جزئیات رایزنی مهم پوتین با روسای جمهور ایران، چین، ترکیه

کدخبر: ۶۸۰۸۱۴
اقتصادنیوز: اوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قصد دارد در حاشیه اجلاس بریکس در کازان با مسعود پزشکیان، شی جین پینگ، رجب طیب اردوغان رئسیان جمهور ایران چین و ترکیه، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، دیدار و گفت و گو کند.
جزئیات رایزنی مهم پوتین با روسای جمهور ایران، چین، ترکیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، او گفت که این گفت وگوها در ۲۲ اکتبر ابتدا با دیدار با دیلما روسف، رئیس جدید بانک توسعه و سپس با مودی و سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، آغاز می شود.

وی ادامه داد که همچنین قرار است پوتین با شی جین پینگ و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر نیز دیدار داشته باشد.

وی افزود: قرار است در روز دوم چندین نشست کاری برگزار شود و پس از دیدارهای فشرده و گسترده، گفت‌وگویی بین رئیس‌جمهور روسیه با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه انجام خواهد شد.

اوشاکوف گفت: پوتین با ابی احمد علی، نخست وزیر اتیوپی نیز دیدار خواهد کرد. در سومین روز اجلاس، پوتین با عباس، تونگلون سیسولیت رئیس جمهور لائوس، محمد ولد غزوانی رئیس جمهور موریتانی و لوئیس آرس رئیس جمهور بولیوی دیدار خواهد داشت، وی سپس با گوترش و فام مین چین نخست وزیر ویتنام، گفتگو خواهد کرد.

 شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس قرار است روزهای اول تا سوم آبان در کازان روسیه برگزار شود.

گروه بریکس یا اقتصادهای نوظهور در ابتدا با حضور کشورهای روسیه، چین، هند و برزیل شکل گرفت و سپس آفریقای جنوبی به آن پیوست. در ابتدای سال جاری میلادی، کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، مصر و اتیوپی نیز به این گروه اضافه شدند.

روسیه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای یک ساله گروه بریکس را بر عهده گرفت است و قرار است با نظارت این کشور، بریکس در اجلاس کازان بیش از ۲۵۰ رویداد را که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند، برگزار کند.

طی دو روز، اجلاس اصلی بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه گرایی» با حضور اعضا و اجلاس بریکس-پلاس با حضور اعضا و حدود ۳۰ کشور و سازمان دیگر با عنوان «بریکس و جنوب جهانی» برگزار می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید