گزارش «اقتصادنیوز»‌ از بازار ارز

قیمت دلار عقب نشست/ اولین واکنش بازار ارز به احتمال بازگشت همتی/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۲۱ مرداد 1403

کدخبر: ۶۶۵۵۷۱
اقتصادنیوز: قیمت دلار با کاهش هزار تومانی کانال عوض کرد و به کانال 59 هزار تومان برگشت. بازار در انتظار تعیین تکلیف کابینه مسعود پزشکیان است تا موضع خود را پس از بلاتکلیفی طولانی تعیین کند.
قیمت دلار عقب نشست/ اولین واکنش بازار ارز به احتمال بازگشت همتی/  پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۲۱ مرداد 1403

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز تهران در شرایطی معاملات روز یکشنبه را آغاز می‌کند که روز گذشته بازارها شاهد شیب نزولی قیمت‌ها بودند. هفته گذشته، بازار ارز و سکه نوسانات قابل توجهی را تجربه کرد که بخش زیادی از آن در پی ترور اسماعیل هنیه در تهران شکل گرفت. این رویداد باعث شد قیمت‌ها به سرعت افزایش یابند و در کمتر از سه روز به سقف‌های جدیدی برسند، اما این رشد قیمتی ناپایدار بود و بازار به تدریج با کاهش مواجه شد، به طوری که پس از یک هفته، قیمت‌ها به سطوح قبلی بازگشتند. روندی که بر قیمت دلار هم اثرگذار بود و اسکناس آمریکایی روز شنبه در بازار هرات با 60 هزار و 150 تومان آغاز به کار کرد و تلاش داشت تا مرز مقاومت را بشکند. اما روند نزولی درهم و گپ منفی موجود باعث شد بازار ارز هرات نیز روند کاهشی را دنبال کند و با از دست دادن کانال 60 هزار تومان در نهایت، در مرز حمایتی 59 هزار و 600 تومان بسته شد.

قیمت دلار هرات در معاملات پشت خطی هم تا 59 هزار و 500 تومان پایین رفت که گپ خالی چارت بود و در ادامه معاملات پشت خطی تحت تاثیر اخبار مربوط به تنش در منطقه از این نقطه حمایت شد و تغییر روند داد.

قیمت درهم امارات هم به مانند دلار در روز شنبه با گپ منفی 160 تومانی در 16 هزار و 500 تومان بازگشایی کرد و سپس مسیری نزولی را در طی روز در پیش گرفت و به 16 هزار و 320 تومان رسید.

همچنین روز گذشته قیمت تتر با ادامه روند نزولی که در پایان هفته قبل شروع شده بود. در پله ششم کانال 60 هزار تومان حرکتی رو به پایین داشت و تا 60 هزار و 60 تومان نزول کرد. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، برخی از معامله‌گران کاهش قیمت درهم در روز شنبه را به تزریق بازارساز نسبت می‌دهند و معتقدند اگر قیمت در روزهای بعد با گپ مثبت باز شود؛ این گمانه تقویت خواهد شد. همچنین، در بازار شنبه خرید و فروش طلای آبشده توجه معامله‌گران را جلب کرد و آنان معتقد بودند که طلافروشان از فروش وزن پایین خودداری می‌کنند که ممکن است با مسائل مالیاتی مرتبط باشد.

در بازار شنبه، برخی از عبارات کلیدی شامل پاسخ ایران به اسرائیل، مذاکرات آتش‌بس غزه، صبر استراتژیک و کابینه دولت پزشکیان مورد توجه معامله‌گران بود.

همچنین گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه احتمالی مسعود پزشکیان همچنان نقل محافل بازار ارز است و گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد و ریاست کل بانک مرکزی از جمله انتخاب‌های مهم برای بازار محسوب می‌شوند. شایعه انتخاب عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد، برخی از معامله‌گران را محتاط کرده است چرا که همتی در دوران ریاست خود به عنوان «نوسان‌گیر بزرگ بازار» شناخته می‌شد.

براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، دلار روز گذشته با قرار گرفتن در محدوده 59 هزار و 600 تومان،‌ از مرز حمایت مهم خود که 59 هزار و 800 تومان بود گذر کرد و اگر بتواند در ادامه معاملات امروز زیر این مرز مهم تثبیت دهد، مسیر نزولی امروز را تداوم خواهد بخشید. مرز حمایت بعدی دلار هرات محدوده 59 هزار و 200 تا 59 هزار و 300 تومان خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید