حمله شدید روزنامه اصولگرا به استانداری اصفهان برای لغو کنسرت علیرضا قربانی/ قرار است منع کنسرت در مشهد به استانهای دیگر هم برسد؟

کدخبر: ۶۱۰۷۹۴
اقتصادنیوز: روزنامه فرهیختگان به ماجرای لغو کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان واکنش نشان داد و نوشت: به واسطه سابقه‌ای که از عدم برگزاری کنسرت در شهر مشهد سراغ داریم، اگر لغو کنسرت علیرضا قربانی در مشهدالرضا رخ می‌داد جای هیچ تعجبی نبود اما
حمله شدید روزنامه اصولگرا به استانداری اصفهان برای لغو کنسرت علیرضا قربانی/ قرار است منع کنسرت در مشهد به استانهای دیگر هم برسد؟

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه فرهیختگان نوشت: به نظر می‌رسد که برخوردهای سلیقه‌ای در حال تسری یافتن در تمام شهرهای ایران است. اینکه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در بازه کنونی، در باره نوازندگی زن در کنسرت متوجه چنین مورد شرعی و فقهی شده و من‌باب تذکر جلوی این اجرای زنده گرفته شده، بسیارعجیب است.

یعنی تا امروز، هیچ نوازنده زنی در اجرای زنده به روی صحنه نرفته است؟ تقریبا محال به نظر می‌رسد.

مورد مهم دیگر اینکه ایشان صراحتا اعلام کرده‌اند که برگزاری این کنسرت، منع قانونی نداشته است؛ آن‌وقت این مسئول که در استانداری مشغول به کار است، چگونه حکم قانونی نهاد هم‌راستای خود را زیر پا گذاشته و چون این‌گونه تشخیص داده، جلوی این اجرا گرفته شده است؟

آقای معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان همچنین اعلام کرده حضور نوازنده زن در گروه، تعریف قانونی ندارد و چیز نویی است. چگونه ممکن است ده‌ها هزار اجرا در طول سالیان متمادی با حضور نوازندگان زن در سراسر ایران برگزار شود و کسی متوجه نبود تعریف قانونی برای چنین اتفاقی نشده باشد و حال، ایشان به چنین گوشزدی رسیده باشد؟ چگونه ممکن است این صحبت‌ها از زبان مسئول شهری جاری شود که در آن شهر، هنرستان موسیقی دختران سال‌هاست که فعالیت می‌کند و فارغ‌التحصیلان بسیاری هم به جامعه هنری کشور تحویل داده است.

این مسئول استانی اگر حقیقتا نگران این موضوع است و خود را در مساله فرهنگ صاحب نظر می‌داند، آیا نسبت به زیرساخت‌های موسیقی این شهر هم دغدغه‌مند است؟همان‌گونه که معتقد است بخش عظیمی از افکار عمومی نسبت به این مساله نگران است، باید ابتدا متوجه این باشد که بخش مهمی از افکار عمومی، سال‌ها اجرای زنده در سالن‌های کوچک و فرسوده‌ای چون تالار رودکی و سینما سپاهان را نمی‌پسندد. همین امروز هم همان بخش افکار عمومی اجرای کنسرت در یکی از سالن‌های پردیس سینمایی سیتی‌سنتر که اساسا مکان تخصصی اجرای کنسرت نیست را نمی‌پذیرند. این بخش از جامعه که ازقضا اندک هم نیست و با یک نظرسنجی ساده تعدادشان مشخص می‌شود، قطعا برخورد سلیقه‌ای برای لغو کنسرت را نمی‌پذیرند.

چقدر خوب است حالا که صحبت از موارد غیرقانونی به یک موضوع بزرگ باز شده، متخصصان کشوری در مورد آن تصمیم‌گیری کنند که یک فرد استانی اینچنین روان اجتماعی جامعه موسیقی کشور را بر هم نزده و سوژه در اختیار رسانه‌های خارجی قرار ندهد.

خراسان‌های ایران بیشتر می‌شود؟

در اظهارات عجیب و حیرت‌انگیز آقای معاون، یک بند از همه خطرناک‌تر است؛ آنجایی که گفت: «اصفهان وضعیت خاصی از لحاظ اعتقادات مردم دارد و اینجا را نمی‌شود با جای دیگر مقایسه کرد.»

این گزاره‌ای بسیار عجیب و در مقیاسی خلاف مصالح اجتماعی و امنیت ملی است. اینکه هر مقام استانی بخواهد موقعیت جغرافیایی خود را در حوزه‌ای برجسته کرده و بگوید چون ما هستیم و وضعیت خاصی داریم پس نمی‌شود فلان رویداد کشوری را در اینجا برگزار کرد، یک تهدید بالقوه فرهنگی است که می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری را بر پیکره فرهنگی و اجتماعی کشور وارد کند.

درک چنین خطر بزرگی است که سبب شد از مسئولان دفتر موسیقی گرفته تا وزیر ارشاد و حتی معاون اول رئیس‌جمهور نسبت به این اتفاق، اعلام‌موضع کرده و به‌شکلی محسوس، آن را به باد انتقاد بگیرند.

این نهایت بی‌قانونی است بخواهیم مخالف مجوز قانونی یک وزارتخانه بایستیم و صحبت از زیر پا گذاشتن قانون کنیم. مگر اعتقاد مردم در دیگر استان‌ها ضعیف یا سست است که مقامی ادعا می‌کند ما وضعیت خاصی به‌لحاظ اعتقادات داریم؟

وقتی مسئولان خراسان‌رضوی و اصفهان چنین دیدگاه‌هایی دارند و خود را تافته‌جدابافته می‌دانند، آیا نباید انتظاری از مسئولان قم، فارس، مازندران، خوزستان، زنجان و چند استان دیگر که سابقه‌ای ملی مذهبی دارند، داشته باشیم؟ در شرایطی که برخوردهای سلیقه‌ای یک مسئول بر تصمیمات و مجوزهای قانونی کشور ترجیح می‌یابد، آیا سنگ روی سنگ بند می‌شود؟

این تلقی که ما استان مستقلی هستیم یا کشوری مجزا هستیم و قواعد و قوانین خودمان را داریم، به‌شدت آسیب‌زننده است. اتفاقی که سال‌هاست از سوی برخی مسئولان شهر مشهد عنوان می‌شود و هیچ دستاوردی نیز برای آنها به همراه نیاورده است. حالا اینکه باور عده‌ای قلیل بخواهد رویکرد مدیریت و مدیران اصفهان تلقی شده و قانون تلقی شود، تنها سبب تسری چنین ناهنجاری‌هایی در سطح کلان شده و آسیب‌های عمیقی را به‌وجود می‌آورد که باید همین‌جا جلوی چنین افکار و حرکات افراطی گرفته شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ شهریور

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید