ادامه افت شاخص بورس در روزهای پاییزی+نمودار

کدخبر: ۱۵۲۸۹۴
امروز دوشنبه، بورس تهران در حالی به کار خود خاتمه داد که شاخص کل با افت 22 واحدی در ارتفاع 77 هزار و 265 واحد قرار گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز، امروز دوشنبه، بورس تهران در حالی به کار خود خاتمه داد که شاخص کل به روند منفی خود در روز گذشته ادامه داد. اگرچه نماگر بازار طی انجام معاملات در ساعات اولیه بازار، مثبت بود اما در پایان معاملات با افت 22 واحدی در ارتفاع 77 هزار و 265 واحد قرار گرفت. بهرحال در جریان معاملات امروز نمادهای «فولاد»، «وانصار»، «کگل»، «حکشتی» و «فملی» بیشترین تاثیر منفی و نماد‌های «خساپا» و «خودرو» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. 

مازیار فتحی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز در رابطه با افت شاخص در بازار امروز اظهار کرد: در بازار نمادهای بزرگی مانند هلدینگ فارس یا فولاد وجود دارد که ممکن است با وجود مثبت بودن همه نمادهای بازار، معاملات سنگین با درصد منفی بالا داشته باشند و شاخص را پایین بکشند یا برعکس، در بازار امروز نیز، فولادی‌ها بر بازار تاثیر منفی گذاشتند. اما اینکه عدد شاخص به چه سمت و سویی حرکت می‌کند و به علت معاملات چند نماد بزرگ مثبت باشد یا منفی، اهمیت ندارد، مهم این است که لیدر بازار به چه صورت رفتار می‌کند. معامله‌گر هوشمند نیز، معامله‌گری است که بتواند در حرکات بازار با لیدر بازار همگام شود و جلو رود، پس باید براساس رفتار گروه‌های لیدر بازار حرکت کرد.

این کارشناس بازار سهام گفت:‌ لیدر‌ بازار امروز به ترتیب خودرویی‌ها و بعد پالایشی‌ها بودند. البته احتمال اینکه در آینده گروه فلزی و معدنی نیز، لیدر بازار شوند بسیار است.

او گفت: به هرحال در بازار این روزها موضوعاتی مانند قرار‌دادهای مجموعه سایپا، فروش شرکت‌های زیرمجموعه و... موجب مثبت شدن خودرویی‌ها شده‌اند. اگرچه همچنان قرارداد رنو با سایپا منعقد نشده و جزییاتی از آن وجود ندارد اما احتمالا رنو با این مجموعه همکاری خواهد داشت و به رغم اینکه ظاهرا در این همکاری سایپا دخیل نیست، اما زمانی که جزییات آن مشخص شود، برای سایپا منفعت خواهد داشت.

فتحی افزود: همچنین مباحثی در رابطه انتشار صکوک سایپا برای تامین مالی وجود دارد که هم راهی برای جبران هزینه‌های آنها در بازار است و هم می‌تواند برای توسعه پلت‌فرم‌ها و طرح‌های جدید در همکاری با خودروسازان خارجی موثر باشد.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بحث دیگر که برای مجموعه سایپا مطرح است، مساله فروش شرکت‌های زیرمجموعه آن مانند، شرکت‌هایی مانند ایران‌کاوه و خکاوه است. اگرچه در آمد حاصل از فروش آنها، غیرعملیاتی است اما باز هم موردتوجه بازار قرار می‌گیرد.

این فعال بازار سهام معتقد است: به همین دلایل چندروزی است شاهد ورود پول هوشمند در معاملات سایپا هستیم. اگرچه مشخص نیست این روند تا کجا ادامه پیدا می‌کند اما به نظر می‌رسد تجربه اواخر پاییز و  زمستان سال گذشته برای خودرویی‌ها رقم بخورد و سایپا لیدر بازار شود. البته این مساله مانند سال گذشته نیست و تنها به صورت کوتاه‌مدت می‌‌تواند به لیدر بازار تبدیل شود و محدوده مقاومت فعلی خود که حدود 140 تومان است را بشکند.

فتحی در رابطه با روند صنایع‌ دیگر بازار افزود: به نظر می‌رسد پالایشی‌ها از جمله «شاوان»، «شبریز»، «شراز» نیز، روند مثبتی داشته باشند. همانطورکه مشاهده کردیم، در این مدت نماد «شراز» با حدودا 50 درصد رشد همراه شد. البته فریز نفتی نیز، به تقویت قیمت نفت کمک کرده و با وجود این مساله می‌تواند کمک بیشتری به رشد در این نماد داشته باشد. البته نفت یک محدوده مقاومتی پیش رو دارد و باید از آن گذر کند که بتوانیم به قیمت پایدار نفت امیدوار باشیم. 

او گفت: بهرحال گروه پالایشی می‌توانند در کنار خودرویی‌ها لیدر بازار باشند. به نظر می‌رسد با انتشار گزارش‌های دوره‌ای شرکت‌های پالایشی، شاهد تعدیل سودهای نمادهای این گروه شویم. برای مثال، امروز با انتشار گزارش «شاوان» شاهد تعدیل سود قابل توجه در این نماد شدیم.

این کارشناس بازار سهام معتقد است: بعد از خودرویی‌ها و پالایشی‌ها، با انتشار گزارش‌های شش‌ماهه گروه‌های فلزی و معدنی نیز، می‌توانند شرایط خوبی داشته باشند و به رشد بازار کمک کنند.

او ادامه داد: حتی انتظار اینکه در آینده ایران‌خودرو نیز، با حرکات قابل توجه همراه شود و به لیدر بازارتبدیل شود، وجود دارد. به هرحال با وجود این حرکات در این گروه‌ها انتظار می‌رود بازاری مناسب از اواخر پاییز سال جاری تا آخر سال وجود داشته باشد حتی ممکن است تا ایام نزدیک به انتخابات در سال بعد نیز، این بازار مناسب ادامه داشته باشد. البته احتمال دارد این روند، از زمانی زودتر آغاز شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید