معمای هم آغوشی هند و امارات-1

فرمان هند به سمت خلیج فارس چرخید/ ابوظبی دروازه دهلی‌نو برای تبدیل به قطب اقتصادی/ پیامدهای همسویی هند و امارات

کدخبر: ۶۵۳۴۹۴
اقتصادنیوز: هند برای افزایش دامنه نفوذ خود در حاشیه خلیج فارس خیز برداشته و هم صدایی اش با امارات در همین قاب قابل تبیین است. از همین رو ناظران براین باورند که تعامل استراتژیک دو بازیگر در منطقه می‌تواند زمینه را برای هم صدایی این دو در حوزه های امنیت و انرژی هموار کند.
فرمان هند به سمت خلیج فارس چرخید/ ابوظبی دروازه دهلی‌نو برای تبدیل به قطب اقتصادی/ پیامدهای همسویی هند و امارات

به گزارش اقتصادنیوز، در دهه گذشته، روابط هند با امارات متحده عربی به طور قابل توجهی در حوزه‌های مختلف تقویت شده است.به بیانی دیگر سیاست تمایل به غرب آسیا برای هند و تعامل با این جغرافیا در اولویت قرار گرفته و امارات متحده عربی به عنوان سنگ بنای تعامل دهلی نو با در منطقه خلیج فارس قلمداد می شود.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند شخصاً از پیشرفت روابط دوجانبه با ابوظبی دفاع کرده و سال 2015 با سفر خود –در قامت  اولین نخست وزیر هند در 34 سال گذشته - تاریخ ساز شد. از آن زمان، مودی شش سفر دیگر به امارات داشته، از جمله در فوریه سال جاری، که مودی امارات را به عنوان "شریک های در حال پیشرفت" ستایش کرد. در این مدت، روابط هند با امارات متحده عربی به یک مشارکت چند وجهی تبدیل شده است. مهاجرت، تجارت، و امنیت دفاعی، ستون‌های اصلی این روابط رو به رشد هستند که دولت تحت رهبری مودی قصد دارد به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای بازگرداندن هند به عنوان یک بازیگر مهم در غرب آسیا و یک قدرت رو به رشد در منطقه، آن را تقویت کند.مدرن دیپلماسی در این باره یادداشتی را منتشر کرده است. اقتصادنیوز این یادداشت را در دو بخش ترجمه کرده که بخش نخست در ادامه آمده است.

چرایی همسویی جامعه هند با ابوظبی

به نوشته مدرن دیپلماسی، اتحاد دموکراتیک ملی به رهبری حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) قدرت را در هند پس گرفته، البته با اکثریت محدودتر در پارلمان. در حالی که نارندرا مودی نقش خود را به عنوان نخست وزیر از سر می گیرد، احتمالاً اولویت بندی اهداف سیاست خارجی در دو دوره قبلی خود، از جمله تقویت روابط با کشورهای عربی خلیج فارس، به ویژه امارات، را بازتعریف خواهد کرد.به واسطه مشارکت استراتژیک جامع (CSP) در سال 2017، روابط هند و امارات فصل تازه ای را تجربه کرد. مرکز اصلی این رابطه، جامعه مهاجران هندی است که نقشی کلیدی در اقتصاد امارات متحده عربی و همچنین در تقویت حواله های خارجی به هند ایفا می کند.مهاجران هندی بخشی جدایی ناپذیر از جامعه تجاری امارات متحده عربی، نیروی کار هستند. از حدود 7.93 میلیون تبعه هندی که در خلیج فارس زندگی می کنند، بیش از 3.5 میلیون نفر امارات متحده عربی را به عنوان مامن برگزیدند، از جمله بسیاری از نسل دوم یا سوم هندی های متولد امارات. در واقع، هندی‌ها بزرگترین جامعه قومی در امارات را تشکیل می‌دهند که حدود 30 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و حتی از شهروندان اماراتی هم تعدادشان بیشتر هست.

بر اساس ارقام گردآوری شده توسط دولت هند، 65 درصد از هندی‌های شاغل در امارات در گروه یقه آبی (بیشتر در شرکت‌های ساختمانی، شهرداری‌ها و مزارع کشاورزی شاغل هستند) قرار می‌گیرند. 20 درصد افراد غیرحرفه ای یقه سفید (کارکنان دفتری، دستیاران فروشگاه، فروشندگان، حسابداران و غیره) هستند و 15 درصد افراد حرفه ای و بازرگان. شرکت های هندی هجوم قابل توجهی به امارات داشته اند. تا پایان سال 2022، 83 هزار شرکت هندی در اتاق‌های دبی ثبت شدند و هندی‌ها مالک 30 درصد استارت‌آپ‌های دبی بودند. کارآفرینان موفق هندی امتیازات ملی قابل توجهی مانند هایپر مارکت لولو، لندمارک گروه جشن مال، عطر اجمل، صنایع بسته بندی کهربا، و جامبو الکترونیک را تاسیس کرده اند. شرکت های بزرگ هندی مانند L&T، ONGC، و گروه آدانی نیز در امارات فعالیت می کنند. عوامل متعددی تعداد فزاینده ای از هندی ها و شرکت های هندی غیر مقیم را به امارات متحده عربی کشانده است. جویندگان کار با وعده دستمزدهای بالاتر، استانداردهای زندگی بهبود یافته و فرصت‌های شغلی مطلوب در بخش‌های متنوع و پر رونق، از جمله فناوری، مالی، مراقبت‌های بهداشتی و مهمان‌نوازی فریب داده می‌شوند. صاحبان مشاغل، سرمایه گذاران و کارآفرینان هندی می توانند به طور یکپارچه با بازارهای جهانی ارتباط برقرار کرده و از بروکراسی دست و پا گیر و مالیات های بالایی که اغلب در هند با آن مواجه می شوند، عبور کنند. نکته مهم این است که بسیاری از شرکت های هندی به دنبال استفاده از پتانسیل صادرات مجدد امارات هستند و با جاه طلبی امارات متحده عربی برای ظهور به عنوان یک "مرکز عصبی تجارت بین المللی" همسو می شوند.

modi narayan

اقتصاد؛ بهانه ای برای هم صدایی هند و امارات

مقامات اماراتی اقداماتی را برای تسهیل دسترسی به اقامت و مجوز کار انجام داده اند. در اواخر سال 2020، امارات متحده عربی دسته جدیدی از مجوزهای کار را معرفی کرد که به افراد امکان می داد در زمینه‌هایی مانند مشاوره حقوقی و طراحی نرم افزار در شهر زندگی و کار کنند، حتی اگر کارفرمایان آنها در جای دیگری مستقر باشند. تعداد فزاینده ای از متخصصان هندی از طرح ویزای طلایی - یک ترتیب اقامت طولانی مدت برای سرمایه گذاری برای افراد و خانواده هایشان - بهره مند می شوند. علاوه بر این، کنسولگری هند در دبی یک برنامه بازآموزی و مهارت‌سازی را برای کارگران هندی یقه آبی راه‌اندازی کرد که مطابق با الزامات بازار کار امارات است.برجستگی و در دسترس بودن فرهنگ هند نیز نقش بسزایی در جذب هندی ها به امارات داشته است. مهاجران هندی جوامعی را کشف می کنند که می توانند زبان آشنا، لباس، غذا، سرگرمی و فضاهای مذهبی را تجربه کنند. هندی های طبقه متوسط ​​در امارات شبکه ای از انجمن های فرهنگی ایجاد کرده اند. تقویت روابط تجاری و سرمایه گذاری بین هند و امارات حول محور  پروژه هایی تحقق یافته که ادغام دو اقتصاد را تسهیل کرده و دسترسی آنها به بازارهای دورتر را گسترش می دهد ، یکی از بزرگترین اپراتورهای بندری جهان، بازیگر اصلی شرکت خاورمیانه در بخش لجستیک دریایی هند است. در سال 2021، DP World تفاهم نامه ای را با دولت تامیل نادو برای سرمایه گذاری در یک پایانه کانتینری جدید امضا کرد. این نهاد در سال 2023 امتیاز توسعه و راه اندازی یک ترمینال کانتینری بزرگ در Tuna Tekra در گجرات را به دست آورداین ساختار همچنین دارای یکی از گسترده ترین شبکه های لجستیکی هند است که شامل سه منطقه اقتصادی در حال توسعه در بمبئی، چنای و کوچین است. علاوه بر این، شرکت‌های اماراتی و هندی به دنبال همکاری در پروژه‌هایی در کشورهای ثالث هستند.

PGnVEavRPr6M

پیوند استراتژیک دهلی-ابوظبی

ظهور گروه‌های کوچک منعطف و وظیفه‌محور راه‌های جدیدی را برای پیشبرد همکاری هند و امارات هموار کرده است. هند و امارات پس از تشکیل نشست سه جانبه با فرانسه و هند در سپتامبر 2022، اکنون در تعاملات دوجانبه، سه جانبه و چهارجانبه شرکت می کند. این فرمت ها منعکس کننده چارچوب در حال تحول یک رابطه استراتژیک بین دهلی و ابوظبی است که همچنان در حال گسترش است.در سال 2021، هند و امارات به همراه ایالات متحده و اسرائیل برنامه "مشارکت برای آینده" را رسانه ای کرد که به زودی به فرمت ای یو تو یو معروف شد. این گروه بین منطقه ای شش حوزه اولویت برای همکاری و سرمایه گذاری را شناسایی کرده است: آب، انرژی، حمل و نقل، فضا، سلامت و امنیت غذایی. دو پروژه اول اعلام شده توسط کشورهای عضو ای یو تو یو به امنیت غذایی و انرژی پاک مربوط می شود. یکی از پروژه ها شامل استفاده از فناوری اسرائیل و آمریکا برای ایجاد پارک های غذایی یکپارچه در گجرات و مادهیا پرادش، با برنامه هایی برای گسترش آینده به سایر ایالت ها است. این طرح توسط شرکت هلدینگ توسعه ابوظبی (ADQ) تامین مالی می شود. پروژه دیگر با هدف ایجاد یک مرکز انرژی تجدیدپذیر ترکیبی (ترکیب باد و خورشید) در گجرات است که با تخصص اسرائیل توسعه یافته و با سرمایه‌گذاری امارات متحده عربی و ایالات متحده پشتیبانی می‌شود.

مشارکت فرانسه، هند و امارات، چارچوب سه جانبه به عنوان انجمنی برای پیشبرد همکاری در انرژی خورشیدی و هسته ای، اقدام آب و هوا، حفاظت از تنوع زیستی، و دفاع، به ویژه در منطقه اقیانوس هند قلمداد می شود. در حمایت از میزبانی امارات متحده عربی از کا پ28 در سال 2023، این ابتکار بر چالش های زیست محیطی حیاتی از جمله آلودگی پلاستیکی یکبار مصرف، بیابان زایی و امنیت غذایی تاکید کرد.کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEE) که سپتامبر 2023 پس از گفتگو در دهلی نو رونمایی شد، راه بالقوه مهم دیگری برای تعمیق روابط بین هند و امارات است. قسمت شرقی کریدور پیشنهادی، تردد کانتینری از هند به امارات متحده عربی را تسهیل می‌کند و از مسیرهای کشتیرانی ایجادشده از سواحل غربی هند برای اتصال به مسیر زمینی کریدور استفاده می‌کند. این ابتکار وعده افزایش یکپارچگی اقتصادی و ارتباط بین هند، خاورمیانه و اروپا را می دهد و امارات متحده عربی به عنوان یک مرکز محوری در این چارچوب استراتژیک عمل می کند.تحت رهبری نخست وزیر نارندرا مودی و رئیس جمهور شیخ محمد بن زاید آل نهیان، چشم انداز امارات متحده عربی به عنوان یک دروازه مهم بین قاره ای با اقتصادی متنوع تکمیل کننده آرزوی هند برای تبدیل شدن به یک قطب تولید جهانی است. منطقه خلیج فارس، نه تنها به دلیل نزدیکی جغرافیایی، بلکه به عنوان منطقه ای که منافع اقتصادی هند در آن در حال گسترش و نفوذ آن در حال افزایش است، از همین رو این بازیگر در «همسایگی گسترده» هند، موقعیتی محوری دارد. با توجه به سهم قوی هند در ثبات خلیج فارس، تعجب آور نیست که روابط این کشور با شرکای منطقه ای، از جمله امارات متحده عربی، به گونه ای تکامل یافته است که همکاری های دفاعی و امنیتی را در بر می گیرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی