مومیایی جیغ‌زن چرا با دهان باز مرد؟/شباهت یک جسد با نقاشی معروف + عکس

کدخبر: ۶۶۴۳۷۴
اقتصادنیوز: یکی از زنان مومیایی شده مصری که با دهان باز فوت کرده و مومیایی شده، شباهت عجیبی با یکی از نقاشی‌های معروف دنیا دارد.
مومیایی جیغ‌زن چرا با دهان باز مرد؟/شباهت یک جسد با نقاشی معروف + عکس

به گزارش اقتصادنیوز، این روزها داستان یک مومیایی تبدیل به یکی از موضوعات پرطرفدار میان برخی مخاطبان شبکه های اجتماعی شده است. ماجرا از آن قرار است که سال ۱۹۳۵میلادی در یک تابوت چوبی در شهر باستانی «تبای» مصر، جسد زنی مومیایی کشف شد که حالت دهان باز و چهره نگرانش، توجه باستان‌شناسان را به ‌خود جلب کرد؛ آن‌قدر که نام این زن مومیایی شده را «مومیایی جیغ‌زن» نامیدند.

2147151_926

زنی با موهای مصنوعی، دندان‌های سالم، طلاها و نقره‌هایی در انگشت که در موزه بزرگ مصر در قاهره از آن نگه‌داری می‌شود.

اما حالا و با رشد فناوری، محققان تصمیم گرفتند با استفاده از دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن پیشرفته و تصویربرداری مادون قرمز، دوباره این مومیایی متعلق به ۳۵۰۰ سال پیش را بررسی کنند تا شاید دریابند چه چیزی باعث حالت جیغ‌مانند چهره او شده است؟

2147153_710

یکی از مهم‌ترین دلایل شگفتی پژوهشگران آن است که مطالعات نشان می‌دهد مومیایی‌کنندگان باستان، به ‌طور معمول، استخوان فک و جمجمه را به هم می‌پیچیدند تا دهان متوفی باز نماند، اما حالت فریاد در این مومیایی، پدیده‌ای نادر است.

در گزارشی که اخیرا دانشمندان منتشر کرده‌اند، اعلام شد که این زن ناشناس، یک متر و ۵۴ سانتی‌متر قد داشته و از آرتروز خفیف ستون فقرات رنج می‌برد.  به گزارش اقتصادنیوز، پژوهشگران دریافته‌اند حالت جیغ صورت مومیایی شده، احتمالا به ‌خاطر انقباض مرگ یا حتی ترس از مرگ بود.

حتی این احتمال را می‌دهند او در عرض ۱۸ تا ۳۶ ساعت پس از مرگ، یعنی قبل از شل‌شدن اجزای بدن، مومیایی شده و حالت دهان او به این دلیل در این حالت ماند.

شباهت مومیایی جیغ‌زن با مجموعه نقاشی «جیغ»، اثر معروف «ادوارد مونک» هم قابل توجه است؛ به‌خصوص که کارشناسان بعد از گذشت سال‌ها از خلق این اثر، هنوز هم به درستی نمی‌دانند دلیل اصلی جیغ‌زدن‌های مرد به تصویرکشیده شده چیست؟

5045712

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید