برندگان و بازندگان یک جنگ؛

ایران؛ برنده نهایی جنگ حماس و اسرائیل؟

کدخبر: ۶۰۵۷۴۳
اقتصادنیوز: با تداوم تنش ها در سرزمین های اشغالی گروهی از ناظران با اشاره به گزاره هایی چون از میان رفتن اعتبار و امنیت اسرائیل و همچنین با تاکید بر همکاری(ادعایی) حماس و ایران بر این باورند که تهران برنده اصلی این مناقشه هست.
ایران؛ برنده نهایی جنگ حماس و اسرائیل؟

به گزارش اقتصادنیوز، گروهی از ناظران مدعی اند که حمله حماس به اسرائیل فارغ از این که هماهنگ با تهران انجام شده باشد یا نه، در راستای اهداف منطقه ای ایران است. اما گروهی دیگر باور متفاوتی دارند و ادعا می کنند ادامه این نبرد پیامدهایی منفی برای ایران به دنبال دارد.

برنده جنگ غزه

مرکز مطالعاتی ویلسون با انتشار یادداشتی مدعی شد که نبرد اسرائیل و حماس اگر یک برنده داشته باشد، آن بازیگر ایران است. چرا که پس لرزه های چنین تنشی شانس آشتی و سازش میان اسرائیل و کشورهای عرب خلیج فارس، به ویژه عربستان را به شدت کاهش داده و وجهه اسرائیل را آسیب‌ناپذیر و تضعیف کرده است. به ادعای این موسسه مطالعاتی علیرغم مواضع مقام های آمریکایی و اسرائیلی مبنی بر نفی نقش مستقیم ایران در تصمیم حماس جهت حمله به اسرائیل، نزدیکی میان تهران و این گروه فلسطینی مقوله ای قابل انکار است و همین گزاره موجب شده تا گروهی مدعی شوند که حماس با چراغ سبز تهران چنین عملیاتی را کلید زده است.(ادعایی که تهران بارها آن را انکار کرده است)

تا هفته گذشته، به نظر می رسید شانس عادی سازی روابط اسرائیل عربستان سعودی افزایش یفته با حداقل در قاب هدفی در دسترس باشد اما امروز اگر نگوییم این امید کاملا از دست رفته اما فعلا به حالت تعلیق درآمده است. انتشار تصاویر غیرنظامیان غزه آواره و در حال فرار، ساختمان‌های ویران‌شده و زنان و کودکانی که قربانی بمباران اسرائیل شدند، کشورهای عرب خلیج فارس  را که پیشتر با اسرائیل روابط برقرار کرده‌اند، تحت فشار قرار داده است.علاوه بر این، اسرائیل امروز در چند جبهه با مشکلاتی روبرو است. این بازیگر فعلا در مرز لبنان و اسرائیل در شمال درگیر است و احتمال گشایش «جبهه دوم» توسط حزب‌الله دور از ذهن نیست. علاوه بر این، کرانه باختری نیز به شدت ناآرام شده، جایی که حدود 60 فلسطینی در درگیری بین فلسطینی های معترض و نیروهای امنیتی اسرائیل کشته شدند.

1111111111111111111

پوتین نفس راحت می کشد؟

در شرایط کنونی دولت بایدن نیروهای دریایی اش را در نزدیکی منطقه مستقر کرده، آنتونی بلینکن و جیک سالیوان( وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی دولت آمریکا) را به سرزمین های اشغالی و سایر کشورهای منطقه فرستاده و خود به اسرائیل سفر کرده است. همزمان واشنگتن درگیر فعالیت های دیپلماتیک و مبادلات مستقیم یا تلفنی با وزرای خارجه و سران مصر، عراق، قطر، ترکیه، چین و روسیه است.در چنین شرایطی شاید بتوان گفت، پوتین هم ممکن است نفس راحتی بکشد چرا که این احتمال وجود دارد توجه جهان از جنگ اوکراین منحرف شده و بر تنش های خاورمیانه متمرکز گردد. بالاخص آن که روابط نوپای اسرائیل با روسیه و چین، که اکنون در قامت منتقد اسرائیل شاهر شده اند، تیره شده است.

مرکز مطالعاتی ویلسون در ادامه این یادداشت مدعی شد، حزب‌الله ممکن است در برابر وسوسه گشودن جبهه دوم علیه اسرائیل مقاومت کرده و نخواهد پذیرای چنین تهدید جدی باشد. در صورت وقوع چنین سناریوی احتمالی، حماس برای شکست دادن مواضع رقیب با چالش های جدی روبرو خواهد شد. اما در باب ایران، مرکز مطالعاتی ویلسون مدعی است، ممکن است تا به امروز آمریکا و اسرائیل منکر نقش (ادعایی) مستقیم تهران در این درگیری باشند، اما بعد از پایان مناقشه و با لحاظ کردن خواست ایران مبنی بر محو اسرائیل، بر فعل و انفعال های تهران متمرکز خواهند شد. در حال حاضر، اعضای کنگره آمریکا خواستار تحریم های تنبیهی بیشتر علیه ایران هستند و درخواست‌ها برای پاسخگویی تهران در حال افزایش است.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید