نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۸ بهمن

موافقت آمریکا با سرمایه‌گذاری ایران در پان آمریکن!

کدخبر: ۶۲۸۸۴۸
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
موافقت آمریکا با سرمایه‌گذاری ایران در پان آمریکن!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

28 بهمن 1353؛ هویدا: جلوی دکان گروانفروش‌ها بروید و مردم را از گران خریدن بازدارید

نخست‌وزیر در اجتماع انبوهی از اعضای کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده تاکید کرد، دولت در آینده نیز با ادامه پرداخت کمک برای پایین نگه داشتن قیمت بعضی اقلام کالاهای مصرفی مانع خواهد شد تورم جهانی قدرت خرید مصرف‌کنندگان ایرانی را کاهش دهد.

ایشان همچنین تاکید کرد: کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده در جهت مبارزه با گرانی از دولت مساعدت ها و امکانات جدیدی دریافت می‌کند.

نخست‌وزیر ادامه داد: در زمینه مبارزه با گرانفروشی من از خانم‌ها دعوت می‌کنم که جلوی فروشگاه‌های گران فروش بروند و از همشهریان خود بخواهند که از این فروشگاه‌ها خرید نکنند، این یک نوع مبارزه با گرانفروشی خواهد بود و مسلما تاثیر فراوان خواهد داشت.

نخست‌وزیر در قسمت دیگری از سخنان خود گفت: رقم کمک دولت برای پایین نگه داشتن قیمت بعضی اقلام مصرف مردم براساس سیاست توزیع عادلانه‌تر درآمدها یک رقم نجومی شده است، چنانکه ما در سال 1353 مبلغ 55 میلیارد ریال برای این منظور اختصاص دادیم و در سال 1354 این رقم به 75 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت و این کمکی است که از درآمد ملی به اکثریت مردم این کشور می‌شود.

وی ادامه داد: ایران اکنون یک قدرت منطقه‌ای است و کمتر از 10 سال دیگر به‌صورت یک قدرت بین‌المللی از لحاظ اقتصادی درخواهد آمد.

نخست‌وزیر ضمن اشاره به اینکه دولت هم‌اکنون سیاست «اقتصاد براساس تعاون» را پیاده می‌کند، گفت: در تهران هم‌اکنون 165 فروشگاه شهر و روستا وجود دارد که تا اسفندماه به 200 فروشگاه می‌رسد و در شهرستان‌ها از 25 فروشگاه به 37 فروشگاه افزایش می‌یابد.

موافقت آمریکا با سرمایه‌گذاری ایران در پان آمریکن

دولت آمریکا موافقت کلی خود را با مشارکت ایران در شرکت هواپیمایی پان آمریکن اعلام کرد و وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای گفت که دولت آمریکا با توافقی که در این زمینه حاصل شده و به ایران امکان خرید سهامی را در پان آمریکن می‌دهد، مخالفتی ندارد.

به موجب گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، ایران علاقه‌مند به خرید بین 13 تا 15 درصد از سهام پان آمریکن است و قرارداد نهایی احتمالا اکثریت سهام، در حدود 55 درصد سرمایه پان آمریکن در هتل‌های اینترکنتیننتال را از آن ایران خواهد کرد و پان آمریکن شرکت هواپیمایی ملی ایران در گسترش شبکه پروازهای بین‌المللی این شرکت باری می‌کند.

در بیانیه مشترکی که ایران و آمریکا دیشب صادر کردند، به جزئیات معامله اشاره‌ای نرفته اما اردشیر زاهدی، سفیر ایران در آمریکا اظهار کرد که دولت متبوع وی حدود 13 درصد از سهام سرمایه پان آمریکن را خواهد خرید و علاوه‌بر این به این شرکت نیز مقداری وام خواهد داد و ارزش این معامله کلا در حدود 230 میلیون دلار و شاید هم بیشتر خواهد بود.

زاهدی اظهار کرد که توافق طرفین شامل مشارکت در سلسله هتل‌های اینترکنتیننتال نیز که پان آمریکن تعلق دارد، می‌شود.

مذاکرات پان آم و ایران در سطح دولتی در تهران انجام گرفته و جان تابور، معاون وزارت بازرگانی آمریکا هفته گذشته در تهران بر توافق طرفین صحه گذاشت و دستور نهایی برای عملی شدن معامله نیز از طرف جرالد فورد، رئیس جمهوری آمریکا صادر شده است. مشکلات مالی پان آم بر اثر گران شدن قیمت سوخت شدیدتر شده به طوری که در سال گذشته زیان آن به 81 میلیون دلار رسیده است.

28 بهمن 1363؛ پیکان، خودروی زرهی می شود؟

به‌دنبال درخواست تنی چند از شخصیت‌ها، موضوع زرهی نمودن پیکان در جلسه شورای معاونین وزارت صنایع سنگین مطرح شد و مقرر گردید کارشناسان گروه خودرو در سازمان گسترش، بررسی‌های لازمه را انجام داده و نتیجه را متعاقبا اعلام نمایند.

بر طبق این گزارش، شورای معاونین وزارت صنایع سنگین در 4 جلسه در دی‌ماه سال‌جاری، ضمن بررسی مساله زرهی نبودن اتومبیل سواری پیکان، خدماتی که باید به دارندگان موافقت اصولی داده شود، ریشه کردن بیسوادی در واحدهای تحت پوشش، تبدیل اتومبیل‌های شورلت و پاژرو که در اختیار معاونت‌ها است به اتومبیل پیکان و تعیین هیات کارشناسان متعهد جهت اجرای اصل 49 قانون اساسی در محدوده وزارت صنایع سنگین، در مورد برخی از مسائل اجرایی و رفاهی آن وزارتخانه نیز تصمیماتی را اتخاذ نمودند.

کامپیوتر سخنگو توسط جهاد دانشگاهی ساخته شد

نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی همچنان مورد بازدید عده کثیری از علاقه‌مندان از اقشار مختلف مردم قرار می‌گیرد.

جهاد دانشگاهی در این سالن ده‌ها طرح مختلف از نوآوری‌های دانشجویان جهادگر را به نمایش گذارده است. دانشجویان گروه تحقیق رشته کامپیوتر دانشگاه تهران در این بخش نمونه آزمایشگاهی میکرو کامپیوتر فرآیند سارا ارائه کرده‌اند.

مسوول این طرح گفت: این میکرو کامپیوتر که برای نخستین بار طراحی و ساخته شده است، مشابه خارجی ندارد و می‌تواند کلیه نیازهای آزمایشگاهی کامپیوتر را در دانشگاه‌های کشور برآورده سازد. این دستگاه برخلاف طرح‌های خارجی برای انجام وظایف متعدد، طراحی و ساخته شده و توسعه‌پذیر است. به علاوه این دستگاه مجهز به سیستمی است که به فارسی سخن می‌گوید.

28 بهمن 1383؛ ثبت‌نام سیم‌کارت های اعتباری شروع شد

ثبت‌نام از شهروندان تهرانی متقاضی خرید سیستم کارت تلفن همراه اعتباری، با نظارت شرکت مخابرات ایران از روز چهارشنبه 28 بهمن آغاز می‌شود.

ثبت‌نام از متقاضیان به مدت سه هفته ادامه خواهد داشت. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به روزنامه‌های کثیرالانتشار یا دفاتر پستی، نسبت به تکمیل فرم ثبت‌نام اقدام کرده و آن را از پست پیشتاز به نشانی این شرکت ارسال کنند. در هنگام ثبت‌نام غیر از هزینه پست، وجهی از متقاضیان دریافت نمی‌شود و متقاضیان وجه 40 هزار تومان قیمت اولیه سیم‌کارت (20 هزار تومان قیمت سیم کارت و 20 هزار تومان شارژ اولیه) را در هنگام تحویل سیم‌کارت پرداخت خواهند کرد.

28 بهمن 1393؛ افزایش قیمت 6 فرآورده نفتی

بررسی لایحه بودجه سال 94 کل کشور، وارد فاز جزئیات بخش درآمدی شد.

با بند مهم دیگری از این تبصره، دولت مکلف به افزایش 5 درصدی قیمت فرآورده‌های نفتی در سال 94 برای توسعه پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی شد.

براساس بند (ی) تبصره 2 لایحه بودجه 94، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفی ایران مکلف است نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و تامین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های تامین، ذخیره‌سازی و توزیع فرآورده اقدام کند و منابع موردنیاز را از محل افزایش پنج درصد به قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی تامین و پس از واریز به خزانه تا سقف 15 هزار میلیارد ریال به مصرف برساند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند

      اقتصادنیوز: سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در حادثه سقوط بالگرد به شهادت رسید.

    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی