بررسی روند تامین ارز واردات از ابتدای سال جاری تاکنون

کالای تجاری؛ مشتری اول ارز وارداتی/ سهم کالاهای اساسی و دارو چقدر است؟+‌ نمودار

کدخبر: ۶۷۴۵۳۶
اقتصادنیوز:‌ بررسی‌ها نشان می‌دهد در فروردین ماه امسال 2.8 میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات تامین شده است. در اردیبهشت همین سال میزان تامین ارز واردات افزایش یافته و به 5.9 میلیارد دلار رسیده است.
کالای تجاری؛ مشتری اول ارز وارداتی/ سهم کالاهای اساسی و دارو چقدر است؟+‌ نمودار
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، از ابتدای سال جاری تا 24 شهریورماه میزان تامین ارز معادل 31.6 میلیارد دلار بوده است. داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که 16.9 میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای تجاری و بازرگانی ، 7.1 میلیارد دلار از طریق واردات در مقابل صادرات،  6.8 میلیارد دلار کالاهای اساسی و دارو و در نهایت 780 میلیون دلار ارز جهت خدمات تامین شده است.

چگونگی تامین ارز واردات

در چند سال اخیر با توجه به تحریم ها، وضعیت اقتصادی کشور و تغییر و تحول در نرخ ارز دولت جهت کمک به واردکنندگان و صادرکنندگان کالاها  بستری به نام سامانه نیما راه‌اندازی کرده است. با وجود این سامانه افراد می توانند ارز مورد نیاز خود جهت واردات کالای تجاری، بازرگانی و مواد اولیه تولیدی را در این محیط خریداری کنند. در این سامانه ارز به صورت توافقی قیمت‌گذاری می‌شود. در واقع صادرکنندگان ارز دریافتی خود را در این سامانه عرضه کرده و واردکنندگان با قیمت توافقی از آن‌ها خریداری می‌کنند. بنابراین ارز نیمایی براساس عرضه و تقاضا مورد معامله قرار می‌گیرد.

همچنین برای واردات کالاهای اساسی ، کشاورزی، غذا ، دارو و تجهیزات پزشکی از نرخ ارز ترجیحی استفاده می‌شود. نرخ ارز ترجیحی معادل 28500 تومان است. ارز کالاهای خدماتی نیز براساس نرخ‌های ارز  مرکز مبادله ارز و طلای ایران تامین می‌شود.

Ncuox5fHejL1

ارز واردات در ماه‌های اخیر به چه میزان بوده است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد در فروردین ماه امسال 2.8 میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات تامین شده است. در اردیبهشت همین سال میزان تامین ارز واردات افزایش یافته و به 5.9 میلیارد دلار رسیده است. این روند صعودی تا آخرین ماه بهار ادامه پیدا کرده و در خرداد سال جاری با 0.9 میلیون دلار افزایش به 6.8 میلیارد دلار رسیده است. با این حال با شروع تابستان تامین ارز واردات نزولی شده است. به طوری که در تیرماه میزان ارزی که توسط بانک مرکزی به واردات اختصاص پیدا کرده 6 میلیارد دلار بوده که نسبت به خرداد 0.8 میلیون دلار کاهش داشته است.

در ماه گذشته بار دیگر روند تامین ارز افزایشی شده و به 6.8 میلیارد دلار رسیده است. همچنین در ماه جاری نیز تا 24ام تامین ارز به میزان 3.3 میلیارد دلار صورت گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید