بانک‌های جهانی دلار را پس زدند؛ طلا همچنان محبوب‌ترین سرمایه

کدخبر: ۶۷۸۰۰۳
اقتصادنیوز: بانک‌های مرکزی جهان با وجود قیمت‌های بالا، همچنان به طلا اعتماد دارند. انتظار می‌رود نسبت فلز گرانبها در ذخایر بانک مرکزی جهانی در هفته‌های آینده نوسان داشته باشد.
بانک‌های جهانی دلار را پس زدند؛ طلا همچنان محبوب‌ترین سرمایه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایسنا، بر اساس داده‌های جدید صندوق بین‌المللی پول، بانک‌های مرکزی جهانی در حال حاضر حدود ۱.۱۶ میلیارد اونس طلا دارند که مجموعا ارزش آنها بیش از ۳ تریلیون دلار است. اکنون تنها کمتر از یک پنجم کل ۱۵.۴۵ تریلیون دلار ذخایر طلا و ارز خارجی در اختیار بانک‌های مرکزی جهان است.

داده‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد در حالی که سهم دلار آمریکا در دهه گذشته به طور پیوسته کاهش یافته است، ارز دلار همچنان اصلی‌ترین دارایی ذخیره است. دلار آمریکا ۶.۷ تریلیون دلار یا ۴۳ درصد از ذخایر طلا و ارز خارجی را تشکیل می‌دهد.

طلا در جایگاه دوم (۱۹.۸ درصد)، پس از آن یورو (۱۴.۷ درصد)، ین ژاپن (۴.۲ درصد)، پوند انگلیس (۳.۷ درصد)، دلار کانادا (۱.۹ درصد) دلار استرالیا (۱.۷ درصد) و رنمینبی-یوآن- چین (۱.۶ درصد) قرار دارند.

سهم طلا در ذخایر بانک مرکزی افزایش یافته است زیرا بانک‌های مرکزی در ۱۵ سال گذشته ۳۰۵ میلیون اونس خریده‌اند. قیمت در ماه سپتامبر به بالاترین حد خود یعنی ۲۶۸۵ دلار در هر اونس افزایش یافت و در عصر دوشنبه (۷ اکتبر) اندکی به ۲۶۵۳ دلار کاهش یافت.

عملکرد این فلز گرانبها قوی بوده است زیرا بانک‌های مرکزی چین، روسیه و ترکیه در چند سال گذشته مقادیر زیادی را خریداری کرده‌اند. بسیاری از سرمایه‌گذاران نگران تنش‌های خاورمیانه و تأثیر زیاد آن بر قیمت طلا هستند. جنگ جاری در اوکراین، تحریم‌های جهانی علیه روسیه و تنش‌های ایالات‌متحده و چین نیز به افزایش علاقه و سرمایه‌گذاری در طلا کمک کرده است.

تحلیلگران می‌گویند که انتظار می‌رود با توجه به نوسانات بیش از حد قیمت طلا، نسبت طلا در ذخایر بانک مرکزی جهانی در هفته‌های آینده نوسان داشته باشد. با شروع کاهش نرخ‌های بهره، کاهش ارزش دلار آمریکا نیز به طلا کمک کرده است.

علیرغم ارزش طلا به عنوان یک دارایی پولی، کارشناسان می گویند پیش بینی چگونگی حرکت قیمت ها آسان نیست. در آغاز سال، انجمن بازار شمش لندن بیش از ۲۰ فروشنده و تحلیلگر فلزات گرانبها را مورد بررسی قرار داد. تنها یکی از آنها ۲۵۰۰ دلار در هر اونس را پیش بینی کرده بود، در حالی که برخی فکر می کردند قیمت در حدود ۲۳۰۰ دلار آمریکا خواهد بود.

بانک‌های سوئیسی همچنان به توصیه طلا به سرمایه‌گذاران بلند مدت ادامه می‌دهند. جفری کریستین، تحلیلگر اظهار کرده است پس از اینکه طلا از کمتر از ۲۰۰۰ دلار در هر اونس در فوریه شروع به افزایش کرد، بانک‌های مرکزی شروع به کاهش خرید طلا خود کردند. شرکت‌های جواهرسازی در هند، هنگ کنگ، تایوان، سنگاپور و جاهای دیگر در تلاش برای مقابله با قیمت گزاف طلا، تحت فشار شدید قرار گرفته‌اند.

تحلیلگران اظهار کردند که بسیاری از شرکت‌ها در تلاش برای پایین نگه داشتن قیمت محصولات نهایی، ترکیب طلا و نقره و پلاتین بسیار ارزان تر را در طرح های جواهرات خود تنظیم می‌کنند.

بیزینس گزارش کرده است پس از اینکه دولت فدرال در ماه جولای اعلام کرد تعرفه واردات این فلز را از ۱۵ درصد به ۶ درصد کاهش می‌دهد، هنوز همه تمرکز به بازار طلا در هند؛ دومین مصرف‌کننده بزرگ طلای جهان پس از چین است. این حرکت به کاهش قیمت‌های بسیار بالا کمک کرد و تقاضای بسیار مورد نیاز را آستانه فصل جشن پایان سال، افزایش داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید