نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۶ اسفند

کاهش عوارض گمرکی اتومبیل‌های وارداتی آمریکایی!

کدخبر: ۶۳۰۴۸۶
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
کاهش عوارض گمرکی اتومبیل‌های وارداتی آمریکایی!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

ششم اسفند 1353؛ حقوق گمرکی اتومبیل‌های آمریکایی کاهش یافت

سود بازرگانی اتومبیل‌های آمریکایی کاهش یافت و گمرک ایران به‌دنبال تنزل نرخ دلار، مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی این نوع اتومبیل‌ها را تغییر داد.

یک مقام مسوول در گمرک ضمن تایید این مطلب اضافه کرد: به دنبال تصمیم اخیر بانک مرکزی ایران قیمت هر دلار آمریکا از 67.50 به 66.56 ریال کاهش یافت و این کاهش موجبات تغییر مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی اتومبیل‌های آمریکایی را فراهم ساخت، زیرا قبلا برای تعیین سود بازرگانی و حقوق گمرکی اتومبیل‌های آمریکایی دلار به قیمت 67.5 ریال محاسبه می‌شد.

اوپک ریال ایران را برای مقابله با کاهش دلار مورد بررسی قرار داد

مقارن ظهر امروز در شهر وین اجلاسیه وزارت نفت اوپک برای تعیین دستور کار کنفرانس سران اوپک برای تعیین دستورکار کنفرانس سران اوپک و بررسی وضع ریال برای مقابله با کاهش مستمر دلار در الجزایر تشکیل شد.

جمشید آموزگار، وزیر کشور در راس هیاتی در این جلسه شرکت کرد. دکتر محمد یگانه، رئیس بانک مرکزی ایران و مهندس ایزدی نماینده شرکت ملی نفت از اعضای این هیات هستند.

حضور رئیس بانک مرکزی ایران در اجلاسیه امروز اوپک به خاطر آن است که اوپک مایل است از سیاست پولی ایران آگاهی بیشتری پیدا کند و علل اتخاذ تصمیم اخیر دولت ایران که ریال را تحت ضوابط و شرایطی در مقابل دلار شناور اعلام کرد اطلاعات دقیق‌تری به‌دست آورد.

اوپک بعد از توافق روسای جمهوری آمریکا و فرانسه در مورد لغو قیمت رسمی طلا و افزایش بهای آن از هر اونس 42 دلار به 180 دلار و همچنین تنزل ارزش دلار به فکر مقابله با این امر که به ضرر و زیان کشورهای تولیدکننده نفت است، افتاد.

ششم اسفند 1373؛ دو نوع پیکان جدید تولید می شود

«پیکان مهندسی» (RD) از سال 1375 تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

همچنین، تولید پیکان با قطعات مکانیزه در سال 1374 آغاز می شود.

در جلسه ستاد سیاستگذاری خودرو، مهندس نعمت‌زاده، وزیر صنایع به مدیران شرکت‌های خودروساز داخلی توصیه کرد، برای پیشبرد ساخت داخل با یکدیگر تشریک مساعی کنند.

در این جلسه در مورد تحقق اهداف برنامه‌های استراتژی خودرو شامل بهبود کیفیت پیکان و نیز پیکان مدرنیزه و پیکان RD (مهندسی) اعلام شد که با توجه به بررسی و اقدامات انجام گرفته تا بهبود کیفیت پیکان تا پایان امسال میسر خواهد شد.

همچنین ساخت قطعات پیکان مدرنیزه از خرداد سال 74 آغاز شده و تا پایان سال 74 به اتمام خواهد رسید.

ششم اسفند 1383؛ دلار در سال آینده: 909 تومان

سرانجام پس از مدت‌ها بحث و بررسی پیشنهادهای مختلف در مورد نرخ ارز در بودجه سال آینده، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی همانگونه که علینقی خاموشی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران پیش‌بینی کرده بود با پیشنهاد دولت موافقت و نرخ هر دلار آمریکا در بودجه سال 1384 را 909 تومان تعیین کرد.

دلار 909 تومانی در حالی به تصویب کمیسیون تلفیق رسید که تعیین نرخ ارز به دلیل ارائه پیشنهادهای متعدد و متفاوت ازسوی دولت کمیسیون اقتصادی و برخی از نمایندگان مجلس به یکی از موارد ابهام بودجه سال آینده تبدیل شده بود به گونه ای که اعضای کمیسیون تلفیق تصمیم گرفتند تعیین نرخ دلار را برای بررسی‌های بیشتر به پایان رسیدگی به لایحه بودجه موکول کنند.

تحویل بنز 80 میلیونی همزمان با افتتاح شرکت «مرسدس بنز ایران»

شرکت خودروسازی مرسدس بنز ایران برای تولید بنز سواری شنبه هشتم اسفند افتتاح می‌شود.

شرکت مرسدس بنز ایران با مشارکت 50 درصد طرف آلمانی و 50 درصد طرف ایرانی هفته آینده با حضور جمعی از مدیران دایملر کرایسلر و مقامات صنعتی ایران افتتاح خواهد شد.

شرکت مرسدس بنز ایران بعد از رنو – پارس دومین شرکت مشترک در صنعت خودروی ایران است. رنو-پارس نیز با مشارکت 51 درصد رنو-نیسان و 49 درصد شرکت توسعه صنایع خودرو در بهار امسال (1383) افتتاح شد.

شرکت مرسدس بنز ایران قصد دارد در ابتدا تعدادی بنز به صورت CBU (به‌صورت کلی) وارد و در ادامه تولید بنز به صورت مونتاژ کامل را شروع کند.

گفته می شود قیمت این بنزهای تولیدی در ایران 80 میلیون تومان خواهد بود. هم‌اکنون بسیاری از سازمان‌ها و مراکز دولتی در ایران خواستار خرید این خودروها هستند.

یک مقام مسوول در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: از شرکت بنز خواسته‌ایم خودروهای سازمان‌های دولتی را گازسوز تحویل دهد.

در همین حال شیخانی، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل درباره تولید بنز سواری در ایران گفته بود «شرت مرسدس بنز ایران» برای فروش و خدمات بعد از فروش بنز سواری تولیدی ایران به صورت 50 درصد طرف آلمانی و 50 درصد طرف ایرانی اسفندماه افتتاح می شود.

ششم اسفند 1393؛ بازگشت هدفمندی به نقطه نخست

نمایندگان مجلس سقف درآمدهای دولت در بخش هدفمندی یارانه‌ها برای سال آینده 48 هزار میلیارد تومان تعیین کردند که 42 هزار میلیارد تومان آن به پرداخت یارانه نقدی تخصیص می‌یابد.

این موضوع در حالی در صحن علنی رای آورد که پیش از آن کمیسیون تلفیق پیشنهاد کاهش 5 هزار میلیارد تومانی سقف پرداخت یارانه نقدی به اقشار جامعه را مطرح کرده بود که در صورت تصویب، دولت ملزم به حذف یارانه نقدی حدود 9 میلیون نفر می‌شد. به این ترتیب با مخالفت مجلس با این پیشنهاد کمیسیون تلفیق، الزام دولت برای حذف یارانه پردرآمدها در سال آینده لغو شد.

قیمت‌گذاری به واردکنندگان خودرو محول شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی اواخر دی‌ماه امسال واردات خودرو از سوی شرکت‌های متفرقه را ممنوع کرد که از آن زمان تاکنون قدم به قدم از تصمیم خود عقب‌نشینی کرده و درنهایت نیز واردات خودرو را به خانه اول خود بازگرداند.

وزارت صنعت یک قدم دیگر از تصمیم بحث‌برانگیز خود مبنی‌بر منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی، عقب کشید و اعلام کرد متفرقه‌ها می‌توانند بدون فعالیت زیر نظر نمایندگی‌های رسمی، اقدام به واردات خودرو کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند

      اقتصادنیوز: سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در حادثه سقوط بالگرد به شهادت رسید.

    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی