زوایای تاریک دربی تهران/ حضور زنان منتفی شد؟

کدخبر: ۶۷۴۴۲۸
قرار است دربی پایتخت برگزار شود و دو تیم استقلال و پرسپولیس برای صدوچهارمین بار مقابل یکدیگر صف‌آرایی کنند.
زوایای تاریک دربی تهران/ حضور زنان منتفی شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه شرق نوشت: دربی پایتخت البته قرار نیست در تهران برگزار شود و روز چهارشنبه از ساعت 19، این دیدار در اراک برگزار می شود.

 تا به همین‌جا قطعی است که دربی از تهران خارج شده و شور و هیجان احتمالی که تماشاگران زیادی می‌توانستند آن را رقم بزنند، کم‌رنگ شده است. دلیل این کم‌رنگی هم واضح است؛ ورزشگاه اراک گنجایش 12 هزار نفر تماشاگر را دارد که آن‌طور که شایعه شده قرار است فقط هشت هزار بلیت برای این بازی فروخته شود.

دومین مورد ناراحت‌کننده همین بخش است؛ بازی‌ای که در ادوار تاریخ در زمره پرتماشاگرترین بازی‌های لیگ محسوب شده حالا قرار است فقط با حضور هشت هزار تماشاگر برگزار شود که نمی‌تواند در شأن چنین دیدار مهمی قلمداد شود.

قطعه تاریک هم غیبت احتمالی تماشاگران زن در این بازی است. این یکی از آن دست مواردی است که شاید مسئولان ورزش ایران علاقه چندانی به مطرح‌شدنش نداشته باشند ولی باید این سؤال را از خود بپرسند که آیا بازگشت به عقب در کار است؟

فدراسیون فوتبال ایران از سال گذشته و پس از هشدارهایی که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا دریافت کرد، زمینه ورود زنان به بازی‌های لیگ برتر را فراهم کرد. چنین امکانی پیش از این فقط برای بازی‌های تیم ملی که در تهران برگزار می‌شد مهیا بود. باوجود این، دو نهاد آسیایی و جهانی در همکاری با فدراسیون فوتبال ایران به این نتیجه رسیدند که زنان علاقه‌مند به تماشای فوتبال، نه تنها برای بازی‌های تیم ملی بلکه برای بازی‌های انجام‌شده در چارچوب رقابت‌های لیگ ایران هم «باید» به ورزشگاه بیایند.

فدراسیون در همین راستا کار را برای ورود زنان به ورزشگاه، خارج از تهران، استارت زد و برای اولین بار پس از قریب به 40 سال، بازی‌های لیگ در چند شهرستان به غیر از تهران، با حضور تماشاگران زن برگزار شد.

درست است که در این زمینه هم یکی دو کلان‌شهر، خاصه اصفهان و تبریز (به غیر از یک مورد) از زیر بار پذیرش این مسئولیت شانه خالی کردند ولی کم‌وبیش دیگر شهرستان‌های درگیر در لیگ برتر، درهای ورزشگاه را به روی زنان باز کردند. دست بر قضا، یکی از همین شهرها، اراک بود. این شهر که با تیم خوب آلومینیوم در لیگ مشغول هنرنمایی بود، تبدیل به یکی از نخستین شهرهای ایران شد که توانست مقدمات حضور زنان در ورزشگاه را فراهم کند.

 مسئولان ورزشی اراک می‌گویند مسئله ورود زنان به ورزشگاه از دست آنها خارج شده و شورای تأمین استان باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند. چنین محرومیتی اگرچه در فصل گذشته نصیب زنان اراکی شده ولی به نظر می‌رسید با شروع فصل جدید محدودیت‌ها برداشته شود؛ خاصه آنکه مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال هم پیش از شروع بازی‌های لیگ برتر در این دوره هشدار داده بود که دیگر ورود زنان به ورزشگاه «اختیاری» نیست و تبدیل به یک «الزام» شده است.

اینها همگی ذیل این مورد قرار می‌گیرد که دولت مسعود پزشکیان هم از راه رسیده و زمام امور را به دست گرفته است. نیاز به واکاوی و بررسی برنامه‌های مسعود پزشکیان یا وعده‌هایش نیست تا مشخص شود که رسیدگی به مسئله زنان و برداشتن محدودیت‌های موجود بر سر راه آنها، در غالب شعارهایش خودنمایی می‌کرد. ورود زنان به ورزشگاه شاید به زعم عده‌ای که مخالف شکل‌گیری کامل این ماجرا هستند، خواسته اصلی زنان جامعه نباشد ولی راهی برای رفع تبعیض و فرستادن پالس‌های مثبت به آسیا و جهان است که چنین مقوله‌ای از سوی جامعه و دولت پذیرفته شده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید