گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز

نوسان هیجانی قیمت سکه/ فشار 5 عامل مهم بر قیمت طلا

کدخبر: ۶۷۹۲۰۲
اقتصادنیوز: بازار ارز و طلا امروز شاهد نوسان مثبت قیمت‌ها در مقایسه با روز گذشته است. همچنین تحلیلگران از پنج عامل مهم یاد کرده‌اند که زمینه‌ساز افزایش فشار بر قیمت طلا شده است.
نوسان هیجانی قیمت سکه/ فشار 5 عامل مهم بر قیمت طلا
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و ارز معاملات امروز را متاثر از عوامل سیاسی و اقتصادی سپری کرد و با نوسانات قابل توجهی روبه‌رو شد؛ روندی که در پی آن قیمت دلار هرات و تهران با نوسان مثبتی همراه شد و بازار طلا و سکه را هم در مسیر صعودی قرار داد. قیمت دلار هرات امروز را با گپ مثبت 100 تومانی در 63 هزار و 50 تومان بازگشایی کرد و در ادامه معاملات در همین محدوده نوسان داد. قیمت دلار تهران نیز امروز را با گپ مثبت 200 تومانی در 62 هزار و 950 تومان آغاز کرد و با نوسان مثبت 400 تومانی به کانال جدید رفت.

همچنین قیمت درهم امارات معاملات را با گپ مثبت 30 تومانی در 17 هزار و 250 تومان آغاز به کار کرد و طی یک روند صعودی تا 17 هزار و 400 تومان بالا رفت و سپس با تغییر روند، نزولی شد و به 17 هزار و 320 تومان رسید.

بازار رسمی هم امروز شاهد افزایش قیمت دلار و کاهش یورو بود. براساس اعلام مرکز مبادله ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل با تداوم حضور در کانال 50 هزار تومان، به 50 هزار و 65 تومان رسید. حواله دلار نیز با افزایش 142 تومانی به کانال 48 هزار تومان وارد شد و در نرخ 48 هزار و 47 تومان معامله شد. همچنین یورو مبادله‌ای امروز با کاهش، 54743  تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به 52536 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، 13632 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز 13083 تومان قیمت خورد.

برخی معامله‌گران معتقدند توقف فروش درهم به‌عنوان عامل کلیدی در جهش قیمت‌ها در بازارهای مالی شناخته می‌شود و این وضعیت بر بازار دلار و طلا نیز اثرگذار است. کاهش عرضه درهم و محدودیت‌های موجود در خرید و فروش آن باعث ایجاد فشار بر قیمت‌ها شده و انتظارات تورمی را در بازار افزایش داده است. به‌طور کلی، توقف فروش درهم به‌عنوان یک عامل مهم در نوسانات قیمتی و افزایش عدم قطعیت در بازارها مطرح می‌شود. 

بازار طلا و سکه هم در سایه تحرکات قیمت دلار و اونس طلا نوسان صعودی را به ثبت رساند. قیمت اونس طلا امروز معاملات را در 2656 دلار بازگشایی کرد و سپس با در پیش گرفتن روند صعودی، به 2658 دلار رسید. قیمت طلای آبشده هم در 17 میلیون و 694 هزار تومان آغاز به کار کرد و با افزایش تا نزدیکی کانال 18 میلیون تومان پیشروی کرد و 17 میلیون و 940 هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای 18 عیار نیز امروز چهار میلیون و 146 هزار تومان معامله شد. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، مرز 17 میلیون و 600 هزار تومان به عنوان اولین سطح حمایتی طلای‌ آبشده شناخته می‌شود و در صورتی که قیمت به زیر سطح یاد شده سقوط کند، شاهد کاهش بیشتر قیمت به سمت مرز 17 میلیون و 400 هزار تومان خواهیم بود. این سطح می‌تواند به عنوان یک نقطه خرید مجدد مورد توجه قرار گیرد.

قیمت سکه امامی هم معاملات امروز خود را در 49 میلیون و 600 هزار تومان بازگشایی کرد و در همان ابتدا با افزایش تا 49 میلیون و 950 هزار تومان بالا رفت و در ادامه معاملات به کانال 50 میلیون تومان وارد شد و در 50 میلیون و 250 هزار تومان نوسان داد. قیمت نیم سکه و ربع سکه هم امروز افزایشی بود و به ترتیب 27 میلیون و 200 هزار تومان و 18 میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش شد.

معامله‌گران فنی معتقدند سطح 49 میلیون و 600 هزار تومان به عنوان اولین حمایت برای سکه شناخته می‌شود و با کاهش قیمت به زیر این سطح، احتمال اصلاح بیشتر و حرکت به سمت 49 میلیون و 200 هزار تومان قوت خواهد گرفت.

افزایش قیمت طلا و سکه در بازار، وضعیت بازار سهام نیز تحت تأثیر قرار داده است و تمامی صندوق‌های طلا با رشد قابل توجهی روبه‌رو و سبزپوش شدند. همچنین، سکه‌های بورسی با صف خرید همراه و گواهی‌های سپرده طلا نیز با افزایش چشم‌گیری معامله شدند.

بازار طلا در شرایط فعلی به دلایل متعددی تحت فشار قرار گرفته و نوسانات شدید را تجربه می‌کند. براساس آنچه تحلیلگران ادعا کرده‌اند؛ «پیش افتادن ترامپ در نظرسنجی‌ها»،‌ «نبود تزریق و افزایش قیمت دلار نیمایی»، «دورنمای مثبت اونس و احتمال شکسته شدن سقف‌های تاریخی»، «تمایل به خرید طلا به عنوان دارایی امن» و «اعمال تحریم‌های جدید» از جمله عواملی هستند که بازار طلا و سکه را تحت تاثیر خود قرار دادند.

امروز همچنین سه خبر مهم در بازار مورد توجه معامله گران قرار گرفت. نخست، سخنان عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران درباره «توقف تبادل پیام غیرمستقیم با آمریکا» بود. وزیر خارجه تاکید کرد: «ایران برای هر سناریویی کاملا آماده است. دیپلماسی تنها راه برای جلوگیری از بحران‌های بزرگ در منطقه و اجتناب از تشدید تنش‌ها و جنگ‌هاست.»

تحریم‌های جدید علیه ایران دومین خبر مهمی بود که امروز مورد توجه قرار گرفت. اتحادیه اروپا هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان‌ایر و ساها را تحریم کرد. اعلام شرایط پرداخت ارز مسافرتی به زائران عمره مفرده هم آخرین خبر مهم امروز در بازار بود. براساس این خبر تأمین و پرداخت ارز (اسکناس) مسافرتی به میزان ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها به زائرین عمره مفرده با رعایت سایر ضوابط فروش ارز مسافرتی بلامانع است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید