نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 17 خرداد

ایران 5000 پزشک هندی و فیلیپینی استخدام کرد

کدخبر: ۶۵۱۳۱۷
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
ایران 5000 پزشک هندی و فیلیپینی استخدام کرد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

17 خرداد 1354؛ایران 5000 پزشک هندی و فیلیپینی استخدام کرد

5 هزار پزشک، پرستار، متخصص و تکنسین هندی و فیلیپینی به استخدام دولت ایران درآمدند.

اولین دسته پزشکان خارجی مردادماه وارد تهران می‌شوند. ایران برای استخدام هر متخصص 100 دلار به منظور تهیه مقدمات سفر، کلاس زبان، عودت افراد خاطی به کشورهای هند و فیلیپین می پردازد.  

امیرقاسم معینی، وزیر کار و امور اجتماعی با بیان این مطلب گفت: در برنامه پنجم با الهام از راهنمایی‌های شاهنشاه آریامهر تامین آسایش و بهداشت مردم جزو اصولی‌ترین اهداف می‌باشد و به همین جهت برای تامین کادر موردنیاز کشور وزارت کار در سیاست اشتغال اتباع بیگانه تجدیدنظر کرد و با عقد قراردادهایی با دولت هند و فیلیپین 5000 پزشک و متخصص را به شرح زیر به استخدام ایران درآورد.

ایران به ترکیه نفت و وام می‌دهد

دیروز قرارداد اقتصادی جدیدی بین وزرای خارجه ایران و ترکیه به امضا رسید.

براساس این قرارداد، یک کمیسیون اقتصادی تشکیل شد و نامه‌هایی برای آغاز فعالیت فوری این کمیسیون بین طرفین مبادله شد.

یک صورتجلسه نیز براساس موافقتنامه همکاری اقتصادی و فنی بین دو کشور به امضا رسید.

در چارچوب این صورت‌جلسه، ایران و ترکیه موافقت کردند حمل و نقل ترانزیتی بین دو کشور را با همکاری یکدیگر توسعه دهند.

ترکیه پذیرفته است که در همه فصول جاده ها، خطوط راه‌آهن و سرویس عبور مرور از دو سوی آن، تاسیسات انبارداری را که ایران به طور منظم در حمل و نقل ترانزیتی از آن استفاده می‌کند، باز و آماده بهره‌برداری نگه دارد.

ترکیه فهرستی از طرح‌های عمده خویش را که مستلزم سرمایه‌گذاری خارجی است به ایران ارائه داد. این طرح‌ها به منظور یافتن امکان همکاری در این زمینه مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

17 خرداد 1374؛ برنامه دولت برای سهمیه‌بندی ارزی واردات

میزان ارز موردنیاز دستگاه‌های اجرایی برای تامین کالاهای اساسی، حساس و مهم در سال جاری اعلام شد.

ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار در جلسه اخیر خود در مجموع اختصاص مبلغ 3 میلیارد و 499 میلیون دلار ارز موردنیاز پنج وزارتخانه کشاورزی، صنایع، جهاد سازندگی وزارت بازرگانی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به تصویب رساند. مبلغ 869 میلیون دلار ارز موردنیاز وزارت جهاد سازندگی بابت واردات گوشت، پنیر، کره، ذرت، جو، پودر ماهی، کنجاله سویا، داروهای دامی و مکمل خوراک طیور خواهد بود.

وزارت بازرگانی نیز می‌تواند برای واردات شکر، روغن خام، برنج، لاستیک ساخته‌شده، کاغذ، گندم و روغن ساخته‌شده مبلغ یک میلیارد و 571 میلیون دلار گشایش اعتبار کند.

تفاهم ایران و پاکستان برای احداث پالایشگاه مشترک

مهندس آقازاده، وزیر نفت در راس یک هیات بلندپایه اقتصادی وارد اسلام‌آباد پایتخت پاکستان شد و مورد استقبال «محمد امعر» وزیر تولیدات این کشور قرار گرفت.

وزیر نفت در این سفر با وزیر تولیدات پاکستان و انور سیف الرخان وزیر نفت و منابع طبیعی این کشور درباره طرح احداث پالایشگاه مشترک در ایالت سند و تاسیس خط لوله برای انتقال گاز ایران به پاکستان مذاکره خواهد کرد.

وزیر نفت کشورمان درباره نحوه تامین منابع مالی این دو طرح گفت: در این زمینه شرکت‌های متعدد بین‌المللی اعلام آمادگی کرده‌اند که در مذاکره با مقامات پاکستانی درباره نحوه مشارکت این شرکت‌ها در یک کنسرسیوم بین‌المللی بحث و بررسی صورت گیرد.

وی اظهار کرد: در بخش پالایشگاه پیش‌بینی شده است که 20 درصد هزینه از سوی ایران و پاکستان به‌صورت نقدی و 80 درصد دیگر نیز از طریق اعتبار تامین شود.

توافق تهران، اسلام آباد و دهلی نو برای احداث خط لوله صلح

در حالی که مناقشات هند و پاکستان به مدت ده‌ها سال روابط دو کشور را تحت‌تاثیر قرار داده است، دهلی نو و اسلام‌آباد برای کاهش قیمت گاز ایران به توافق رسیدند.

هند و پاکستان در مذاکرات خود درباره احداث خط لوله گاز طبیعی به ارزش چهار میلیارد دلار به توافق رسیدند، این مذاکرات تا دو روز دیگر به پایان خواهد رسید.

«مانی شانکرایار» وزیر نفت هند گفت: این پروژه به کمبود گاز برای دو کشور همسایه‌ آسیای جنوب غربی، پایان می‌دهد.

خط لوله 2775 کیلومتری انتقال گاز ایران از راه پاکستان برای کارخانجات تولید نیرو و صنایع کشاورزی هندوستان ارسال می‌شود.

هند و پاکستان هم‌اکنون بر سر قیمت گاز به میزان 2.25 دلار دو میلیون واحد سوختی (BTU) تحویل در مرز هندوستان به توافقاتی دست یافتند.

17 خرداد 1394؛ منشور سیاست‌های پولی و اعتباری

بانک مرکزی بخشنامه سیاست پولی و اعتباری نظام بانکی کشور در سال 1394 را به مدیران عامل بانک ابلاغ کرد.

براساس این بخشنامه تمامی سپرده های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی (روزشمار) در سال‌جاری مشمول مفاد سیاست‌های پولی و اعتباری نظام بانکی کشور است.

همچنین بانک‌ها و موسسات اعتباری یکی از انواع بنگاه‌های اقتصادی هستند و در تمام فعالیت های خود باید ملاحظات هزینه-منفعت را در نظر داشته باشند.

علاوه‌بر این بانک مرکزی تاکید کرده است سقف نرخ سود موردانتظار عقود مشارکتی در هنگام عقد قرارداد با مشتری باید معادل 24 درصد باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی