گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و سکه

تقلای شبانه طلا؛ قیمت سکه سیگنال کاهشی گرفت/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز 18 مهر 1403

کدخبر: ۶۷۸۰۲۱
اقتصادنیوز: تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند طلای آبشده و سکه امامی در اصلاح زمانی قرار دارند و تا زمانی که قیمت دلار به‌صورت پایدار افزایش نیابد، روند نزولی ادامه خواهد داشت.
تقلای شبانه طلا؛ قیمت سکه سیگنال کاهشی گرفت/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز 18 مهر 1403
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و سکه در حالی معاملات امروز را آغاز خواهد کرد که قیمت‌ها در روز سه‌شنبه، دومین روز کاهشی خود در هفته جاری ثبت کردند و افت محسوسی داشتند. اونس طلا به عنوان دومین مولفه موثر بر نوسانات طلا و سکه در بازار ایران در نقش لیدر معاملات روز گذشته ظاهر شد و در حالیکه معاملات را در سطوح بالا آغاز کرده بود،‌ در نیمه دوم معاملات مسیر نزولی را در پیش گرفت و از مرز حمایتی گذشت؛ روندی که در پی آن قیمت طلای آبشده و سکه امامی هم کاهشی شد. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، بازار طلا در روز سه‌شنبه تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله «تغییرات اقتصادی و کاهش تقاضا» قرار داشت. همچنین کاهش ارزش معاملات صندوق‌های طلا و افت ورود پول حقیقی به این صندوق‌ها، نشانه‌هایی از تردید و عدم اطمینان سرمایه‌گذاران به آینده را نمایان کرد.

با این حال، قیمت اونس طلا که در ساعت 19 سه شنبه 17 مهر،‌ با ریزش شدید به 2612 دلار رسیده بود و فاصله بسیاری با رکورد 2685 دلاری ثبت‌شده در 26 سپتامبر (5 مهر) داشت؛ در لحظه تدوین این گزارش 2621 دلار قیمت گذاری شده است. این در حالیست که قیمت طلای آبشده معاملات روز گذشته را با گپ منفی 200 هزار تومانی،‌در 17 میلیون و 550 هزار تومان آغاز کرد و با افزایش به پله ششم کانال 17 میلیون تومان رسید. قیمت هر گرم طلای 18 عیار هم به چهار میلیون و 49 هزار تومان رسیده است و همچنان در حالت نوسانی قرار دارد.

سکه امامی هم روز سه‌شنبه را با گپ منفی 200 هزار تومانی در 48 میلیون و 900 هزار تومان آغاز کرد و نهایتاً به 48 میلیون و 600 هزار تومان رسید. حباب این سکه هم در حدود نه میلیون و 500 هزار تومان برآورد شده است. نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب در 26 میلیون و 750 هزار تومان و 17 میلیون و 600 هزار تومان معامله شدند. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز،‌ سکه امامی در دو روز یک میلیون کاهش قیمت را ثبت کرده است و حباب آن در کانال 24 درصدی قرار گرفت.‌ حباب ربع سکه هم دیروز بیشتر از سایر اقلام سکه کاهش پیدا کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز، صندوق‌های طلا هم در روز گذشته با روند نزولی همراه بودند و ارزش معاملات آن‌ها برای دومین روز پیاپی کاهش یافت. در مقایسه با روز دوشنبه، حجم معاملات صندوق‌های طلا 25 درصد کاهش یافت و ورود پول حقیقی به این صندوق‌ها نسبت به معاملات پرهیجان روز یکشنبه حدود 80 درصد افت داشته است. براساس ادعای معامله گران، وضعیت کاهش قیمت‌ها به‌واسطه دو عامل اصلی یعنی عقب نشینی «قیمت دلار» و «اونس طلا» است که در پی انتشار داده‌های اشتغال آمریکا و کاهش تنش‌های سیاسی در منطقه اتفاق افتاد.

تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند طلای آبشده و سکه امامی در اصلاح زمانی قرار دارند و تا زمانی که قیمت دلار افزایش پایدار افزایش نداشته باشد، روند نزولی ادامه خواهد داشت. به عقیده این گروه انتظار می‌رود گزارش‌های آتی تورم آمریکا و صورت‌جلسه فدرال رزرو، تأثیرات مهمی بر قیمت‌ها در هفته‌های آینده داشته باشد؛ روندی که بر نوسانات اونس طلا اثرگذار خواهد بود و این فلز گرانبها اگر بتواند بالای سطح ۲۶۱۶ دلار تثبیت دهد، امکان صعود تا مرز مقاومت ۲۶۵۵ دلار و سپس ۲۶۸۰ دلار را دارد. با این حال، اگر فدرال رزرو تصمیم به عدم کاهش نرخ بهره در نوامبر بگیرد و نرخ بهره را در سطح فعلی حفظ کند، احتمال کاهش قیمت تا ۲۵۷۵ دلار نیز تقویت خواهد شد.

براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله گران فنی، طلای آبشده هم در میان مرزهای حمایت و مقاومت در نوسان است و اگر بالای 17 میلیون و 400 هزار تومان باقی بماند، شانس کاهش قیمت از بین خواهد رفت. اما در صورت شکست این سطح حمایتی، قیمت سکه می‌تواند تا سطح 17 میلیون و 200 هزار تومان عقب نشینی کند. این گروه از معامله گران معتقدند قیمت سکه امامی هم در حال حاضر در مرز حمایت 48 میلیون و 300 هزار تومان قرار دارد و اگر این سطح شکسته شود، امکان کاهش قیمت تا 47 میلیون و 800 هزار تومان وجود دارد. در مقابل، مرز مقاومت مهم سکه امامی در 49 میلیون و 200 هزار تومان است و در صورت عبور از این مرز، رشد قیمت و ورود به کانال جدید محتمل است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات امروز بازار سهام

      اقتصادنیوز: پرونده بورس در سومین هفته مهر با حرکت به سمت تعادل و سبزپوشی کمرنگ در اکثر نماگرهای بازار سرمایه بسته شد. …

    کارگزاری مفید