حقایق تلخ درباره آمپول نوروبیون/این عوارض کشنده در کمین است

کدخبر: ۶۴۳۴۵۴
اقتصاد نیوز : در میان انبوهی از داروها و مکمل های تقویتی مصرف آمپول نوروبیون که طی سال‌های اخیر رواج قابل توجهی پیدا کرده بسیار متداول است .اما آیا مصرف خودسرانه این آمپول بدون عوارض میباشد؟
حقایق تلخ درباره آمپول نوروبیون/این عوارض کشنده در کمین است

به گزارش اقتصاد نیوز ،مصرف انواع ویتامینها و مکملهای دارویی بین ایرانیان، بسیار شایع شده به نحوی که حتی استفاده از آن به  نوعی پرستیژ اجتماعی تبدیل شده است ، در حالی که پزشکان و کارشناسان درباره عوارض غیر قابل جبران مصرف بی رویه و بدون نظارت پزشک ویتامینها و مکمل‌ها هشدار می‌دهند. اما همچنان شاهد رشد قارچ گونه و مصرف بی رویه این نوع از داروها هستیم. به عنوان مثال مصرف آمپول تقویتی نوروبیون و ب کمپلکس در ایران بسیار بالا است و خیلی از مردم، همدیگر را هم به مصرف آنها تشویق می‌کنند.

ترکیبات آمپول نوروبیون

 
آمپول نوروبیون ویتامینی از خانواده گروه B یعنی B ۱ و B ۶ و B ۱۲ است. دُز آمپول نوروبیون از قرص‌ها و آمپول‌های ب‌کمپلکس موجود در بازار بیشتر است. ویتامین B ۱ تیامین هم نامیده می‌شود در هدایت تکانه‌های عصبی نقش دارد. ویتامین B ۶ که به آن پیریدوکسین هیدروکلراید می‌گویند، نقش اساسی در متابولیسم انتقال‌دهنده‌های عصبی ایفا می‌کند و B ۱۲ که به سیانوکوبالامین معروف است در متیلاسیون سیستم عصبی نقش دارد.

عوارض آمپول نوروبیون را بشناسید

درصد قابل توجهی از افراد با تصور اینکه تزریق آمپول میتواند به بالابردن قوای جسمانی و سیستم ایمنی کمک کند اقدام به تزریق بدون تجویز پزشک میکنند. حتی برخی ورزشکاران به دلیل توان انجام تمرین‌های سنگین‌تر، از این تقویتی استفاده می‌کنند در صورتی که استفاده مفرد و بی‌رویه از هر دارویی قطعا پیامد‌ها و عوارض خاص خودش را به همراه دارد.

 مصرف دُز بالای ویتامین ب ۱۲ که یکی از سه جزء تشکیل دهنده آمپول نوروبیون است، احتمال تغییر فلور نرمال پوست و باعث بروز برخی مشکلات التهابی در پوست می‌شود.نوروبیون‌ در حالی به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین داروهای کشور مطرح است که مطالعات پزشکی آن را عامل بروز انواع سرطان‌ها و افزایش کبد چرب غیرالکلی در جامعه ایرانی می‌داند. این در حالی است که مصرف بیش از حد نوروبیون، دوز فلزات سنگین موجود در بدن را هم بالا می‌برد و می‌تواند به عوارضی ازجمله مسمومیت منجر شود.علاوه بر این داروهای تزریقی گاهی حساسیت‌هایی ایجاد می‌کند که می‌تواند سبب مرگ شخص شود. به همین دلیل ضرورت دارد که بدون تجویز پزشک مصرف نشود.

مصرف نوروبیون در ایران 

طبق گزارش جامعه پزشکی آمار مصرف خودسرانه دارو در ایران بالاست، اما این رقم در داروهای تقویتی ازجمله آمپول نوروبیون قابل‌توجه‌تر است. سرانه مصرف داروهای تزریقی در ایران حدود ۱۱.۴درصد و تقریبا ۴برابر جوامع توسعه‌یافته است. آمپول نوروبیون از ویتامین‌های ب۱۲، ب۶ و ب۱ تشکیل شده و در بین مردم ایران به‌عنوان آمپول تقویتی معروف است؛ دارویی بسیار رایج که عموم مردم تصور می‌کنند باید برای درمان بیماری‌های مختلف، رهایی از خستگی و تقویت نیروی جسمانی تزریق کنند.

 

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید