بررسی «اقتصادنیوز» از احتمالات نتایج انتخابات ریاست جمهوری

جدال سخت در جبهه اصولگرایان/ قالیباف یا جلیلی؛ کدام نقش اول می‌گیرند؟/ سناریوهای ائتلاف در اردوی سوپر انقلابی‌ها+ نمودار

کدخبر: ۶۵۵۷۳۱
اقتصادنیوز: اصولگرایان در آستانه برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری باید ضمن تصمیم گیری درباره چگونگی اجماع بر سر یک نامزد، تاکتیک مناسبی برای رقابت با مسعود پزشکیان اتخاذ کنند.
جدال سخت در جبهه اصولگرایان/ قالیباف یا جلیلی؛ کدام نقش اول می‌گیرند؟/ سناریوهای ائتلاف در اردوی سوپر انقلابی‌ها+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز،‌ سه روز تا انتخابات باقی مانده است و در جبهه اصولگرایان یک سوال اساسی وجود دارد: محمدباقر قالیباف باید به نفع سعید جلیلی کنار رود یا برعکس؟ آخرین نتایج نظرسنجی ایسپا تا حدودی می‌تواند به این سوال جواب دهد. 

doc_2024-06-25_20-19-09

احساس خطر در اصولگرایان

بر اساس آخرین نتایج نظرسنجی ایسپا، اقبال به سمت نامزد اصلاح طلبان در حال افزایش است و به همین دلیل این نگرانی در جبهه اصولگرایان تشدید شده که بدون اجماع، راه سختی برای پیروزی دارند. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، در آخرین نظرسنجی، سعید جلیلی 24 درصد از رای شرکت کنندگان را به خود اختصاص داده است و محمدباقر قالیباف، 14.7 درصد. 

البته نظرسنجی نهادهای دیگر، روایت دیگری از اقبال عمومی به این دو نامزد را روایت می کند و به همین دلیل فشار طرفداران هر نامزد بر دیگری رو به افزایش است. به گزارش اقتصادنیوز،‌ در این گزارش صرفا آمار و ارقام مربوط به ایسپا ملاک قرار داده شده است، چرا که تنها این نهاد بود که از شرکت کنندگان نظرسنجی پرسید که اگر نامزد اول شما کنار رود به چه کسی رای می دهید؟

image_2024-06-25_18-17-18اشتراک قالیباف و پزشکیان

در نگاه اول به نظر می آید که قالیباف شانس بهتری در صورت ماندن دارد. حدود نصف هواداران جلیلی گفتند در صورت انصراف به قالیباف رای می دهند، اما تنها یک سوم از هواداران قالیباف در صورت انصراف او، به سعید جلیلی رای خواهند داد. به گزارش اقتصادنیوز،‌ این یعنی انصراف قالیباف احتمالا به نفع دیگر نامزد موجود در سه ضلعی فعلی، یعنی مسعود پزشکیان خواهد شد. 

از طرف دیگر اشتراک طرفداران قالیباف و پزشکیان هم بیشتر از جلیلی و پزشکیان است و از این نظر هم انصراف قالیباف می تواند به نفع نامزد اصلاح طلبان شود. اما این تنها نگاه اولیه است و اگر کمی دقیق تر شویم نتیجه می تواند متفاوت باشد.

کار سخت اصولگرایان در دور اول 

اگر قالبیاف انصراف دهد ترتیب دیگر آرا همانند شکل پایین خواهد شد. سعید جلیلی 2 درصد از مسعود پزشکیان جلو خواهد افتاد و انتخابات با احتمال بالا به دور دوم خواهد رفت. اگر مرددها به طور قاطع در 8 تیر وارد انتخابات شوند و به یک نامزد این دوئل رای دهند، می تواند انتخابات در دور اول تمام شود. به گزارش اقتصادنیوز،‌ درصد مرددین در این حالت 34 درصد است. اگر رای دیگر نامزدهای جبهه انقلاب، یعنی علیرضا زاکانی و قاضی زاده هاشمی هم به حساب جلیلی واریز شود، او تنها برنده دور اول خواهد شد و نمی تواند مانع دو مرحله ای شدن انتخابات شود. 

نمودار اقتصادنیوز

در صورت انصراف جلیلی، اختلاف دو نامزد اصلی کمتر از یک درصد ولی نسبت مرددین بیشتر خواهد شد. به گزارش اقتصادنیوز،‌ در واقع طبق نظرسنجی ایسپا، با توجه به اینکه اقبال اولیه به جلیلی با اختلاف بیشتر از قالیباف است، انصراف جلیلی احتمالا به شکست اصولگرایان منجر خواهد شد. در این حالت هم آرای دیگر نامزدهای اصولگرا برای پیروزی قالیباف کافی نیست و او حتما نیاز به آرای مرددین خواهد داشت.

در حالیکه فعلا برآوردها نشان می دهد پزشکیان برای کسب آرای مرددین شانس بیشتری دارد. در این حالت هم مرددین نقش اول را در 8 تیر بازی خواهند کرد. براساس تحلیل اقتصادنیوز،‌ در هر دو حالت، پزشکیان برای پیروزی 60 درصد رای مرددین را می خواهد، و حتی اگر انتخابات دو مرحله ای شود، طبق آخرین نظرسنجی انجام شده پزشکیان شانس بیشتری دارد. با این حال ممکن است این داده ها پس از دو مناظره اخیر و اتفاقات یکی دو روز باقی مانده، باز هم تغییر کند و آرایش نامزدها را بهم بزند.

درصد_آرای_نامزدها_در_صورت_انصراف_جلیلی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی