گزارش «اقتصادنیوز» از روند هفتگی بازار سرمایه

کت قرمز بر تن بورس ماند+ نمودار

کدخبر: ۶۷۹۸۷۲
اقتصادنیوز: بازار سرمایه در هفته جاری کار خود را دامنه نوسان مثبت منفی 3 درصدی آغاز کرد، اما این موضوع که انتظار می‌رفت هفته سبزی را برای بورس رقم بزند هم نتوانست سهام را از صف‌های فروش نجات دهد.
کت قرمز بر تن بورس ماند+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، دامنه نوسان بورس که از 7 مهرماه به مثبت و منفی یک درصد محدود شده بود، در نخستین روز از هفته آخر مهرماه و با کمرنگ شدن سایه ریسک‌های سیاسی به مثبت و منفی 3 درصد افزایش یافت. این موضوع که انتظار می‌رفت سهام را از صف‌های فروش خارج و بورس را از رکود نجات دهد اما تاثیر مثبت ماندگاری در بازار نداشت. شاخص کل در هفته منتهی به 25 مهرماه مجموعا 1.62 درصد منفی شد و هزار و 124 میلیارد تومان نقدینگی از بورس خارج شد. اما میانگین ارزش معاملات خرد نسبت به هفته قبل رشد داشت و در محدوده  3 هزار و 294 میلیارد تومان ایستاد.

طلسم شکست

شنبه: اولین روز از هفته برای بازار سرمایه خوشایند بود. در پایان معاملات این روز شاخص کل بورس تهران با رشدی 0.69 درصدی به سطح 2 میلیون و 114 هزار واحدی رسید تا بعد از 4 روز مجددا کانال 2.1 میلیون واحدی را پس بگیرد. شاخص هم‌وزن هم تنها 0.02 درصد رشد کرد تا همچنان با فاصله نسبت به ابرکانال 700هزار واحدی قرار داشته باشد. همچنین شنبه ارزش معاملات خرد به بیش از 4هزار میلیارد تومان رسید تا بیشترین مقدار را در 11 روز معاملاتی قبل از آن به ثبت برساند. در دقایق آخر معاملات، پول حقیقی وارد بازار شد تا طلسم خروج پول هم بعد از 10 روز شکسته شود.

اوضاع بر این قرار نماند

در دومین روز از هفته 62 درصد نمادها در محدوده منفی معامله شدند و 195 نماد در صف فروش ماندند. شاخص کل بورس با تنها 0.05 درصد رشد در محدوده دو میلیون و 114 هزار واحد به کار خود پایان داد اما شاخص هموزن همین رشد جزئی را نیز ثبت نکرد و با افت 0.06 درصدی مجددا قرمزپوش شد و در محدوده 696 هزار و 476 واحد به کار خود پایان داد.

از نکات قابل توجه بازار در دومین روز هفته که البته در سایر روزهای هفته نیز تغییر چندانی نکرد منفی شدن صندوق‌های اهرمی بود، آن هم در حالی که مثبت باز شده بودند. در وضعیت فعلی صندوق‌های اهرمی حباب منفی دارند و زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند. در مقابل اما نگاهی به وضعیت صندوق‌های طلا نشان می‎دهد که این صندوق‌ها به طور کلی با ورود پول مواجه هستند.  در شرایطی که در بازارهای موازی نیز با افزایش قیمت مواجهیم استقبال از صندوق‌های طلا به عنوان دارایی‌های کم‌ریسک و در مقابل خروج از اهرمی‌ها نشان می‌دهد که سهامداران همچنان احساس ریسک می‌کنند.

از قابل توجه‌ترین اتفاقات این هفته که مناقشات بر سر متهم کردن آن به عنوان مهمترین عامل ریزش‌های این هفته بورس نیز در بین اهالی بازار زیاد است انتشار اوراق دولتی در اواسط هفته است. دولت در آخرین اقدام خود حدود 60 همت اوراق باقی مانده از مجوز بودجه امسال را به یکباره برای پذیره‌نویسی آگهی کرد و این در حالی بود که بانک مرکزی کماکان بر سیاست پولی انقباضی شدید اصرار دارد. این موضوع به اعتقاد اهالی بازار علاوه بر اینکه سرمایه اندک بازار را جمع می‌کند هزینه تامین مالی را برای شرکت‌ها افزایش می‌دهد و اثر مطلوبی مخصوصا رد شرایطی که بازار برای خروج از رکود در تلاش است مطلوب ارزیابی نمی‌شود.

ریزش رکورد زد

دوشنبه: وضعیت به وخامت گذاشت. در سومین روز معاملاتی هفته شاخص کل شدیدترین ریزش خود از 15 مرداد را به ثبت رساند و خروج پول حقیقی از بورس بازهم ادامه پیدا کرد. در حالی که شاخص کل روز قبل توانسته بود با وجود رفتار منفی بازار خود را بالای سطح 2.1 میلیون واحدی نگه دارد، دوشنبه اما فروش گسترده اوراق دولتی در بورس موجب شد تا جو منفی حاکم بر بازار به شدت تشدید شود و شاخص کل نه تنها کانال 2.1 میلیون واحدی را از دست دهد بلکه بیشترین ریزش روزانه خود از نیمه مرداد امسال را تجربه کند، سقوطی 1.18 درصدی. شاخص کل هم‌وزن هم در ادامه روند نزولی روز گذشته خود منفی شد و با کاهش ارتفاع 6224 واحدی (معادل 0.89درصد) به سطح 690 هزار و 258 واحدی تنزل پیدا کرد.

قرمز 90 درصدی

در چهارمین روز معاملاتی هفته حدود 90 درصد نمادها در محدوده منفی تابلو معامله شدند و 431 نماد در صف‌های فروش ماندند. شاخص کل که روز دوشنبه کف حمایتی 2.1 میلیون واحد را از دست داده بود با کاهش ارتفاع بیش از یک درصدی در محدوده 2میلیون و 69 هزار واحد به کار خود پایان داد. شاخص هموزن نیز با همین میزان ریزش در محدوده 684 هزار و 738 واحد قرار گرفت. در این روز خبرها حاکی از بازگشت ریسک سیستماتیک بود. نتانیاهو به دولت بایدن اطلاع داد که در پی پاسخ ادعایی احتمالی تلافی‌جویانه است. بنابراین دومین سناریو در خصوص ریزش بورس مطرح شد و عده‌ای تنش‌های منطقه را به عنوان ریسکی همچنان پابرجا دلیل ریزش‌های بورس معرفی کردند.

بارقه‎‌های امید؟

در جریان معاملات چهارشنبه 25مهرماه شاخص کل 0.17 درصد دیگر افت کرد و کار خود را در کانال 2 میلیون و 65 هزار واحد پایان داد و به این ترتیب شاخص کل در مجموع این هفته 1.62 درصد افت داشت. و شاخص هموزن نیز با 0.55 درصد کاهش ارتفاع در محدوده 680هزار و 963 واحد ایستاد.

در این روز چند خبر مثبت به بورس مخابره شد. حجت‌اله صیدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز امروز گفته پیگیر عرضه خودروهای صفر کیلومتر داخلی و وارداتی در بورس کالا است و عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد نیز گفت «نرخ سود حتما باید کاهش پیدا کند و نظر وزارت اقتصاد و بانک مرکزی موافق کاهش نرخ سود بانکی است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید