خسارت 50 همتی مصرف سیگار در کشور/ مصرف دخانیات در زنان 11 درصد افزایش یافت

کدخبر: ۶۸۰۴۲۰
اقتصادنیوز: معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف سیگار سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی به کشور می زند.
خسارت 50 همتی مصرف سیگار در کشور/ مصرف دخانیات در زنان 11 درصد افزایش یافت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی در نشست کشوری کنترل دخانیات که در ستاد مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد به تشریح وضعیت صنعت دخانیات و سیگار در ایران پرداخت و تصریح کرد: فرهنگ سازی صحیح در رسانه‌ها و تلویزیون مبنی بر اینکه کشیدن سیگار موجب آرامش و تسکین روح نخواهد شد یک امر مهم و قابل توجه است.

معاون بهداشت، نقش رسانه ها در مقابله با تبلیغات نادرست مصرف سیگار را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: باید فرهنگ‌سازی منفی در سریال های تلویزیونی اصلاح شود.

رئیسی گفت: در سال ۱۴۰۰، مصرف دخانیات در مردان ۳ درصد و در زنان ۱۱ درصد افزایش یافته است و در کنار آن مصرف قلیان نیز در این سال ها با افزایش ۵۴ درصدی روبرو بوده است که علت اصلی آن زیاد شدن تنباکوهای معطر با رایحه های مختلف است که سبب جذب بیشتر افراد به مصرف می شود.

وی معرفی و ترویج اماکنی که مصرف دخانیات در آنها ممنوع است را یک اقدام مهم و ارزشمند دانست و گفت: هرچه بیشتر در این حوزه فرهنگ‌سازی شود قطعا بسیاری از اماکن از دخانیات پاکسازی می‌شوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از این اقدامات در این حوزه ممنوع کردن مصرف سیگار برای افراد زیر ۱۸ سال و همچنین عدم نخ فروشی سیگار است که با همکاری نهاد های قانونی این امر تحقق خواهد یافت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، برنامه ترک سیگار را از اهداف مهم برنامه هفتم توسعه در حوزه پزشک خانواده نام برد و گفت: اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و آموزشی در مدارس و مراکز بهداشتی از دیگر اقدامات پیشگیرانه در این حوزه است.

وی بر استانداردسازی بسته بندی سیگار با همکاری وزارت صمت تاکید کرد و افزود: طراحی ساده بسته بندی سیگار، هم در کاهش جذب افراد موثر است و هم تنوع کمتر و یک شکل شدن آن موجب کاهش قاچاق دخانیات خواهد شد.

زنگ خطری به نام سیگار الکترونیک

معاون وزیر بهداشت سیگار الکترونیک، را به عنوان یک ترفند جدید برای جذب جوانان معرفی کرد و گفت: ترویج فرهنگ غلط استفاده از سیگار الکترونیک با درصد نیکوتین کمتر و عارضه کمتر موجب افزایش جذب درصد بیشتری از افراد جامعه برای استفاده از این سیگار است و قطعا ورود به مصرف دخانیات باعث مبتلا شدن فرد به مشکلات بیشتری خواهد شد.

وی افزایش مالیات بر سیگار را در مصرف سیگار مهم دانست و افزود: سیگار در کشور ما به شدت ارزان است و قطعا افزایش قیمت سیگار باعث کم تر شدن متقاضی خواهد شد که این موضوع یکی از برنامه مهم ما خواهد بود.

رئیسی، دخانیات را از ریسک فاکتور های مهم بیماری های مزمن در دنیا دانست و بر لزوم همکاری بین وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف برای کاهش مصرف دخانیات و بهبود سلامت عمومی تاکید کرد.

اعمال قانون در ۲۵ هزار واحد صنفی دخانی

رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا نیز در این نشست از اعمال قانون در ۲۵ هزار واحد صنفی دخانی خبر داد و گفت: پلیس، نظارت سریعی را بر کاهش آسیب های اجتماعی در دستور کار دارد و با سیاست ها و همکاری وزارت بهداشت زیرساخت ها برای نظارت های بهداشتی مناسب توسط پلیس در حال آماده سازی است.

سردار علی نوروزی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط پلیس که با همکاری کارشناسان بهداشت محیط و دخانیات دانشگاه ها و دانشکده‌های علوم پزشکی انجام شده است، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ از بیش از ۱.۵ میلیون واحد صنفی که در زمینه دخانیات فعال هستند بازدید داشته‌ایم که از این تعداد ۶۲۱ هزار تذکر، ۱۸۳ هزار تعهد، ۵۷ هزار اخطاریه و بر ۴۳ هزار واحد نیز بر اساس نوع تخلف اعمال قانون صورت گرفته است.

رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا در ادامه بیان داشت: ما با تعطیلی کسب و کار مردم تحت هر شرایطی مخالف هستیم و تمام تلاش خود را برای همکاری مناسب با واحدهای صنفی داشته‌ایم.

وی گفت: از ابتدای سال جاری نیز ۲۵ هزار واحد صنفی که در زمینه دخانی فعالیت می‌کنند، اعمال قانون شده‌اند.

سردار نوروزی اظهار داشت: برای مبارزه و کنترل مصرف دخانیات باید با همکاری یکدیگر ضوابط مشخصی تهیه شود و بر اساس این ضوابط بازدیدها و اعمال قانون صورت گیرد.

نوروزی افزود: باید زیرساخت ها و بستر نظارت و رصد به درستی انجام شود تا بتوانیم نظارت های موثری را بر اماکن صنفی به خصوص اماکنی که در زمینه دخانیات فعالیت می کنند داشته باشیم.

رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا بیان داشت: متاسفانه جوانان کم سن و سال را در کافه ها مشاهده می کنیم که مشغول استعمال دخانیات هستند و این جوانان سرمایه های کشور ما هستند و باید در زمینه پیشگیری اقدامات لازم صورت گیرد.

نوروزی ادامه داد: پلیس نظارت تسریعی را برای کاهش آسیب های اجتماعی در دستور کار دارد و با سیاست ها و همکاری وزارت بهداشت زیرساخت ها برای نظارت های بهداشتی مناسب توسط پلیس در حال آماده سازی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید