نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 16 خرداد

آماده باش ایران به اوپک

کدخبر: ۶۵۱۳۱۶
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
آماده باش ایران به اوپک

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

16 خرداد 1364؛ حجاج چک ارزی می‌گیرند

سازمان حج و زیارت و امور خیریه در اطلاعیه‌ای خطاب به زائران امسال بیت‌الله الحرام از کلیه آنان خواست تا از روز دوشنبه هفته آینده (بیستم خرداد) ضمن دریافت گذرنامه‌های خود از مدیران گروه‌های مربوطه و مراجعه به شعبات بانک ملی که در آنجا ثبت‌نام کرده‌اند با پرداخت مبلغ 78500 ریال سه قطعه چک ارزی خود را که معادل 1600 ریال سعودی است، دریافت کنند.

میزان تولید و قیمت نفت اوپک تثبیت شد

روابط عمومی و ارشاد اسلامی وزارت نفت اعلام کرد در آخرین جلسه شورای وزیران عضو اوپک، 9 کشور شرکت‌کننده به اتفاق تصمیم گرفتند از قیمت‌های قبلی به شدت دفاع کرد و سقف تولید را در میزان فعلی و حتی کمتر از آن به منظور تثبیت و بهبود وضعیت بازار حفظ کنند.

دیوید وست، وزیر نفت نیجریه گفت: اگر اعضای اوپک نتوانند سهمیه تعیین‌شده خود را مراعات کنند، عربستان سعودی در آینده نزدیک ممکن است میزان تولید نفت خود را بالا ببرد.

16 خرداد 1384؛ سرمایه‌گذاران خارجی به بورس تهران آمدند

دبیرکل بورس اوراق بهادار گفت: در چند روز گذشته و به دنبال تصویب آیین‌نامه جذب سرمایه خارجی نیز یک گروه از سرمایه‌گذاران عرب برای حضور در بورس به همراهی یک شرکت ایرانی مراجعه کرده‌اند.

حسین عبده تبریزی افزود: تصویب آیین‌نامه سرمایه‌گذار خارجی خبر خوبی برای بازار است.

وی ادامه داد: هرچند در نگاه اول ممکن است این آیین‌نامه به دلیل شروط مندرج در آن محدودکننده به نظر برسد، اما در مجموع مصوبه خوبی است که امکان می‌دهد بازار شاهد حضور سرمایه‌گذاران خارجی باشد.

16 خرداد 1394؛ آماده‌باش ایران به اوپک

روز گذشته نشست وزرای کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت در وین برگزار شد و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، این نشست بدون اخذ تصمیمی برای کاهش سطح تولید و یا تثبیت میزان تولید نفت خام در رقم 30 میلیون بشکه به کار خود پایان داد.

اگرچه این نشست در صحنه تصمیم‌گیری برای کاهش سطح تولید شاهد اتفاق خاصی نبود، اما وزیر نفت کشورمان با دو اقدام مهم از فرصت پیش‌آمده در این اجلاس به نفع کشور بهره برداری کرد.

بیژن زنگنه طی روزهای منتهی به برگزاری نشست اوپک با ارسال نامه‌ای به این سازمان خواستار آن شد که کشورهای عضو برای بازگشت نفت کشورمان جا باز کنند.

وزیر نفت در این نامه اعلام کرده است، اگر اعضای اوپک می‌خواهند قیمت‌ها همین حدود بماند، باید شرایط بازگشت نفت کشورمان را فراهم کنند.

به گفته وی، ما نامه خود را نوشته‌ایم و درباره اقدام خود برای افزایش تولید نفت منتظر تصمیم هیچ کس نیستیم.

وزیر نفت اعلام کرده است که با رفع تحریم‌های غرب، ایران قادر است در عرض یک ماه 500 هزار بشکه توان صادراتی خود را افزایش دهد.

اقدام دوم زنگنه اما دیدار و گفت‌و‌گوی وی با غول های بزرگ نفتی و گازی دنیا ازجمله شل، توتال و لوک اویل است که با محوریت بازگشت شرکت‌های بزرگ به صنعت نفت و گاز کشور صورت گرفته است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید