گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ علل عقب‌نشینی معامله‌گران بزرگ و عقبگرد قیمت‌ها

کدخبر: ۲۹۶۶۰۶
اقتصادنیوز: امروز سه‌شنبه ۸ مردادماه ۱۳۹۸ بازار طلا و ارز تهران با ثبات نسبی و ریزش اندک قیمت‌ها مواجه شد. دلار در بازار آزاد به زیر ۱۲۱۰۰ تومان رفت و در نزدیکی مرز ۱۲ هزار تومانی متوقف شد. صرافی ملی نرخ رسمی خریدوفروش دلار و یورو را تغییر نداد و قیمت فروش دلار ۱۲۰۵۰ تومان، و قیمت رسمی فروش یورو ۱۳۷۰۰ تومان اعلام شد. سکه طرح جدید نیز به زیر مرز ۴.۲ میلیون تومانی رفت و مثقال طلای آبشده در محدوده یک میلیون و ۷۷۰ هزار تومان قیمت خورد.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ علل عقب‌نشینی معامله‌گران بزرگ و عقبگرد قیمت‌ها

به گزارش اقتصادنیوز؛ امروز 8 مرداد ماه 1398 و در چهارمین روز هفته، دلار یک روز کم نوسان کاهشی دیگر را پشت سر گذاشت و سکه نیز دومین افت متوالی را تجربه کرد. روز سه شنبه، شاخص ارزی 70 تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای 12 هزار و 20 تومان رسید. در مورد افت قیمت دلار در روزهای اخیر توافق نظر خاصی میان معامله گران وجود ندارد. با این حال، اکثر معامله گران بازار باور دارند که بازیگران بزرگ تمایلی برای خرید و فروش از خود نشان نمی دهند.

 

علل عقب‌نشینی معامله‌گران بزرگ از خریدوفروش

  1. محدود شدن دامنه نوسانات:  عده ای معتقدند محدود شدن نوسانات دلار از اواخر اردیبهشت ماه و نزول قیمت دلار در دو ماه اخیر موجب شده است که بسیاری از معامله گران تمایلی برای خرید و فروش دلار نداشته باشند. قیمت دلار که در تاریخ 15 اردیبهشت تا محدوده 15 هزار تومانی رشد کرده بود، به یکباره گرفتار امواج نزولی شد که در مقطعی حتی آن را تا مرز 11 هزار تومانی پایین برد. در این میان، قیمت گاها با سرعت و شیب تند در مسیر کاهشی حرکت کرده است و بعضا پس از افزایش های موقت به مسیر صعودی بازگشته است. همین عامل موجب شده است که بعضا افراد زیادی در قیمت های بالاتر اقدام به خرید کرده باشند و هم اکنون به عنوان متضرر ارزی حاضر به فروش ارز خود نباشند. هم زمان ریالی هم برای حضور در بازار نداشته باشند.
  2. کوچ به بازارهای دیگر: عده ای نیز باور دارند، بازیگران بزرگ بازار از معاملات بازار ارز خارج شده اند و به سوی بازارهای امن تر مانند بازار سهام و مسکن رفته اند. این عده احتمال برخورد با معامله گران ارزی را عامل جابه جایی به سایر بازارها عنوان کرده اند. به گفته آنها، در یک سال گذشته با معامله گران ارز و سکه برخوردهای امنیتی صورت گرفته است، در نتیجه بازارهای دیگر برای سرمایه گذاری مناسب ترند.
  3. کمبود نقدینگی : عده دیگری از فعالان، کمبود نقدینگی در بازار را عامل کاهش نوسانات دلار دانسته اند. از نظر این عده، بیشتر معامله گران بزرگ در سال گذشته ارز مورد نیاز خود را تهیه کرده اند و در حال حاضر، تمایلی به فروش آن نیز ندارند؛ با این حال، نقدینگی دیگری در دست آن ها باقی نمانده است که اقدام به خریدهای بیشتر کنند. در واقغ برخلاف گروه دوم که اعتقاد دارند معامله گران بزرگ به سوی بازارهای دیگر کوچ کردند با به دلایل امنیتی تمایلی ندارند در بازار مشارکت کنند، دسته دوم اساسا معتقدند ریال زیادی برای معامله گران بزرگ باقی نمانده است که در معاملات بازار مداخله کنند.
  4. انتظارات: گروهی از فعالان نیز عدم حضور بازیگران بزرگ در بازار را ناشی از انتظارات آن ها نسبت به آینده قیمت بازار عنوان کرده اند. این عده باور دارند، بازارساز در شرایط کنونی دست بالاتر را در بازار دارد و تا زمانی که احساس نکنند از میزان عرضه کاسته شده است، تمایلی برای حضورمجدد در بازار نخواهند داشت.

 

عدم تحریک دلار از بیرون

در حالی که عده ای نبود معامله گران بزرگ را عامل کم نوسانی بازار ارز عنوان کرده اند، عده ای دیگر از فعالان بر ثبات عامل های روزانه ای تاکید دارند که معمولا معامله گران به طور سنتی رصد می کنند.

نرخ حواله درهم: دیروز نرخ حواله درهم تغییرات قیمتی خاصی نداشت و عمدتا در محدوده 3 هزار و 300 تومانی تغییرات خود را به ثبت رساند.  این در حالی بود که دو روز قبل  در محدوده 3 هزار و 320 تومان معامله شده بود و روز سه شنبه نه تنها نتوانست به بالای این سطح بازگردد، بلکه در مقطع کوتاهی به زیرمرز 3 هزار و 300 تومانی رفت.

در سال های اخیر نرخ حواله درهم برای معامله گران بازار داخلی از اهمیت زیادی برخوردار شده است و روند قیمتی آن به دقت توسط بازیگران بازار رصد می شود. وقتی قیمت حواله درهم حدود 3 هزار و 300 تومان باشد، قیمت دلار در بازار داخلی در شرایط عادی می تواند در حدود 12 هزار و 100 تومان قیمت بخورد. زمانی که قیمت دلار مانند دیروز کمی پایین تر از معادل درهمی آن معامله شود، نشان می دهد یا عرضه ارز در بازار داخلی بالاتر بوده است یا انتظار معامله گران فردایی نسبت به قیمت کاهشی تر است.

حداقل فاصله آربیتاژی دلارهای مرزی

امروز ارزش دلار در کشورهای همسایه نیز فاصله چندانی با بازار داخلی نداشت و همین عامل مهمی بود که موجب می شد خریداران آربیتراژی  وارد بازار نشوند. به عنوان مثال بر اساس صحبت های فعالان، دیروز قیمت دلار در هرات افغانستان و سلیمانیه عراق فاصله زیادی با بازار داخلی نداشت که معامله گران ارز را از بازار داخلی خارج کنند و به آن سوی مرزها ببرند.

کاهش فاصله نرخ رسمی و آزاد

روز گذشته صرافی های بانکی نیز قیمت فروش دلار خود را نزدیک به قیمت بازار آزاد تعیین کردند تا از این سو نیز تقاضای کاذبی وارد بازار نشود. در ساعات ابتدایی دیروز نرخ فروش توسط صرافی های بانکی 12 هزار و 50 تومان اعلام شد که اختلاف بسیار محدودی با قیمت این ارز در بازار آزاد داشت. پس از ساعت 4 بعدازظهر قیمت بر تابلوی این صرافی ها تا 11 هزار و 950 تومان پایین رفت.

در مجموع می توان گفت دیروز بازار از سوی عوامل معمول، مانند نرخ حواله درهم، ارزش دلار در کشورهای همسایه و نوع قیمت گذاری صرافی های بانکی تحریک نشد. از آن سو به دلیل نبود تقاضای معامله گران بزرگ امکان نوسان صعودی خاصی نیز در بازار وجود نداشت.

دو دیدگاه به آینده دلار

برخی فعالان باور دارند، در صورتی که قیمت دلار به همین روند کم نوسان ادامه دهد و توان عبور از سطح 12هزار و200 تومان را از خود نشان ندهد، امکان ورود خالی فروشان در بازار وجود دارد که با افزایش فروش ها زمینه را برای ورود دلار به قیمت های پایین تر را فراهم کنند. این در حالی است که عده دیگری باور دارند، مرز 12 هزار تومانی کف قیمت دلار است و از این نقطه خریدهای ارزی افزایش خواهد یافت، هر چند که ممکن است منجر به ورود قیمت ها به سطوح بسیار بالاتر نشود.

عده زیادی از فعالان باور دارند، در صورتی که بازارساز همین طور عرضه خود را ادامه دهد، احتمال رفتن قیمت به سطوح بالا محدود است. این در حالی است که عده ای از فعالان معتقدند به دلیل محدود شدن درآمدهای نفتی، بازارساز نمی تواند این میزان سطح عرضه را ادامه دهد.

 

سکه به افزایش اونس توجهی نکرد

سکه طرح جدید برای دومین روز متوالی کاهش قیمت را تجربه کرد. امروز هر سکه دطزح جدید 35 هزار از ارزش خود را از دست داد و به بهای 4 میلیون و 165 هزار تومان رسید.

سکه در روز دوشنبه نیز 10 هزار تومان افت را ثبت کرده بود و روی قیمت 4 میلیون و 200 هزار تومان قرار گرفته بود. این در حالی است که روز یک شنبه سکه 15 هزار تومان افزایش را تجربه کرده بود و به قیمت 4 میلیون و 210 هزار تومان رسیده بود؛ این افزایش در شرایط رخ داده بود که بهای دلار در بازار داخلی طی یک روز 130 تومان افت قیمت را به ثبت رسانده بود.در آن مقطع زمانی دسته ای از معامله گران، انتظار بازیگران داخلی برای افزایش بهای اونس طی هفته جاری را عامل بی محلی سکه بازان به کاهش بهای دلار عنوان کردند. جالب آنجاست که قیمت اونس جهانی طی روزهای دوشنبه و سه شنبه افزایش یافت، ولی سکه وارد نزولی شد. این موضوع موجب شد که عده ای از فعالان چنین استدلالی را مطرح کنند که بازار سکه بیشتر از قیمت اونس به روند بهای دلار در بازار داخلی حساس است.

از نظر آنها، اگر سکه در روز یک شنبه با افت دلار همراهی نکرد به دلیل آن بود که انتظار داشتند قیمت دلار طی روزهای بعد افزایشی شود. با این حال، دلار کاهشی ماند و سکه نیز طی روزهای بعد خود را با آن هماهنگ کرد. این دیدگاه در شرایطی مطرح می شود که عده ای از معامله گران باور  دارند، اونس در ادامه هفته با کاهش احتمالی نرخ بهره در آمریکا رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد  و شاید این عامل بتواند روند سکه را تا حدی تغییر دهد.

 

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج

به گزارش اقتصادنیوز؛ امروز سه‌شنبه 8 مرداد ماه 1398 بازار طلا و ارز پایتخت روی مدار کم‌شیب نزولی حرکت کرد و عصر امروز دلار در بازار آزاد بین 12010 تا 12030 تومان قیمت خورد.

همچنین صرافی ملی قیمت رسمی دلار و یورو را تغییر نداد و بر این اساس نرخ رسمی خریدوفروش دلار در صرافی‌های بانکی بین 11950 و 12050 تومان اعلام شد. همچنین نرخ رسمی خریدوفروش یورو بین 13600 و 13700 تومان شد.

قیمت حواله درهم امارات نیز که دیروز به رقم 3330 تومان رسیده بود امروز به 3300 تومان رسید.

آخرین قیمت طلا و سکه 

عصر امروز سه‌شنبعه در بازار طلا قیمت هر قطعه سکه امامی ( طرح جدید) به 4 میلیون و 165 هزار تومان رسید. همچنین سکه بهار آزادی (طرح قدیم) نهایتاً  4 میلیون و 80  هزار تومان قیمت خورد.

از سوی دیگر امروز قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 250 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک میلیون و 450 هزار تومان و قیمت  سکه‌گرمی 980 هزار تومان شد.

از سوی دیگر ظهر امروز قیمت مثقال طلای آبشده در بازار طلای تهران تا عصر به نرخ یک میلیون و 777 هزار تومان افت کرد. همچنین هر گرم طلای 18 عیار حدود 410 هزار تومان است. 

 

نرخ‌های امروز در بازار طلا و ارز تهران به شرح زیر است:

عنوان

قیمت امروز

بالاترین

پایین‌ترین

دلار آمریکا در بازار آزاد

12.150

12.000

دلار صرافی ملی

12.050

11.950

یورو صرافی ملی

(ارز مسافرتی)

13.700

13.600

نرخ حواله درهم امارات

3.335

3.300

سکه امامی

(طرح جدید)

4.220.000

4.160.000

سکه بهار آزادی (طرح قدیم)

4.080.000

نیم‌سکه

2.250.000

ربع سکه

1.450.000

سکه گرمی

980.000

مثقال طلای

آب‌شده 17 عیار

1.786.000

1.759.000

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید