعه ملی برای دریافت تسهیلات خبر داده و با گلایه گفته بود: صندوق توسعه ملی حاضر نیست ارز را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دهد. این در حالی است که این صندوق تسهیلات ارزی را به‌راحتی به سازنده خارجی ارائه می‌دهد. نعمت‌زاده گفته بود چنین اقداماتی سبب می‌شود اقتصاد کشور درون‌زا نشود.

اما رئیس صندوق توسعه ملی در کنفرانس نفت ایران 2016 بدون اشاره مستقیم به شخص وزیر صنعت، پاسخ گلایه نعمت‌زاده را داده و گفته 70 درصد منابع صندوق را بخش خصوصی، تعاونی‌ها و بنگاه‌های غیر‌دولتی استفاده می‌کنند؛ بنابراین بخش دولتی مجاز به استفاده از این صندوق نیست. به گفته او حداکثر 20 درصد کل منابع به موسسات عمومی غیر دولتی اختصاص می‌یابد و 80 درصد نیز به بخش خصوصی و تعاونی‌ها داده می‌شود. اما اگر بنگاه یا تشکل بخش خصوصی، مدیر دولتی داشته باشد نمی‌تواند از منابع صندوق استفاده کند.

به گفته دوست حسینی منابع صندوق برای طرح‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری اقتصادی که توجیه فنی اقتصادی داشته و در بازارهای بین‌المللی قابل رقابت بوده و امکان صادرات داشته باشند یعنی بازپرداخت آن‌ها به‌صورت ارزی باشد تعلق می‌گیرد.

دوست حسینی تصریح کرد: در پروژه‌های خارج از کشور نیز از منابع صندوق وامی تعلق نمی‌گیرد. به صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی یعنی پیمانکارانی که در سطح بین‌المللی امکان عرض و اندام دارند به شرط اینکه در مناقصات بین‌المللی برنده شوند تسهیلات برای صدور ضمانتنامه پیش پرداخت اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: اگر تولید کننده‌ای برای صادرات کالا نیاز به اعتبار ارزی داشته باشد نیز می‌تواند از وام صندوق بهره‌مند شود اما اگر کسی در دیگر کشور‌ها سرمایه گذاری کند و یا تجهیزات را از دیگر کشور‌ها خریداری کند نمی‌تواند از منابع مالی صندوق استفاده کند.

وی تاکید کرد: باید سرمایه گذاری در داخل کشور صورت گیرد و بخش خصوصی نیز در این پروژه‌ها حضور داشته باشد.

رییس صندوق توسعه ملی تصریح کرد: کسانی که از منابع صندوق استفاده می‌کنند می توانند 40 درصد از این صندوق وام دریافت کنند و 30 درصد را نیز باید خود سرمایه گذار تامین کرده و 30 درصد مابقی را باید از بازار سرمایه و منابع بانک‌ها و یا سرمایه گذاران خارج از کشور استفاده کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید