گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ بزرگ‌ترین ریزش سکه در ده ماه اخیر

کدخبر: ۲۹۴۳۶۶
اقتصادنیوز؛ امروز سه‌شنبه 25 تیرماه ۱۳۹۸ بازار طلا و ارز پایتخت برای چهارمین روز متوالی روی مدار نزولی با شیب تند حرکت کرد و سطوح حمایتی بازهم شکسته شدند. دلار مرز روانی 12 هزار تومانی را شکست و تا محدوده 11700 تومانی عقب‌نشینی کرد. صرافی ملی 200 تومان از نرخ رسمی دلار و یورو کاست و به این ترتیب قیمت رسمی خریدوفروش دلار بین 11800 تا 11900 تومان و یورو بین 13750 تا 13850 تومان اعلام شد. همچنین سکه طرح جدید با شکستن سطح مهم روانی بازار طلا یعنی مرز 4 میلیون تومانی وارد 3.9 میلیون تومانی شد. از سوی دیگر هر مثقال طلای آبشده بعدازظهر از مرز حمایتی و روانی 1.7 میلیون تومانی عدول کرد اما نهایتاً اندکی بالای این مرز متوقف شد.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ بزرگ‌ترین ریزش سکه در ده ماه اخیر

به گزارش اقتصادنیوز؛ امروز سه‌شنبه 25 تیرماه و در چهارمین روز هفته، دلار نتوانست کانال 12 هزار تومانی را حفظ کند  و سکه پس از 6 ماه به زیر 4 میلیون تومان رفت. امروز دلار 300 تومان از ارزش خود را از دست داد و ساعت 8  عصر روی عدد 11 هزار و 780 تومان قرار گرفت.

نرخ آزاد و نیما به هم رسیدند

با توجه به اینکه «قیمت دلار در سامانه نیما» 11 هزار و 670 تومان بود می توان گفت دیروز «قیمت  دلار بازار فردوسی» تقریبا به قیمت سامانه نیما رسید. هم زمان با نزول دلار، روز سه شنبه سکه طرح جدید نیز ریزش زیادی را ثبت کرد و با 210 هزار تومان کاهش به بهای 3 میلیون و 970 هزار تومان رسید.

این بیشترین میزان افت روزانه سکه از اواسط مهرماه بود و موجب شد که این فلز گران بها در سطح قیمتی قرار بگیرد که از تاریخ 29 دی ماه سابقه نداشت. دلار نیز دیروز برای اولین بار از اواسط بهمن ماه بود که کانال 11 هزار تومانی را تجربه می کرد.

پنج عامل سقوط دلار

1. رفتار بازیگران بزرگ

 اکثر فعالان باور دارند، بازیگران بزرگ بازار در هفته های  اخیر مداخله چندانی در معاملات نداشته اند و از بازار آزاد کوچ کره اند. یکی از عللی که از نگاه آن ها منجر به خروج بازیگران بزرگ شده است، ریسک هایی است که این گروه برای معامله در بازار ارز احساس می کنند. برخی دیگر از فعالان باور دارند، ممکن است معامله گران بزرگ انتظاراتی نسبت  به وقایع آینده داشته باشند که به واسطه آن ها، حداقل در شرایط فعلی در بازار مداخله ای نکنند.

این انتظارات ممکن است تحت تاثیر اطلاع از اخباری باشد که افراد عادی از آن ها اطلاع ندارند. البته عده ای نیز ضررهای سنگین بازیگران بزرگ در 2 ماه اخیر را عاملی دانسته اند که منجر به خروج از بازار شده است؛ در واقع دلارهای بالاخرید روی دست آن ها باقی مانده است و ریال کافی برای مداخله در بازار ندارند.

معامله گران بزرگ  به نظر می رسد تمایلی به خرید ندارند، ولی در شرایط فعلی کمتر نیز فروشنده هستند. عده ای هم اعتقاد دارند معامله گران بزرگ به بازارهای دیگری چون بازار خودرو و بازار سهام کوچ کرده اند و برخلاف بازار ارز، از نوسانات آن بازارها کسب سود کرده اند و همین عامل موجب شده است  که در آن بازارها باقی بمانند و به بازار ارز بازنگردند.

در حالی که بیشتر فعالان خروج معامله گران بزرگ از بازار را عامل مهمی در روند  کاهشی روزهای  اخیر دانسته اند، گروه دیگری عنوان می کنند آمارهای معاملاتی کانال های دلالان نشان می دهد  میزان خرید و فروشها به هم نزدیک شده است. اگر این اطلاعات صحیح باشد، باید علت کاهش قیمت را در جاهای دیگر جست و جو کرد.

2. رفتار بازیگران خرد

در کنار خروج بازیگران بزرگ از بازار، بازیگران خرد نیز در روزهای اخیر به منظور خرید وارد معاملات نشده اند. آن ها نه تنها خریدار بازار نیستند، بلکه در 2روز گذشته بیشتر در موقعیت فروش قرار گرفته اند و به نظر می رسد یکی از عوامل مهمی که در نزول کانالی دیروز دلار نقش داشت، فروش همین بازیگران خرد بود.

بر اساس مشاهدات میدانی امروز در مقابل شماری از صرافی های بانکی، افراد عادی جمع شده بودند که صحبت با آن ها نشان می داد، قصد فروش دلار و یوروی خود را دارند. روند کاهشی روزهای اخیر و هراس از کاهش بیشتر یکی از دلایلی بود که این گروه را در موقعیت فروش قرار داده بود.

3. رفتار بازارساز در سامانه نیما و قیمت گذاری صرافی های بانکی

رفتار بازارساز در ماه ها و روزهای اخیر در افت قیمتی دلار نقشی تعیین کننده داشته است. ریشه های رفتار موثر بازارساز به ماه دوم سال بازمی گردد که شیب قیمتی در سامانه  نیما تند می شود. اردیبهشت ماه، قیمت دلار در سامانه نیما، حدود 6/18 درصد افزایش و دو کانال قیمتی رشد پیدا می کند. دلار سامانه نیما که در تاریخ 31 فروردین ماه روی عدد 9 هزار و 284 تومان قرار داشت، در تاریخ 31 اردیبهشت، به عدد 11 هزار و 10 تومان می رسد. بخش زیادی از رشد دلار در سامانه نیما در این ماه در بازه 28 تا 31 اردیبهشت صورت می پذیرد که قیمت از اوایل کانال 10 هزار تومانی به کانال 11 هزار تومانی می رود؛ سهمی 8 درصدی در رشد اردیبهشت ماهی دلار نیمایی.

نکته جالب این است که در ماه های بعدی روند بهای دلار در سامانه نیما مثبت حفظ می شود، ولی روند دلار در بازار آزاد تغییر می کند و منفی می شود تا جایی که در نهایت در تاریخ 25 تیرماه هر دو نرخ تقریبا در یک سطح قیمتی قرار می گیرند. البته با توجه به هزینه های جانبی خرید دلار نیمایی می توان گفت هم اکنون قیمت دلار در بازار آزاد ارزان تر از سامانه نیماست.

دلار در سامانه نیما در خردادماه 5/1 درصد گران می شود، حال آنکه در بازار شاهد افت 5 درصدی دلار هستیم؛ در تیرماه روند افزایشی دلار نیمایی  تندتر می شود و هم زمان شیب کاهشی بازار آزاد تند تر می شود. از ابتدای تیرماه تا تاریخ25 تیرماه، دلار نیمایی حدود 4/4 درصد گران می شود و به نزدیکی سطح 11 هزار و 700 تومانی می رسد. حال آنکه در بازار آزاد این ارز بالای 12 درصد از ارزش خود را از دست می دهد و از محدوده 13 هزار و 400 تومانی تا سطح 11 هزار و 700 تومانی عقب گرد  می کند.

 

دلار آزاد و نیما

وقتی روند بهای دلار نیمایی و دلار بازار آزاد را در سال 98 بررسی می کنیم، حرکت معکوس دلار در سامانه نیما و بازار آزاد آشکار تر می شود. دلار در سامانه نیما از ابتدای سال حدود 30 درصد گران  شده است و از قیمت 9 هزار تومانی به محدوده 11 هزار و 700 تومانی جهش کرده است. در بازار آزاد نیز قیمت دلار از 13 هزار و 150 تومان عقب نشسته و به کانال 11 هزار تومانی رفته است که کاهش حدود ده درصدی را به صورت نقطه ای نشان می دهد.

یکی دیگر از سیاست های صحیحی که بازارساز در سال اخیر و بخصوص با جسارت بیشتری در روزهای اخیر در پیش گرفته است، کم کردن فاصله دلار صرافی های بانکی با بازار آزاد و از بین بردن آربیتراژ بین این دو بوده است. حتی در روزهای اخیر بازارساز سعی کرده است با جذاب کردن قیمت خرید صرافی های بانکی نسبت به قیمت های دلالان، ارز خانگی را جذب کند، امری که در آینده می تواند به مدیریت بازار ارز کمک کند.

4. تقویت سمت عرضه و انقباض سمت تقاضا

به باور تحلیل گران، یکی از مهم ترین عواملی که در 4 ماه اخیر در روند قیمتی بازار آزاد اثر داشته است، تقویت سمت عرضه و انقباض سمت تقاضا بوده است. تقویت سمت عرضه  از طریق نشانه هایی مانند افزایش صادرات نفتی، افت نرخ حواله درهم و افزایش اسکناس در کف بازار قابل ردگیری است؛ انقباض سمت تفاضا را نیز می توان در محدود شدن تراکنش های بانکی و دستگاه های پوز و محدود شدن واردات مشاهده کرد. فارغ از آنکه این انقباض تقاضا چه آثاری به همراه خواهد داشت، در شرایط اخیر به عنوان یک عامل کاهنده در بازار عمل کرده است.

5. توافق برای کالاهای اساسی

گفته می شود برای برخی کالاهای اساسی توافقاتی بین ایران و برخی کشورهای اروپایی شده است. بر اساس گرازش ها، ایران توانسته است بخشی از نیازهای خود را در حجم محدود و البته بدون پرداخت ارز تامین کند. در واقع در شعاع محدود و در حجمی محدود، آزمایش اینستکس توانسته برخی از نیازهای جاری ایران را برطرف کند. درست است که این اتفاق در حجم بزرگی صورت نگرفته است، ولی در هر صورت از فشار به سمت عرضه کاسته است و ادامه آن می تواند در مدیریت نوسانات بازار اثرگذار باشد.

هم چنین، رییس کل بانک مرکزی نیز چندی پیش عنوان کرد، در نبرد اقتصادی ورق به سمت ما برگشته است. این سخن می تواند، بیان کند که اتفاقات مثبتی در حال وقوع است.

6. افزایش چراغ خاموش سود بانکی

برخی از اخبار حاکی از آن است که طی یک ماه گذشته، برخی از بانک ها نرخ سود خود را چراغ خاموش به بالای 20 درصد برده اند. شماری از فعالان باور داشتند، شاید این موضوع در جذب نقدینگی تا حدی موثر عمل کرده باشد و با توجه به کاهش نوسانات، افراد ترجیح داده باشند ریال خود را به بانک ها روانه کنند.

قیمت دلار و ارزهای رایج

امروز سه‌شنبه شاخص ارزی به محدوده 11700 تومانی راه یافت و نهایتاً عصر دلار در بازار آزاد پایتخت بین 11750 تا 11780 تومان خرید و فروش شد.

همچنین صرافی ملی نرخ خریدوفروش دلار و یورو را 200 تومان کاهش  داد و قیمت رسمی دلار بین 11800 و 11900 تومان و یورو بین 13750 تا 13850 تومان اعلام شد.

 قیمت حواله درهم امارات نیز که دیروز روی رقم 3305 تومان به کار خود پایان داده بود امروز با قیمت 3310 تومان آغاز به کار کرد و در ادامه با نزول از مرز 3300 تومانی تا رقم 3230 تومان پایین رفت و نهایتاً عصر رقم 3260 تومان را به ثبت رساند.

برای اطلاع از نرخ لحظه‌ای و نمودار تغییر قیمت به صفحه بازارهای اقتصادنیوز مراجعه کنید.

حباب منفی سکه بزرگتر شد

امروز شاخص بازار ارز کمی بیش از 5/3 درصد از ارزش خود را در بازار داخلی از دست  داد، ولی سکه طرح جدید نزدیک به 7 درصد ارزش خود را از دست داد. با توجه به اینکه، بهای اونس در بازارهای جهانی تقریبا در محدوده  هزار و 410 دلاری زندانی بود، کاهش نامتناسب سکه در مقایسه با دلار منجر به افزایش حباب منفی این فلز گران بها شد. حدود ساعت 4 بعدازظهر دیروز با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده، ارزش ذاتی سکه حدود 4 میلیون و 270 هزار تومان بود که اختلافی 300 هزار تومانی با قیمت بازار آزاد داشت. بدون در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده، ارزش سکه حدود 3 میلیون و 920 هزار تومان بود.

آخرین قیمت طلا و سکه 

عصر امروز سه‌شنبه در بازار طلا قیمت هر قطعه سکه امامی ( طرح جدید)  با نرخ 3 میلیون و 970 هزار تومان و سکه بهار آزادی (طرح قدیم)  با نرخ 3  میلیون و 950 هزار تومان به ثبت رسید.

همچنین امروز قیمت نیم‌سکه  2 میلیون و 70 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک میلیون و 230 هزار تومان و قیمت  سکه‌گرمی 940 هزار تومان اعلام شد.

از سوی دیگر امروز عصر قیمت مثقال طلای آبشده در بازار طلای تهران یک میلیون و 705 هزار تومان قیمت خورد و هر گرم طلای 18 عیار حدود 393 هزار تومان است.

نرخ‌های امروز در بازار طلا و ارز تهران به شرح زیر است:

عنوان

قیمت امروز

بالاترین

پایین‌ترین

دلار آمریکا در بازار آزاد

12.050

11.750

دلار صرافی ملی

12.050

11.800

یورو صرافی ملی

(ارز مسافرتی)

14.000

13.750

نرخ حواله درهم امارات

3.310

3.230

سکه امامی

(طرح جدید)

4.140.000

3.950.000

سکه بهار آزادی (طرح قدیم)

3.950.000

نیم‌سکه

2.070.000

ربع سکه

1.230.000

سکه گرمی

940.000

مثقال طلای

آب‌شده 17 عیار

1.765.000

1.691.000

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید