مصارف رنگ اپوکسی در پتروشیمی و صنایع

کدخبر: ۶۴۴۸۲۳
رنگ اپوکسی پلی آمید نوعی رنگ خاص و جذاب است که در دو نوع طبیعی و مصنوعی تولید می گردد. رنگ های طبیعی بیشتر در لباس های ورزشی و پلی آمید مصنوعی در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.
مصارف رنگ اپوکسی در پتروشیمی و صنایع

رپرتاژ آگهی: بهتر است بدانید رنگ اپوکسی که به عنوان عایق حفاظتی مورد استفاده قرار می گیرد، پس از خشک شدن خاصیت انعطاف پذیری زیادی دارد و به راحتی می توان آن را شست و شو داد.

مواد تشکیل دهنده رنگ اپوکسی پلی آمید

رنگ اپوکسی پلی آمید از رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمید تشکیل می شود. کفپوش اپوکسی که در این حالت ساخته می شود در مقابل زنگ زدن مقاوم است. رنگ های اپوکسی به طور کلی در حالت های مات، براق و نیمه مات تولید می شوند. نوع دیگری از رنگ های اپوکسی پلی آمید که قابلیت ضد زنگ دارند نیز در انواع فسفات، کولتار اپوکسی، کرومات و پرایمر تولید می گردند.

کفپوش های اپوکسی به شکلی نصب می شوند که هیچ درزی در سطح آن ایجاد نشود. بدین ترتیب مقاومت بالایی در برابر عوامل مختلف از خود نشان می دهند. در محیط هایی که یکنواخت بودن سطح حائز اهمیت می باشد می توان از این نوع کفپوش استفاده نمود. همچنین برای ساخت عایق جریان الکتریکی کفپوش اپوکسی، انتخاب مناسبی است.

کاربرد پوشش اپوکسی

از پوشش های اپوکسی می توان در فضای داخل و خارج مخزن های نفتی استفاده نمود. همچنین پوشش داخلی برخی لوله ها می تواند با استفاده از اپوکسی انجام شود. در پالایشگاه ها، نیروگاه ها و صنایع پتروشیمی و شیمیایی نیز از پوشش های اپوکسی برای جلوگیری از ایجاد خوردگی استفاده می شود.

 از آنجایی که درصد جامد زیادی از رنگ اپوکسی پلی آمید در یک مرحله پاشش بر روی سطوح به وجود می آید می توان از آن به تنهایی نیز برای پوشش سطوح در محیط های صنعتی استفاده نمود. این رنگ می تواند ضخامتی تا حدود 150 میکرون ایجاد نماید. این رنگ قابل اشتعال بوده و باید در ظرف پلمپ شده و با ایمنی بالا نگهداری شود. در هنگام استفاده از رنگ اپوکسی باید تینر مخصوصی به مقدار مناسب به آن اضافه شود. توصیه می شود محتویات ظرف رنگ اپوکسی در زمانی کوتاه پس از باز کردن پلمپ مصرف گردد.

انواع رنگ اپوکسی

رنگ های اپوکسی به دو دسته مهم تقسیم بندی می شوند. رنگ صنعتی پلی آمید مخصوص فلزات بیشتر برای رنگ آمیزی تانکرها، مخازن و لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ ها معمولا دارای چسبندگی و انعطاف پذیری بسیار زیادی هستند. از دیگر ویژگی های رنگ اپوکسی پلی آمید می توان به مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب و هوای شرجی اشاره نمود. البته دانستن این نکته ضروری است که مقاومت این نوع رنگ در مقایسه با رنگ های پلی آمین کمتر است.

رنگ اپوکسی پلی آمین نیز برای بوجود آوردن لایه ای سخت بر روی بتن مورد استفاده قرار می گیرد. ایجاد این لایه بر روی فولاد مانع از خوردگی و زنگ زدگی می شود. از آنجایی که نحوه خشک شدن این نوع رنگ به صورت شیمیایی می باشد می توان از آن در محیط های دریایی نیز استفاده نمود.

کاربردهای رنگ اپوکسی

از رنگ اپوکسی پلی آمید می توان برای پوشش دهی سطوح فولادی استفاده نمود. لوازم و تجهیزات دریایی و همچنین سوله های صنعتی را نیز می توان با این نوع رنگ پوشش داد و از زنگ زدن آن ها جلوگیری کرد. محفظه های فلزی که آب آشامیدنی در آن ها نگهداری می شوند با رنگ اپوکسی پوشانده می شوند. رنگ آمیزی فلزات معمولا در یک لایه انجام نمی شود. رنگ های اپوکسی باید در چند لایه یکی پس از دیگری بر روی سطوح مورد نظر اعمال گردند تا پوشش مناسبی را بوجود آورند. رنگ اپوکسی پلی آمید چسبندگی بسیار زیادی دارد و این امر یکی از دلایل پرطرفدار بودن این رنگ نسبت به رنگ های دیگر در محیط های صنعتی است.

زینک ریچ اپوکسی

یکی از کاربردی ترین پرایمر ها زینک ریچ اپوکسی می باشد. این نوع رنگ از مواد زینک غنی است. استفاده از زینک ریچ اپوکسی در لایه اول باعث می شود که تماس فلز با محیط بیرونی به طور کامل قطع گردد. در این حالت هیچ گونه واکنش شیمیایی نمی تواند اتفاق بیفتد.

زینک ریچ اپوکسی دارای دسته بندی هایی مانند پرایمرهای یک جزئی، دو جزئی و سه جزئی می باشد. در هر کدام از این پرایمر ها نسبت مخلوط نمودن مواد متفاوت است. افرادی که از این نوع اپوکسی استفاده می کنند باید تخصص کافی در آماده سازی آن داشته باشند.

شرایط و مواردی که برای رنگ آمیزی با رنگ های اپوکسی باید رعایت شود

برای داشتن نتیجه مطلوب در رنگ آمیزی با رنگ اپوکسی پلی آمید لازم است شرایطی همچون دمای مناسب در محیط رعایت شود. معمولا در شرایط دمایی بالاتر از 40 درجه نمیتوان از این نوع رنگ استفاده کرد. دمای پایین تر از 10 درجه نیز می تواند کیفیت رنگ را کاهش دهد. مرطوب بودن و یا روغنی بودن سطح نیز مانع از چسبندگی رنگ بر روی سطح مورد نظر میگردد.

تنوع رنگ های صنعتی پلی آمید برای استفاده در محیط های صنعتی

رنگ اپوکسی پلی آمید نوعی پوشش رنگی است که به عنوان کفپوش اپوکسی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ های اپوکسی پلی آمید که به صورت آروماتیک فرموله شده اند از نظر کاربری متفاوتند. این رنگ ها معمولا مقاومت شیمیایی بالایی از خود نشان می دهند. در محیط هایی که مواد آسیب زا و خورنده شیمیایی وجود دارد می توان از این نوع رنگ استفاده نمود. کارخانه هایی که مواد شیمیایی را تولید و فرآوری می کنند از جمله این موارد هستند.

رنگ های اپوکسی مبتنی بر سیالات بر پایه آب ساخته می شوند. این رنگ ها با محیط زیست سازگارند. در محیط های صنعتی که پروتکل هایی برای حفظ محیط زیست و آسیب نزدن به آن وجود دارد میتوان از این نوع رنگ استفاده کرد. با استفاده از این رنگ های می توان پوشش نسبتا ضخیمی از مواد بوجود آورد.

رنگ اپوکسی سه لایه

رنگ اپوکسی پلی آمید سه لایه نوعی لایه محافظتی است که از سه بخش رنگ آستر، رنگ میانی و لایه نهایی تشکیل می شود. تعیین لایه های مورد نیاز در هر مکان به میزان رطوبت، دما و شرایط اسیدی یا قلیایی محیط بستگی دارد. آستر یا پرایمر معمولا با توجه به شرایط از موادی مانند زینک ریچ، زینک فسفات و زینک کرومات تشکیل می شود. اصلی ترین فاکتور در انتخاب یک پرایمر مناسب مقاومت اسیدی و قلیایی است. پرایمر ها خاصیت ضد اکسید شدن را دارند.

لایه میانی که برای سازگاری بین لایه اول و آخر مورد استفاده قرار می گیرد ضخامت بالایی دارد. این لایه معمولا از اسید میکایی و رنگ اپوکسی تشکیل شده است. در لایه نهایی نیز از رنگ پلی یورتان که در برابر اشعه فرابنفش مقاوم است استفاده می شود.

کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی به صورت مایع بر روی سطوح مختلف قرار می گیرد و پس از مدت زمان مشخصی خشک می شود. این ماده سطحی پلیمری ایجاد می کند که بسیار سخت و مقاوم است. کفپوش اپوکسی کاربردهای زیادی در محیط های تجاری و مسکونی دارد. ترکیباتی که در ساخت کفپوش اپوکسی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از رزین اپوکسی، هاردنر، مواد پر کننده، رنگ اپوکسی و مواد افزودنی دیگر که با توجه به کاربردی که از کفپوش انتظار می رود ترکیب می شود.

کفپوش اپوکسی که پوششی دو جزئی است در کف بتنی مکان های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. از این نوع کفپوش می توان به عنوان عایق حرارتی نیز استفاده نمود. کاهش هدر رفتن انرژی از مزایای استفاده از کفپوش اپوکسی است. این کفپوش چسبندگی بالایی را در سطح بتن ایجاد می کند. مقاومت شیمیایی و مکانیکی بالا از دیگر ویژگی های این نوع کفپوش است. کفپوش های اپوکسی ضد اسید در صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند. این کفپوش ها برای مکان هایی که احتمال ریزش مواد شیمیایی و خوردگی بیشتر است توصیه می شود.

مراحل اجرای رنگ اپوکسی پلی آمید بر روی سطوح فلزی

اجرای رنگ اپوکسی پلی آمید بر روی سطوح مختلف نیازمند پیش زمینه هایی است. یکی از کارهایی که قبل از رنگ آمیزی باید انجام شود تمیز کردن و هموار کردن سطح با استفاده از یک دستگاه ساب و یک سنباده است. نکته ی دیگری که در استفاده از رنگ های اپوکسی اهمیت دارد پاک کردن خاک و چربی از سطح مورد نظر میباشد.

 زیر سازی باعث بالا رفتن کیفیت اجرای رنگ شده و نقش مهمی در اجرای رنگ اپوکسی دارد. سپس مواد پلیمری پلی یورتان بر روی سطح اعمال می گردد. اجرای رنگ نیز با استفاده از یک تفنگ اسپری به حالت صاف و یکنواخت می باشد.

 کارخانجات اکسیر پرگاس به نشانی اینترنتی exirpergas تولید کننده انواع رنگ های صنعتی و رنگ های ترافیکی، رنگ جدولی و انواع کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی اورتان بوده و تمامی مراحل ذکر شده را با کیفیت بالا انجام می دهد. این مجموعه دارای تیم اجرا کننده برای پروژه های بزرگ (بالای 500 متر) نیز می باشد و اجرای رنگ اپوکسی فلزات را در بهترین حالت برای مجموعه های صنعتی مختلف به انجام می رساند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید