فرصت طلبی مخالفان پزشکیان برای حمله به رئیس جمهور/ روزنامه اصلاح طلب شاکی شد

کدخبر: ۶۷۴۸۹۷
دو اظهارنظر رئیس‌جمهور در جریان سفر به نیویورک، دستاویز حمله تندروها به رئیس‌جمهور در فضای حقیقی و مجازی شده است.
فرصت طلبی مخالفان پزشکیان برای حمله به رئیس جمهور/ روزنامه اصلاح طلب شاکی شد

به گزارش اقنصادنیوز، روزنامه هم میهن نوشت: اول، اظهارنظر رئیس‌جمهور درباره مسائل جاری منطقه که با تیتر نادرست خبرگزاری بلومبرگ آمریکا حاشیه‌آفرین شد و دوم، جمله‌ای که در مصاحبه رئیس‌جمهور با فرید زکریا، مجری سرشناس شبکه سی‌ان‌ان گفت و به یکسان نبودن توانایی حزب‌الله و اسرائیل اشاره داشت.

به غیر از سیاستمداران تندرو که بحثی جداگانه دارند، این دست حملات سایبری به یک مقام رسمی کشور که در سه سال گذشته به طور کامل تعطیل شده بود، دیروز بار دیگر اوج گرفت. این دست حمله‌ها بی‌سابقه نیست اما کم‌سابقه است. کاربران توئیتری شناخته‌شده به عنوان سایبری، از دیروز تلاش کردند هشتگ‌هایی مانند استیضاح پزشکیان را داغ کنند.

به غیر از رئیس‌جمهور، محمدجواد ظریف، معاون راهبردی پزشکیان و سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه نیز هدف این حمله‌ها قرار گرفتند. بلومبرگ در تیتر خود به آمادگی ایران برای کاهش تنش با اسرائیل اشاره کرده بود. موضوعی که به سرعت مورد تکذیب وزیر امور خارجه کشورمان قرار گرفت.

پزشکیان چه گفت؟

حواشی، فحاشی و حملات گسترده به پزشکیان به خاطر این چند جمله بود: «بیایید کمک کنید تعامل کنیم و نجنگیم، مسائلی که با گفت‌وگو می‌توانیم حل کنیم با موشک و اسلحه حل نکنیم. ما آماده‌ایم تمام سلاح‌هایمان را کنار بگذاریم به شرطی که اسرائیل هم کنار بگذارد. یک سازمان بین‌المللی بیاید امنیت منطقه را تامین کند. حتی این هم لازم نیست، ما خودمان بلدیم امنیت خودمان را تامین کنیم.»

اما این بخش از صحبت‌های رئیس‌جمهور نادیده گرفته شد: «ولی هیچ‌کس مقابل کس دیگر نیاید طرف مقابل را تا دندان مسلح کند و به یک طرف بگوید حق نداری یک موشک هم بسازی.»

تحلیل کارشناسان از محتوای سخنان رئیس‌جمهور

دو کارشناس شناخته‌شده سیاست خارجی به تحلیل این صحبت‌های رئیس‌جمهور پرداختند. حسن بهشتی‌پور  در یادداشتی تلگرامی نوشت: «وقتی فایل صوتی را، گوش می‌کنیم، می‌بینیم که اصلاً بحث رئیس‌جمهور کاهش تنش با اسرائیل نیست. پزشکیان درمورد خلع سلاح دو طرف صحبت می‌کند. این حرف به معنای آمادگی برای کاهش تنش نیست این حرف به معنای خلع سلاح تبلیغانی طرف مقابل با استفاده از تئوری موازنه صفر است.

پزشکیان در واقع امر تعلیق به محال را مطرح می‌کند که برای اسرائیل اصلاً پذیرفتنی نیست. زیرا بقای اسرائیل توسعه‌طلبی است و این سیاست را با اتکا به برخورداری از انواع سلاح‌های مرگبار پیش می‌برد. بنابراین یک نوع تاکتیک برای خلع سلاح تبلیغاتی طرف مقابل است زیرا همه می‌دانند اسرائیل به هیچ وجه حاضر به خلع سلاح نمی‌شود. من خواهش می‌کنم به این موضوع مهم دقت کنید. چندین دهه است که تئوری خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای از سوی ایران، مصر و چند کشور دیگر در مجامع بین‌المللی مطرح می‌شود. چرا اسرائیل زیر بار نمی‌رود؟

به خاطر اینکه این رژیم جنایتکار بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد و خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای یعنی خلع سلاح اتمی اسرائیل و مشخص است که آنها هیچگاه این طرح را نمی‌پذیرند. اما چرا طرف مقابل مرتب این طرح را در مجامع بین‌المللی مطرح می‌کند؟ به این دلیل که ثابت کنند تبلیغات اسرائیل در مورد نگرانی از تهدید هسته‌ای دروغ است. زیرا اگر واقعاً اسرائیل نگران تهدید هسته‌ای بود موازنه صفر هسته‌ای را می‌پذیرفت.

براین اساس شما مطمئن باشید در اینجا بحث آقای پزشکیان خلع سلاح ایران در برابر اسرائیل نیست بلکه بحث این است که تبلیغات اسرائیل را رسوا کند و نشان دهد که این رژیم توسعه‌طلب  برای بقای خود متکی به سلاح است و به هیچ وجه خلع سلاح را نمی‌پذیرد. تنها ایرادی که می‌شود به این حرف آقای پزشکیان وارد کرد این است که ایشان باید به جای واژه خلع سلاح که خیلی کلی است از واژه برقراری موازنه صفر استفاده می‌کرد.»

رضا نصری، دیگر کارشناس سیاست خارجی نیز نوشت:‌ «رئیس‌جمهور در اینجا به استاندارد دوگانه‌ای که در غرب نسبت به عملکرد ایران و رژیم اسرائیل اِعمال می‌شود اشاره می‌کند: «از ایران می‌خواهند به گروه‌های مقاومت کمک نکند، اما اسرائیل را‌ تا دندان مسلح می‌کنند. از ایران می‌خواهند برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش را جمع کند، اما اسرائیل می‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد و دیگران را با آن تهدید کند. از ایران می‌خواهند برنامه موشکی‌اش را متوقف کند، اما اسرائیل می‌تواند هر سلاحی که خواست در اختیار داشته باشد.» در چنین بستری می‌گوید ما آماده‌ایم تمام سلاح‌های‌مان را بگذاریم کنار به شرط اینکه اسرائیل هم بگذارد کنار! هدف از این عبارت این است که نامربوط بودن توقع غربی‌ها را نشان دهد. هیچ ارتباطی به مصالحه با اسرائیل ندارد.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید