گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز

توقف درهم در روز نوسان مثبت قیمت طلا و سکه/ شرط مهم برای بازگشت رونق به بازار طلا

کدخبر: ۶۷۹۸۹۴
اقتصادنیوز: بازار طلا و ارز در حالی معاملات امروز را با نوسان مثبت سپری کرد که قیمت‌ها در مقایسه با روز گذشته تغییر چندانی را تجربه نکرده‌اند.
توقف درهم در روز نوسان مثبت قیمت طلا و سکه/ شرط مهم برای بازگشت رونق به بازار طلا
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز،‌ بازار طلا و ارز در آخرین روز کاری هفته شاهد نوسان مثبت قیمت‌ها نسبت به روز گذشته بود؛ روندی که به پیشروی در کانال های فتح شده روز چهارشنبه خلاصه شد و خبری از تغییر کانال و فتح مرزها و سطوح مقاومتی نبود.

قیمت دلار هرات معاملات امروز را در کانال 63 هزار تومان آغاز کرد و در ابتدای روز 63 هزار رو 280 تومان خرید و فروش شد. این اسکناس در نیمه دوم معاملات در مسیر صعودی گام برداشت و در نهایت با 63 هزار و 650 تومان بسته شد. قیمت درهم امارات اما معاملات امروز را در محدوده رنج به پایان رساند و نوسان مثبت قیمت دلار نتوانست درهم امارات را هم صعودی کند. این اسکناس در آغاز و پایان کار بازار ارز 17 هزار و 460 تومان قیمت خورد.

بازار رسمی اما امروز شاهد افزایش قیمت دلار و کاهش قیمت یورو بود. براساس اعلام مرکز مبادله ایران، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل، به 50 هزار و 196 تومان رسید. حواله دلار نیز در نرخ 48 هزار و 405 تومان معامله شد. همچنین یورو مبادله‌ای امروز 54 هزار و 574 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به 52 هزار و 627 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، 13 هزار و 668 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز 13 هزار و 180 تومان قیمت خورد.

بازار طلا و سکه هم امروز را در حالی سپری کرد و به پایان رساند که قیمت‌ها متاثر از نوسان مثبت دلار و اونس طلا در مسیر صعودی ماندگار شد. اونس طلا معاملات امروز را با نرخ 2681 دلار آغاز کرد و در لحظه تدوین این گزارش با افزایش نسبی در محدوده رنج، 2684 دلار قیمت خورد. قیمت طلای آبشده هم امروز معاملات را با نرخ 18 میلیون و 80 هزار تومان آغاز کرد و در نیمه دوم معاملات کمی پیش رفت و در نهایت 18 میلیون و 97 هزار تومان خرید و فروش شد. هر گرم طلای 18 عیار هم چهار میلیون و 190 هزار تومان معامله شد. قیمت سکه امامی هم معاملات را با نرخ 50 میلیون و 165 هزار تومان آغاز کرد و در نهایت 51 میلیون و 900 هزار تومان قیمت خورد. نیم سکه و ربع سکه هم به ترتیب 28 میلیون و 300 هزار تومان و 18 میلیون و 300 هزار تومان نرخ گذاری شدند و قیمت سکه گرمی هم به هشت میلیون و 400 هزار تومان رسید.

تحلیلگران و معامله گران فنی معتقدند سقف زنی طلای آبشده و سکه در حالی رقم خورده است که قیمت دلار یک پله از بازار عقب است. به عقیده این گروه عقب ماندگی رشد جهانی اونس و ضعف ایندکس دلار از جمله عوامل موثر بر عقب ماندن دلار است. این در حالیست که تکنیکالیست ها معتقدند دلار هرات مرز 63 هزار و 800 تومان را پیش روی خود دارد و برای تداوم روند صعودی در جریان معاملات امروز نیازمند عبور از مرز یاد شده و تثبیت روزانه بالای آن است. بنابر ادعای این گروه عدم عبور از سطح یاد شده زمینه ساز بازگشت قیمت دلار به کف کانال یاد شده است.

گروهی از معامله‌گران هم معتقدند در صورت عدم همراهی دلار با نوسانات اونس طلا، قیمت سکه و طلای آبشده امروز شانس پولبک را خواهند داشت. به عقیده این گروه در صورت تحقق این پیش بینی، طلای آبشده از مرز 18 میلیون و 50 هزار تومان به سمت 17 میلیون و 900 هزار تومان عقب خواهد نشست؛ چرا که افزایش قیمت‌ها منجر به رکود سنگین در بازار شده است و تغییر مسیر قیمت ها می‌تواند کلید خروج از رکود بازار باشد.

به گزارش اقتصادنیوز، اونس طلا محدوده ۲۶۷۳ را به عنوان مرز حمایت فعلی در نظر دارد و در صورت عدم شکست مرز یاد شده و عقب نشینی طلا، مرز ۲۶۹۵ دلار در دسترس این فلز گرانبها قرار خواهد گرفت. این در حالیست که نوسانات اونس طلا در روزهای اخیر اثر مهمی بر قیمت طلای آبشده هم گذاشته است. تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند کلوز هفتگی طلای آبشده بالای محدوده 18 میلیون و 150 هزار تومان، افزایش قیمت تا محدوده مقاومت 18 میلیون و 800 هزار تومان تا 19 میلیون و 200 هزار تومان محتمل خواهد بود. همچنین در صورت عدم شکست سقف یاد شده،‌ انتظار کاهش و اصلاح تا حوالی کف کانال 17 میلیون تومان وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید