گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ تداوم افت سکه در کانال 3 میلیون تومانی/ شناسایی عوامل قاچاق سکه به ترکیه

کدخبر: ۳۰۷۵۶۴
اقتصادنیوز؛ امروز یکشنبه 21 مهر ۱۳۹۸ بازار طلا و ارز تهران با حرکت روی مدار نزولی کم‌شیب با افت قیمت‌ها همراه شد. سکه طرح جدید امروز توانست از مرز روانی 4 میلیون تومانی فاصله گرفته و به مبلغ 3 میلیون و 985 هزار تومان برسد. مثقال طلای آبشده نیز در محدوده یک میلیون و 750 هزار تومان به کار خود پایان داد. همچنین دلار در بازار آزاد در کف محدوده 11400 تومان قرار گرفت و صرافی ملی نیز قیمت رسمی فروش دلار و یورو را بدون تغییر بعه ترتیب 11400 و 12600 تومان اعلام کرد.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ تداوم افت سکه در کانال 3 میلیون تومانی/ شناسایی عوامل قاچاق سکه به ترکیه

به‌‌ گزارش اقتصادنیوز؛ امروز یکشنبه سکه تمام بهار آزادی چهارمین افت متوالی را تجربه کرد و از مرز 4 میلیونی فاصله بیشتری گرفت و 30 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد. روز یکشنبه سکه به بهای 3 میلیون و 960 هزار تومان رسید.  به این ترتیب فلز گران بهای داخلی برای دومین روز متوالی زیر مرز 4 میلیون تومانی نوسان کرد و همین عامل انتظارات کاهشی را تا حدی در بازار فعال تر کرده است.

البته این انتظار در حالی وجود دارد که ارزش ذاتی سکه بسیار بیشتر از رقم های کنونی است؛ حباب این فلز گران بهار در شرایط کنونی بدون در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده بالای 40 هزار تومان است و با محاسبه مالیات، ارزش ذاتی سکه فاصله 400 هزار تومانی با نرخ بازار دارد.

یکی از عوامل مهمی که موجب شد که سکه تمام امروز به افت چهارم متوالی خود برسد، نزول بهای دلار در بازار داخلی بود. در دومین روز هفته، شاخص ارزی 65 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 11 هزار و 410 تومان رسید.

دلار نزدیک 10 روز است که در محدوده 11 هزار و 410 تا 11 هزار و 485 تومانی نوسان می کند و همین کاهش دامنه نوسانات بیشتر از قبل علاقه معامله گران برای خرید و فروش در این بازار را کاهش می دهد. این موضوع از آن جهت بیشتر به چشم می آید که هم زمان در بازار موازی سهام تمایل علاقه مندان برای انجام معامله بسیار بیشتر شده است. بازار ارز از ابتدای سال به طور کلی روند منفی را از سر گذرانده است و هم زمان بازار سهام با رکوردشکنی های پیاپی روبه رو شده است؛ در چنین شرایطی طبیعی است که  تمایل افرادی عادی به بازار دوم بیشتر باشد.

جدا از خروج معامله گران از بازار ارز و ورود به بازارهای دیگر که یک عامل مهم در افت ماه های اخیر دلار بوده است، امروز نرخ حواله درهم نیز کاهش یافت و همین موضوع موجب شد که انتظارات در بازار ارز داخلی کاهشی تر شود. امروز حواله درهم در محدوده 3 هزار و 130 تومانی قرار گرفت، حال آنکه یک روز پیشتر در محدوده 3 هزار و 130 تومانی قرار داشت.

آنچه قطعی به نظر می رسد این است که افت قیمت دلار زمینه ساز آن شد که معامله گران سکه تمام بهار آزادی بیشتر از قبل در موقعیت فروش قرار بگیرند. سکه سابقه نداشته است که 3 روز متوالی در ماه های اخیر زیر مرز 4 میلیونی نوسان کرده باشد و هر زمان به کانال پایین تر رفته است، بلافاصله با افزایش خریدها مواجه شده است. در چنین شرایطی، اگر افت سکه ادامه پیدا کند، معامله گران باید به دنبال نقاط حمایتی جدیدی در این بازار باشند.

حباب منفی سکه در مهرماه

حباب سکه تمام بهار آزادی در تمام طول مهرماه منفی بوده است، چه با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده و چه بدون محاسبه آن. در واقع ارزش سکه و طلا در بازار داخلی کمتر از بازارهای جهانی و کشورهای همسایه است و همین عامل نگرانی هایی را در میان برخی از تحلیل گران به وجود آورده است. در شرایط کنونی، قاچاقچیان می توانند طلا و سکه را از کشور خارج کنند و با فروش آن با قیمت های بالاتر در کشورهای اطراف برای خود کسب سود کنند. البته شماری از فعالان عنوان می کنند خروج طلا موجب ورود ارز به کشور می شود و همین موضوع موجب افزایش سطح عرضه ارز در بازار داخلی شده است.

در حال حاضر، قیمت بازاری سکه در بازار داخلی حدود 3 میلیون و 970 هزار تومان است؛ این در حالی است که بدون محاسبه مالیات ارزش افزوده ارزش ذاتی این فلز گران بها به حدود 4 میلیون و 13 هزار تومان می رسید. اگر این عدد را در 09/1 ضرب کنیم، ارزش ذاتی سکه با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده به دست می آید که نزدیک به 4 میلیون و 400 هزار تومان است که فاصله بسیار بیشتری با قیمت های بازار آزاد دارد. در این میان، عده ای از فعالان بازار سکه امیدوارند که این حباب در نهایت بتواند به بازگشت سکه به قیمت های بالاتر کمک کند. با این حال، بیشتر کارشناسان این موضوع را به نبود تقاضا در بازار نسبت می دهند و تا زمانی هم سطح تقاضا تغییر نکند، حباب سکه پایدار خواهد بود.  به گفته فعالان، در ماه های اخیر کمتر کسی به امید حفظ ارزش پول به بازار سکه مراجعه کرده است؛ هم زمان به دلیل بالا رفتن قیمت ها، تقاضای مصرفی سکه تمام نیز پایین آمده است.

یکی از عواملی که شاید در هفته جاری بتواند به افزایش دوباره بهای سکه کمک کند، رشد بهای طلا در بازارهای جهانی است.

قاچاق طلا به ترکیه

بررسی‌های ایرنا نشان می‌دهد که با افزایش بیشتر فاصله منفی قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی و خارجی، قاچاق‌چیان و سوداگران با جمع‌آوری سکه و طلا اقدام به آب کردن آنها کرده و به شکل طلای آبشده، آن را به کشورهای همسایه منتقل می‌کنند.

ترکیه که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در زمینه صنعت طلا کرده به عنوان یکی از مقاصد اصلی طلای قاچاق شده از ایران به شمار می‌رود.

 

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج

امروز 98/07/21 دلار در بازار آزاد در محدوده 11400 تومانی نوسان داشت و عصر تا رقم 11410 تومان نیز کاهش یافت.

همچنین قیمت فروش یورو به 12650 تومان و قیمت فروش پوند انگلیس به 14500 تومان رسید.

قیمت حواله درهم امارات در صرافی‌های دوبی از 3140 تومان روز شنبه به 3130 تومان در عصر روز یکشنبه کاهش یافت کرد. 1000 دینار عراق نیز امروز حدود 10 هزار تومان بوده است.

امروز یکشنبه صرافی ملی نرخ رسمی خرید و فروش دلار و یورو را بدون تغییر و به شرح زیر اعلام کرد:

 قیمت خرید دلار آمریکا: 11,300 تومان         قیمت فروش  دلار آمریکا: 11,400 تومان 

 قیمت خرید یورو: 12.500 تومان                    قیمت فروش  یورو: 12,600 تومان 

 

آخرین قیمت طلا و سکه

عصر امروز سکه طرح جدید 3 میلیون و 960 هزار تومان و سکه طرح قدیم  3 میلیون و 950 هزار تومان قیمت خورد. قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 40 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 240 هزار بوده است. سکه گرمی هم با قیمت 850 هزار تومان به فروش رسید.

از سوی دیگر بهای اونس طلا در روز تعطیل بازار جهانی حدود 1489 دلار بود و در بازار داخلی هر مثقال طلای آبشده به قیمت یک میلیون و 754 هزار تومان رسید که معادل هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود 405 هزار تومان است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید