تکرار تراژدی آبشار کیوان گچساران/ چرا این منطقه گردشگری ساماندهی نمی‌شود؟

کدخبر: ۶۶۰۲۳۰
اقتصادنیوز: آبشار کیوان گچساران با طبیعت بکر و دست‌نخورده خود یکی از مکان‌های دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد است. اما این منطقه گردشگری زیبا چند سالی می‌شود که به کابوس گردشگران بدل شده است. از دهه 90 تا به امروز جوانان زیادی در این آبشار غرق شدند و به تازگی هم خبر رسیده که دو جوان 18 و 22 ساله طعم تلخ مرگ را در آن چشیده‌اند.
تکرار تراژدی آبشار کیوان گچساران/ چرا این منطقه گردشگری ساماندهی نمی‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز،‌ آبشار کیوان در دشت لیشتر در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته و یکی از  مکان‌های دیدنی این استان است. اگر ساعاتی را در دل طبیعت و در این مکان زیبا سپری کنید، تاثیر آن بر روح و روان مثال‌زدنی است. اما این تنها چهره این منطقه خوش آب و هوا در شهرستان گچساران نیست، سالیان زیادی است که جوانان زیادی در این آبشار پلکانی غرق می‌شوند و تصاویر غمباری را در مقابل دیدگان گردشگران به یادگار می‌گذارند. این تراژدی به قدری ادامه پیدا کرده که حالا امام جمعه گچساران هم از مسئولان خواسته تا از حوادث آبشار کیوان غفلت نکنند. اما ظاهرا مشکل در کمبود اعتبارات است و تا زمانی که اعتبار لازم اختصاص داده نشود،‌ مشکلات این آبشار ساماندهی نمی‌شود.

آبشار کیوان کجاست؟

آبشار کیوان طبیعتی بکر و دست‌نخورده دارد و از برخورد دو دره به نام‌های دره تنگ درک و دره شور در دشت زیبای لیشتر به وجود آمده است. لیشتر هم از روستاهای شهرستان گچساران است که البته نام دیگر آن علی‌آباد است و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن کم نیستند. یک ویژگی منحصر به‌فرد آبشار کیوان که در ۲۵کیلومتری گچساران قرار گرفته، پلکانی بودن آن است که در واقع هفت آبشار کوچک از دل آن بیرون زده است. هرچند آبشار کیوان یک استخر طبیعی ایجاد کرده و قابلیت شنا دارد اما در فصل تابستان گزارش‌های زیادی از غرق شدن جوانان گچساری در گرداب‌های پایین‌دست آبشار منتشر می‌شود که نگرانی‌های بی‌شماری را به دنبال داشته است.

جوانان گچساری چه می‌گویند؟

کارشناسان می‌گویند آبشار کیوان گچساران جوانان زیادی را تاکنون به کام مرگ برده است. ایرنا در گزارشی پای دردل جوانان گچساری نشسته است.  

یکی از جوانان گچسارانی می‌گوید: دوستانم در سال ۹۳ به آبشار کیوان رفته بودند که به دلیل غلفت و نداشتن فن شنا در آبگیر عمیق این رودخانه غرق شدند و تفریح آنها و دوستانشان به داغ ماندگاری تبدیل شد.

مرگ ۲ مهندس جوان ( فردین مقیمی و مهرشاد خیری) و یک جوان دهدشتی (روح‌الله خلیلی) در خرداد و تیرماه ۹۳، بنیامین مرادنژاد در مرداد ۹۴ در آبشار کیوان بیانگر تکرار تراژدی غم‌بار غرق شدن جوانان در این تفرجگاه پرمخاطره است. این در حالی است که این تفرجگاه مرگ‌بار عصر روز همین شنبه، دو جوان گچسارانی دیگر را به کام مرگ برده است.

حالا امام جمعه گچساران طی سخنانی گفته که مسئولان نباید از وقوع حوادث در آبشار کیوان غفلت کنند. عنایت هاشمی‌منش با اشاره به لزوم ساماندهی بستر رودخانه پایین دست آبشار کیوان گفت: غرق شدن جوانان در برکه های سنگلاخی مخوف آب آبشار کیوان در حالی است که با کمترین هزینه می‌توان مانع از وقوع این حوادث تلخ شد.

وی به بازتاب مرگ ۲ جوان در روز گذشته اشاره کرد و افزود: نبود استخر ، امکانات فرهنگی و تفریحی در این شهر گرمسیری در وقوع این حوادث بی‌تاثیر نیست.

اما در حالی امام جمعه گچساران از ساماندهی آبشار با کمترین هزینه دم زده که رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان می‌گوید ساماندهی آبشار کیوان نیازمند جذب اعتبارات است.

رحیم خردمند در این باره گفت:‌ در صورت تخصیص اعتبار و همکاری متولیان امر این اداره اقدام به ساماندهی این مکان گردشگری و ایمن‌سازی گرداب‌های پایین‌دست این آبشار خواهد شد.

حالا باید دید مسئولان به وضعیت این آبشار رسیدگی می‌کنند و اعتبار لازم را برای ساماندهی آن اختصاص می‌دهند یا باز هم باید شاهد تکرار تراژدی تلخ مرگ جوانان باشیم.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید