محمود علوی در مجلس مطرح کرد

اشراف کامل وزارت اطلاعات بر «نفوذ» / وقتی موردی از نفوذ نباشد، جنجال نفوذ ایجاد نمی‌کنیم

کدخبر: ۱۵۳۵۱۹
وزیر اطلاعات با تاکید بر این که این وزارتخانه بر موضوع نفوذ اشراف کامل اطلاعاتی دارد، گفت: سوء استفاده ابزاری از پروژه نفوذ در منازعات سیاسی، مقابله با این مساله را به انحراف می کشاند.
اشراف کامل وزارت اطلاعات بر «نفوذ» / وقتی موردی از نفوذ نباشد، جنجال نفوذ ایجاد نمی‌کنیم

سید محمود علوی روز سه شنبه در پاسخ به سوال 3 نماینده مجلس شورای اسلامی درباره پروژه نفوذ و اقدامات وزارت اطلاعات در این زمینه افزود: برخورد سطحی و غیر هوشمندانه با راهبرد رهبر معظم انقلاب اسلامی جفا به این هشدار است.

وی تاکید کرد: با مطالعه دقیق، هوشیاری در اجرا، اشراف بر مصادیق محتمل نفوذ و زیر ضربه بردن مصادیقی که نفوذ در آن مسلم شده است از لوازم کار مقابله با نفوذ است.

وزیر اطلاعات ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در هشدارهای هوشمندانه ای به پروژه نفوذ دشمن اشاره کردند، همه دستگاه ها و همه نهادهای نظام باید نسبت به این هشدارها حساسیت به خرج دهند و طبیعی است که دستگاه های اطلاعاتی و حفاظت اطلاعات باید نسبت به این هشدارها حساسیت بیشتری داشته باشند.

علوی خاطرنشان کرد: مساله نفوذ که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند، یک پروژه بسیار عمیق و از پیچیدگی برخوردار است و باید در مساله نفوذ، مبادی، مقصد، هدف دستگاهی که نفوذ می کند، روش ها، عناصری که نفوذ می کند، ابزارها و راه هایی که با آن نفوذ انجام می شود و همچنین انواع نفوذ اعم از جریانی و رخنه ای و اعم از نرم و سخت شناسایی شود.

وی یادآور شد: مقابله با نفوذ هم باید با مطالعه همه این بخش ها و اشراف اطلاعاتی بر همه این عرصه ها با کار حرفه ای و کارشناسی انجام شود؛ با اشراف اطلاعاتی و رصد هر حرکت مشکوکی بتوانیم جلوی نفوذ را بگیریم.

وزیر اطلاعات با بیان این که سوء استفاده و استفاده ابزاری از پروژه نفوذ در منازعات سیاسی، مقابله با نفوذ را به انحراف می کشاند، افزود: برخورد سطحی و غیر هوشمندانه با راهبرد رهبر معظم انقلاب در زمینه نفوذ، جفا به این هشدار است.

وی تاکید کرد: مطالعه دقیق، هوشیاری در عرصه اجرا، اشراف بر مصادیق محتمل نفوذ و زیر ضربه بردن مصادیقی که احتمال قوی نفوذ در آن ها مسلم می شود از لوازم کار مقابله با نفوذ است.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: همان گونه که در کمیسیون تخصصی هم مطرح کردم، وزارت اطلاعات بر مساله نفوذ اشراف کامل اطلاعاتی دارد، اقدامات لازم را انجام داده و هرجا مصداقی از مصادیق نفوذ بوده بدون تسامح زیر ضربه برده است.

علوی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها از نقش این وزارتخانه در مقابله با نفوذ و رد عناصر نفوذ و جلوگیری از ورود آنها به کشور قدردانی کرده اند که موارد آن در بیانات ایشان کاملا قابل رصد و دستیابی است.

وی با تاکید بر این که لازمه مقابله با نفوذ، بسته شدن درهای ورودی کشور نیست، به بیان مثالی برای مقابله با حشرات در فصل زمستان و بهار پرداخت و اظهار داشت: دستگاه اطلاعاتی و وزارت اطلاعات این عرصه سربازی گمنام امام زمان(عج) توری بسیار قوی و هوشمندی است که هم اجازه بهره بری کشور از هوای بهاری را می دهد و هم جلوی نفوذ حشرات موذی را به فضای کشور گرفته، می گیرد و خواهد گرفت.

وزیر اطلاعات یادآور شد: در این زمینه ذکر خیلی از مسایل با امنیت و مصالح ملی کشور سازگاری ندارد، اگر عزیزان مایل بودند، جلسه غیر علنی تشکیل شود، خدمت عزیزان توضیح می دهیم.

علوی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درمورد سفر جیم داباکیس سناتور سابق آمریکایی به تهران، گفت: سفر یک آقایی به نام «جمیس داباکیس»؛ وی سناتور یک سنای ایالتی در یکی از ایالت های آمریکا بوده است، اگر بخواهیم معادل سازی کنیم همچون عضو شورای شهر در یکی از شهرها می شود.

وی با بیان این که این فرد سناتور سنای فدرال آمریکا نیست، افزود: وزارت اطلاعاتی که بر تروریست ها، داعشی ها، تکفیری ها که بدون گذرنامه از مرزهای غیررسمی و با پنهان کاری وارد کشور جمهوری اسلامی ایران می شوند، اشراف دارد و آن را زیر ضربه برده و به رغم این که تکفیری ها در کشورهای مختلف به امنیت آنها ضربه زده اند، در جمهوری اسلامی با همکاری همه دستگاه مجالی به آنان نداده است، آیا ممکن است نسبت به ورد افرادی از مرزهای رسمی با گذرنامه و به صورت کشف، اشراف اطلاعاتی نداشته باشد؟

وزیر اطلاعات ادامه داد: وزارت اطلاعات بر ورود این آقای داباکیس همراه با فرد دیگری به نام استیفن موریس، اشراف کامل اطلاعاتی را داشته است، ورود، اقامت، بازدیدها، دیدارها، ترددهای نامبرده همه تحت اشراف اطلاعاتی بوده و هیچ موردی از چتر اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج)خارج نبوده است و می دانم ذکر توضیحات بیشتر از این را شما عزیزان نمی پسندید چرا که بیش از نیاز اطلاعاتی مردم و نمایندگان، نیاز اطلاعاتی دشمن را برآورده می کند و نباید به سادگی نیازهای اطلاعاتی دشمن را از تریبون عمومی در اختیار دشمن قرار دهیم.

علوی با بیان این که سفر داباکیس به ایران، برای اول بار نبوده است، اضافه کرد: این فرد به همراه استیفن موریس در سال 1389 هم به ایران سفر داشته است، در سال جاری 18 شهریور وارد شده و 24 شهریور رفته است در حالی که در آن سال در 16 اردیبهشت ماه وارد کشور و 30 اردیبهشت از کشور رفته اند.

وی اظهار داشت: برای وزارت اطلاعات جای سوال است که چطور سفر 6 روزه این شخص در سال جاری باعث حساسیت شده است و احتمال نفوذ در موردش هست و اشراف هم داریم، وقتی موردی از نفوذ نباشد دیگر در ارتباط با آن جنجال نفوذ نمی کنیم؛ اما سفر 15 روزه این شخص در سال 89، حساسیتی ایجاد نکرده است و جنجال رسانه ای راه نینداخته است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درمورد بازی های اینترنتی گفت: اما مساله دوم که آن را به عنوان یک نمود نفوذ مطرح کردند مساله بازی های رایانه ای (game conection) است. عزیزان از آن به عنوان یک شرکت فرانسوی یاد کردند.

وزیر اطلاعات یادآور شد: گیم کانکشن یک شرکت نیست تا فرانسوی یا غیرفرانسوی باشد. گیم کانکش مانند المپیک است. کشورهایی که بازی فوتبال یا بازی های دیگر دارند در آن عضو می شوند و یک نهاد بین المللی می شود و نه یک شرکت ملیتی مثل شرکت فرانسوی و امثال آن.

علوی حاطرنشان کرد: در هر سال سه بار این نمایشگاه برگزار می شود و شرکت هایی که در دنیا بازی های رایانه ای تولید می کنند در این نمایشگاه ها برای بازار یابی، تبادل نظر و تجربه شرکت می کنند.

وی با یادآوری این که این نمایشگاه در پاییز در پاریس، اول بهار در سانفرانسیسکو و آخر فصل بهار در چین برگزار می شود، گفت: کشور ما هم از کشورهایی است که بازی های رایانه ای تولید می کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی هم بر تولید بازی های رایانه ای در بیانات مختلف هم براثرگذاری بازی های رایانه ای و هم بر تولید و توجه به بازی های رایانه ای تاکید کردند که متن بیانات ایشان موجود است و عزیزانی که می خواهند ببیند بعدا مراجعه کنند.

وزیر اطلاعات افزود: مثال دیگری برای گیم کانکشن نمایشگاه کتاب است. ناشرهای کشورهای مختلف در نمایشگاه کتاب شرکت می کنند. در کشور ما در حال حاضر 28 نمایشگاه کتاب تشکیل شده است. همانطوری که نمایشگاه کتاب تشکیل می شود و با توجه به آن که بازی های رایانه ای تولیدی شرکت های ایرانی از نظر فناوری مورد اهتمام قرار گرفته است خود تولید کنندگان در سطح دنیا پیشنهاد کردند با این توانمندی ایرانیان در عرصه تولید بازی های رایانه ای یک نمایشگاه آن در ایران برگزار شود.

علوی ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه مثل برگزاری نمایشگاه کتاب است. در حوزه حاکمیتی است. تحت نظارت است و هرکس را که بخواهیم می توانیم اجازه دهیم و هرکس هم که نخواهیم می توانیم اجازه ندهیم مانند ناشرانی که در نمایشگاه کتاب شرکت می کنند.

وی با بیان این که آثاری فرصتی بر این نمایشگاه در ایران مترتب است، اظهارداشت: نخست زمینه ورود قاچاق بازی های رایانه ای را در حد زیادی منتفی می کند از مسیر رسمی می آید و امکان پالایش وجود دارد و اثر منفی اقتصادی هم ندارد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر زمینه ورود بازی های رایانه ای جمهوری اسلامی ایران به بازارهای مختلف دنیا وجود دارد و امکان انتقال پیام فرهنگی ایران به کشورهای دیگر به وجود می آید آن هم با ذوق و هنر و خلاقیت ایرانی و با فرهنگ اسلامی ایرانی یکی از راه های تبلیغ همین بازی های رایانه ای است.

وزیراطلاعات با تاکید بر این که وزارت بر این مساله اشراف کامل دارد، یادآور شد: طبیعی است هر حرکتی می تواند بستری برای نفوذ دشمن باشد و وزارت اطلاعات بر این عرصه ها اشراف کامل دارد همانطوری که تا الان اجازه اقدام تروریستی نداده است، اجازه نفوذ به عناصری که می خواهند نفوذ کنند نداده است و نخواهد داد.

علوی در پاسخ به سوال سوم در زمینه سفرهای خارجی رییس دانشگاه علم و صنعت گفت: سفر شهروندان جمهوری اسلامی ایران به کشورهای مختلف غیر از رژیم اشغالگر قدس هم از نظر قانونی مجاز و بلااشکال است و هم از نظر شرعی مباح و بلکه مستحب است.

وی ادامه داد: سفرهایی هم که انجام می شود یا شخصی است یا ماموریتی و فرصت های مطالعاتی ، آموزشی و امثال آن با بودجه عمومی است.

وزیر اطلاعات همچنین گفت: سفرهای شخصی به ما ربطی ندارد مگر این که از آن سوءاستفاده در زمینه نفوذ شود، در آن صورت ما ورود می کنیم و به آن اشراف داریم. در مواردی که شائبه ورود وجود دارد ما ورود می کنیم.

علوی افزود: اما سفرهایی که ماموریتی، آموزشی و امثال آن این مرتبط با دستگاه هایی است که این ماموریت را به افراد واگذار می کنند و ما هم با توجه به این که از هر کدام از آنها سرویس های دشمن ممکن است برای به دام انداختن افراد، طعمه گذاری ، تاثیرگذاری، تخلیه اطلاعاتی سواستفاده کنند، اشراف اطلاعاتی خودمان را حفظ می کنیم.

وی تصریح کرد: اگر با مورد مشکوکی برخورد کردیم روی آن با دقت بیشتری اشراف را ادامه می دهیم و در صورتی که مسلم شود که حریف، رقیب و به خصوص سرویس های دشمن وارد قضیه شده اند برخورد لازم ا انجام می دهیم بنابراین این مصداقی را که عزیزان گفتند تحت اشراف اطلاعاتی بوده و هیچ موردی که زمینه مظنون بودن را فراهم کند وجود نداشته است.

 وزیر اطلاعات برای پاسخ به سوال مشترک جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد، حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر درمورد اقدامات این وزارتخانه درجلوگیری و برخورد با مصادیق نفوذ در جامعه علمی و فرهنگی کشور، سفر جیم داباکیس سناتور سابق آمریکایی به تهران، علت انعقاد قرارداد با یک شرکت فرانسوی برای بازی های رایانه ای در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی حضور یافت. کریمی قدوسی به نمایندگی این سوال مشترک را مطرح کرد و در پایان سخنان وزیر اطلاعات نیز اعلام کرد که از جواب‌های او قانع شده است.

منبع:‌ ایرنا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید