مروری بر آرای روسای مجلس اجلاسیه اول

کاهش محبوبیت سردار/ قعرنشینی قالیباف در لیست روسا+ جدول

کدخبر: ۶۴۹۸۳۵
اقتصادنیوز: محمدباقر قالیباف اگر چه امروز با رای 68.9 درصدی نمایندگان مجلس دوازدهم، در کرسی ریاست پارلمان باقی ماند اما براساس مقایسه میزان آرای روسای ادوار مجلس در سال نخست فعالیت، قالیباف رتبه سوم کمترین درصد آرا را در این دوره به خود اختصاص داد.
کاهش محبوبیت سردار/ قعرنشینی قالیباف در لیست روسا+ جدول

به گزارش اقتصادنیوز، محمدباقر قالیباف توانست با کسب 198 رای از مجموع آرای 298 نماینده حاضر در جلسه امروز (سه شنبه 8 خرداد) 1403، برای یکسال آینده به عنوان رئیس قوه مقننه انتخاب شود.

nVXaLbSYRyDm

قالیباف توانست 68.9 درصد کل آرای این دوره از انتخابات را به خود اختصاص دهد که در مقایسه با اجلاسیه اول مجلس یازدهم، کاهش محسوسی داشته است. او در دوره گذشته، 230 رای و 86 درصد آرا را از آن خود کرده بود.

کاهش درصد آرای قالیباف تنها به انتخابات هیات رئیسه مجلس اختصاص نداشت و او در انتخابات اسفند 1402 مجلس دوازدهم هم نسبت به دوره قبل (اسفند 1398) با افت محسوس میزان آرا رو به رو شد. قالیباف در حالی در انتخابات مجلس یازدهم به عنوان منتخب اول تهران به بهارستان راه یافته بود که یک میلیون 265 هزار و 287 رای به دست آورد اما در انتخابات مجلس دوازدهم تنها توانست  447 هزار و 905 رای به دست آورد.

بررسی اقتصادنیوز از آرای روسای سال اول ادوار مجلس نشان می‌دهد که قالیباف با این میزان رای در مجلس دوازدهم، در رتبه سوم کمترین میزان آرای روسای مجلس قرار گرفته است.

کمترین میزان رای روسای مجلس در اجلاسیه اول به علی اکبر ناطق نوری در دوره پنجم مجلس اختصاص دارد که 146 رای و 61 درصد از کل آرای ماخوذه را از آن خود کرد. رتبه دوم کمترین میزان رای را علی لاریجانی در اختیار دارد که در اجلاسیه اول مجلس نهم با 177 رای و 66 درصد کل آرای ماخوذه رئیس مجلس شد.

VDRlw4HQT7sC

این در حالیست که بیشترین درصد آرای روسای مجلس در اجلاسیه اول، به اکبر هاشمی رفسنجانی در اجلاسیه اول مجلس سوم و اجلاسیه اول مجلس دوم شورای اسلامی اختصاص دارد. به گزارش اقتصادنیوز، نکته آن است که اگرچه علی لاریجانی با آرای خود در سال اول مجلس نهم رتبه دوم کمترین رای در میان روسا را به خود اختصاص داده اما در دور قبل از آن یعنی در اجلاسیه اول مجلس هشتم، در رتبه سوم بیشترین درصد آرای روسای ادوار مجلس قرار گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی