تخفیف شیشه‌ای ایران به ترکیه!

کدخبر: ۱۵۲۸۸۸
رئیس گروه شیشه انجمن سرامیک ایران گفت: بر اساس توافق ترجیحی که بین ایران و ترکیه بسته شده است طرف ترک می تواند با تخفیف 40 درصدی بدون محدودیت کالای خود را به ایران صادر کند اما طرف ایرانی برای صادرات کالای با کیفیت خود به ترکیه با موانع متعددی مواجه است.
تخفیف شیشه‌ای ایران به ترکیه!

به گزارش اقتصادنیوز، برقراری تعرفه‌های ترجیحی از جمله تخفیف‌های تجاری مرسوم بین کشورهاست. ایران نیز در این مورد در چند سال اخیر همکاری‌هایی را با کشورهای مختلف داشته است. با این حال یکی از فعالان صنعت شیشه‌ ایران می‌گوید که این تخفیف تجاری بین دو کشور ایران و ترکیه دو طرفه نیست.

عضو هیئت مدیره انجمن صنعت شیشه و رئیس گروه شیشه انجمن سرامیک ایران گفته است: بر اساس توافق ترجیحی که بین ایران و ترکیه بسته شده است طرف ترک می تواند با تخفیف 40 درصدی بدون محدودیت کالای خود را به ایران صادر کند اما طرف ایرانی برای صادرات کالای با کیفیت خود به ترکیه با موانع متعددی مواجه است.

حسین زجاجی در مصاحبه با رادیواقتصاد افزود: در کشور انواع شیشه از قبیل شیشه های بلور معمولی، کریستال، شیشه اوپال و انواع ظروف روی میزی تولید می شود. این نوع محصولات به وسیله کارخانجات با برندهای مردم پسند در حال تولید است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنعت شیشه و رئیس گروه شیشه انجمن سرامیک ایران با بیان اینکه کیفیت محصولات شیشه و بلور ایرانی در حد مطلوب است، گفت: واحدهای تولیدی کشور علاوه بر مصرف داخلی بخشی از محصولات خود را صادر می کنند.

وی با اعلام خبری مبنی بر اینکه متاسفانه محصولات با کیفیت ایرانی در خیلی از مواقع بجای کالای خارجی فروخته می شود، افزود: با توجه به اینکه ترکیه در بحث شیشه و بلور از ایران جلو تر است در چنین شرایطی محصولات شیشه و بلور کشور به واسطه مزیت های که دارد در کشور ترکیه عرضه و خوشبختانه از بازار پسندی خوبی هم برخوردار است.

زجاجی با بیان اینکه ایران مزیت تولید صنایع معدنی از جمله شیشه را دارد، گفت: خوشبختانه ایران از مزیت های فراوانی همچون معادن سیلیس، سوخت ارزان وماشین آلات مدرن برخوردار است منتها مردم باید روی خوش به کالای ایرانی نشان دهند تا تولید کنندگان بتوانند در تمامی بخش های اقتصادی از جمله صنعت شیشه و بلور همواره بدرخشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه عرضه کالای کشور ترکیه در ایران با تخیف تعرفه ترجیحی است، افزود: اگر بخواهد کالای ترکیه بدون تخفیف تعرفه ترجیحی وارد کشور شود به دلیل بالا رفتن قیمت ها قابلیت عرضه چندانی نخواهد داشت.

عضو هیئت مدیره انجمن صنعت شیشه و رئیس گروه شیشه انجمن سرامیک ایران بیان داشت: بر اساس توافق ترجیحی که بین ایران و ترکیه بسته شده است طرف ترک می تواند با تخفیف 40 درصدی بدون محدودیت کالای خود را به ایران صادر کند اما طرف ایرانی برای صادرات کالای با کیفیت خود به ترکیه با موانع متعدد جدی مواجه است.

وی با تصریح اینکه به رغم تمامی محدودیت ها هم اکنون 25 تا 30 درصد انواع محصولات شیشه و بلور تولید داخلی صادر و در عوض 50 درصد انواع تولیدات شیشه و بلور خارجی به انحاء مختلف سالانه وارد کشور می شود، گفت: عمده این واردات با تخفیف 40 درصدی از کشور ترکیه به ایران است.

زجاجی همچنین میزان تولید محصولات شیشه و بلور کشور را 300 هزار تن در سال اعلام کرد و افزود: واردات محصولات خارجی در حد 30 درصد مشکلی در بازار ایجاد نخواهد کرد و اگر این میزان به 50 درصد برسد بطور قطع و یقین تولید کنندگان داخلی به شدت دچار آسیب خواهند شد.

وی در ادامه با بیان اینکه واردات بی رویه و قاچاق صنعت شیشه و بلور کشور را به شدت دچار رکود خواهد کرد، افزود: متاسفانه انباشت محصولات برخی از کارخانجات این حوزه به دلیل حاکم بودن رکود به بیش از سه ماه می رسد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنعت شیشه و رئیس گروه شیشه انجمن سرامیک ایران یادآورشد: شدت رکود در حوزه صنعت شیشه و بلور به دلیل نوع سیاست گذاری تعرفه ای بیش از سایر صنایع است. در حال حاضر بازار شیشه و بلور ایران در قبضه محصولات خارجی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید