هشدار کانادا به اسرائیل/سرپیچی نتانیاهو از دستور دادگاه لاهه

کدخبر: ۶۴۹۲۲۰
اقتصادنیوز: نخست وزیر کانادا گفت: اسرائیل باید از دستور جدید دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه پیروی و فورا عملیات نظامی در رفح را متوقف کند.
هشدار کانادا به اسرائیل/سرپیچی نتانیاهو از دستور دادگاه لاهه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جاستین ترودو در واکنش به دستور جدید دادگاه لاهه گفت: عملیات نظامی در رفح باید هم اکنون متوقف شود.

نخست وزیر کانادا در یک کنفرانس مطبوعاتی، بار دیگر موضع اوتاوا را درباره درخواست آتش بس و آزادی اسرای صهیونیستی تکرار کرد و گفت: پیشنهادی های دیوان بین المللی دادگستری الزام آور است و ما اکنون انتظار داریم همه از این دستور به عنوان مساله ای در حوزه قوانین بین المللی تبعیت کنند.

این رسانه نوشت: تصمیم جدید دیوان لاهه حامی پیامی سه جانبه به (رژیم) اسرائیل است که شامل دستور به این رژیم برای توقف حملات به رفح، اجازه دسترسی تحقیق کنندگان جنایت جنگی به غزه و افزایش فوری کمک های بشردوستانه به منطقه است.

این رسانه افزود: هر چند که بعید به نظر می رسد رژیم اسرائیل از این دستور پیروی کند، این حکم فشارها بر کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل را افزایش می دهد.

بنی گانتس عضو کابینه جنگ رژیم اسرائیل اعلام کرده که ارتش این رژیم به رغم دستور دیوان بین المللی دادگستری رویه نظامی خود را تغییر نخواهد داد.

ترودو مارس (فروردین) گذشته در تماس تلفنی با گانتس نگرانی خود را درباره تبعات انسانی حمله به رفح ابراز کرد و در بیانیه مشترکی با همتایان خود از استرالیا و نیوزیلند در فوریه (بهمن) از رژیم اسرائیل خواست از انجام عملیات نظامی در جنوب غزه خودداری کند.

احزاب لیبرال‌ و حزب دموکراتیک جدید (NDP) کانادا در ماه مارس طرحی را در پارلمان این کشور تصویب کردند که از اوتاوا می‌خواست «از اقدامات دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان بین المللی کیفری بین‌المللی حمایت کند».

اما هدر مک فرسون، منتقد روابط خارجی حزب دموکراتیک جدید، گفت که واکنش لیبرال ها به درگیری غزه «ضعیف» بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی