بر اساس مفروضات اصل 131 قانون اساسی بررسی شد

اعلام زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری/ ماراتن زودهنگام برای انتخاب رئیس دولت چهاردهم

کدخبر: ۶۴۸۱۷۵
اقتصادنیوز: در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی، سرنوشت دولت مهم ترین سوال یک روز اخیر است؛ اگرچه سخنگوی شورای نگهبان در این زمینه از اصل 131 قانون اساسی سخن گفته که بر اساس آن حداکثر زمان ممکن برای انتخاب رئیس جمهور جدید ۵۰ روز است اما این سوال مطرح است که روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چه زمانی آغاز و انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم، چه روزی برگزار خواهد شد؟
اعلام زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری/ ماراتن زودهنگام برای انتخاب رئیس دولت چهاردهم

به گزارش اقتصادنیوز، قانون انتخابات ریاست‌جمهوری صراحت دارد که انتخابات باید ظرف مدت سی روز برگزار شد و طبق اصل 131 قانون اساسی، مهلتی پنجاه روزه تعیین شده است که در این مدت باید رییس‌جمهور انتخاب شود.

این بدین معنا است که از امروز تا 19 تیر ماه مدت پنجاه روز فاصله است تا جانشین ابراهیم رییسی تعیین شود. با توجه به قانون، انتخابات در روز جمعه برگزار می‌شود و آخرین روزی که می‌توان در آن انتخابات را برگزار کرد، روز 15 تیر است اما از آنجا که ممکن است انتخابات به مرحله دوم برسد، احتمالا این روز برای دور دوم رزرو خواهد شد تا بازه تعیین شده در قانون اساسی، مراعات شود.

بر اساس محاسبه اکوایران، جمعه قبل از این روز، 8 تیر است که احتمالا در این روز یا 1 تیر انتخابات برگزار می‌شود اما با توجه به بازه 30 روزه انتخابات، اگر وزارت کشور و شورای نگهبان بخواهند در روز اول تیر انتخابات را برگزار کنند، باید روز 2 خرداد دستور شروع انتخابات صادر شود.

اینفو-تقویم-ریاست-جمهوری

آنگونه که محاسبه شده، با توجه به برگزاری احتمالی مراسم تشییع رییس جمهور و مقامات همراه در این روز،  بعید است که این تاریخ مدنظر وزارت کشور باشد و احتمالا تاریخ 8 تیر، روز برگزاری انتخابات است؛ روزی که از هم‌اکنون برای کنکور سراسری در نظر گرفته شده است و احتمالا باید برای جابه‌جایی کنکور هم تصمیم‌گیری شود.

دقایقی پیش محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور، هشتم تیرماه را به عنوان زمان پیشنهادی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کرد که بر این اساس زمان ثبت نام از داوطلبان هشتم خرداد خواهد بود؛ موضوعی که نشان می دهد محاسبات اکوایران از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم درست بوده و به نوعی اظهارات سخنگوی ستاد انتخابات کشور، موید آن است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی