رئیس سیا افشاکرد؛ دلایل کمرنگ شدن تمرکز اطلاعاتی آمریکا بر روسیه و ایران!

کدخبر: ۲۷۸۷۳۰
​اقتصادنیوز: مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در سخنانی از تقویت سرمایه‌گذاری این سازمان در امور مربوط به ایران و روسیه خبر داد.
رئیس سیا افشاکرد؛ دلایل کمرنگ شدن تمرکز اطلاعاتی آمریکا بر روسیه و ایران!

به گزارش اقتصادنیوزجینا‌هاسپل در سخنانی در دانشگاه آبرن ایالت آلاباما تاکید کرد: «زمان آن رسیده که منابع این سازمان خرج «کشورهای رقیب» شود.»

هاسپل گفته است: «در یک سال گذشته رهبری تیم ما قدم‌هایی برای بهبود توان سیا در مقابله با بسیاری از چالش‌های پیش‌رو برداشته است و تلاش‌های ما دارد نتیجه می‌دهد.»

مدیر سازمان سیا ادامه داد: «گرو‌ه‌هایی نظیر «خلافت اسلامی» (داعش) و شبکه القاعده همچنان زیرنظر خواهند بود اما تمرکز و منابع این سازمان بر حکومت‌های رقیب افزایش خواهد یافت.»

خانم هاسپل که روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی در دانشگاه آبرن سخن می‌گفت، تغییرات درباره میزان توجه به کشورهایی چون ایران و روسیه را بخشی از تلاش‌ها برای «بهبود توانایی‌های سی‌آی‌ای در مقابل چالش‌هایی که با آن روبه‌روست» توصیف کرد.

رئیس سی‌آی‌ای در تشریح این فعالیت‌ها مدعی شد: «اول از همه اینکه ما زمان، پول و خلاقیت بیشتری را صرف تعدادی از سخت‌ترین دشمنانمان کرده‌ایم.» وی سپس به نام کشورهای روسیه و ایران اشاره کرد و گفت که در استراتژی‌های سی‌آی‌ای، برای سالیان دراز به دلیل حملات یازده سپتامبر به این دو کشور کمتر توجه شده است.

رئیس سی‌آی‌ای، همکاری با کشورهای خارجی و همچنین بهره بردن از تکنولوژی‌های جدید را نیز از جمله اقداماتی خواند که به گفته او به توانایی‌های سازمان تحت امرش کمک می‌کنند.

اتهام علیه روسیه، ایران و چین

نام روسیه همراه با ایران و چین از جمله در رابطه با اتهام تلاش برای «نفوذ در انتخابات کنگره آمریکا» آمده که از سوی رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا مطرح شده است. دن کوتس در اواخر سال گذشته تاکید کرد این سه کشور تلاش کرده‌اند، با فعالیت‌ها و آغاز کمپین‌های پیام‌رسانی بر رای‌دهندگان آمریکایی در جهت منافع استراتژیک خود تاثیر بگذارند، هرچند که تلاش‌ آنها به جایی نرسیده است.

نام ایران در سال‌جاری میلادی نیز از سوی شرکت آمریکایی مایکروسافت مطرح شد. این شرکت کامپیوتری در ماه مارس اعلام کرد، ۹۹ وب‌سایت هکرها‌ی ایرانی که از آنها «برای سرقت اطلاعات حساس و حملات سایبری» استفاده می‌شده را به حکم دادگاه آمریکا مسدود کرده است.

مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا در ماه جاری اعلام کرد، ایالات‌متحده برای تغییر ماهیت جمهوری اسلامی و تغییر رفتار آن در منطقه فشار حداکثری بر این کشور وارد خواهد کرد. در آخرین تحولات از این دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از سوی وزارت‌خارجه آمریکا به‌طور رسمی در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفت.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در یازده بهمن ماه گذشته گفته بود:«فکر می‌کنم ایران یک تهدید است، ایران یک تهدید بسیار بزرگ است.»

سیاست فشار حداکثری

خانم هاسپل بیش از یک‌سال پیش جانشین مایک پمپئو، رئیس پیشین سی‌آی‌ای شد. پمپئو در آن زمان به وزارت‌خارجه آمریکا رفت و جانشین رکس تیلرسون، وزیرخارجه پیشین آمریکا شد.

پمپئو پیش از تصدی وزارت‌خارجه آمریکا علیه نظام سیاسی ایران سخنانی بیان کرده و دست‌کم یک‌بار در اظهارات مداخله‌جویانه و خصمانه ابراز امیدواری کرده بود که مردم ایران، علیه نظام سیاسی حاکم بر این کشور شورش کنند. اندکی بعد از اینکه او به مقام وزارت‌خارجه آمریکا رسید، جان بولتون، یکی دیگر از منتقدان سرسخت حکومت ایران نیز به‌عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا انتخاب شد. این تغییرات در نهایت موجب شد تا سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران، با فشارهای شدیدی همراه شود و علاوه بر خروجواشنگتن از توافق برجام، تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال شود. در این مدت دولت آمریکا فهرستی از خواسته‌های خود را از حکومت ایران منتشر کرده و به گفته مقام‌های آمریکایی، این کشور در تلاش است تا با اتخاذ یک سیاست فشار حداکثری، به این خواسته‌ها دست یابد. توقف توسعه موشک‌های بالستیک، محدودیت‌های بیشتر برای برنامه هسته‌ای، تغییر استراتژی ایران در منطقه و پایان دادن به حمایت از شیعیان در یمن و عراق، خروج نیروهای ایرانی از سوریه، پایان دادن به حمایت از گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان و حماس در مناطق فلسطینی و همچنین عدم تهدید اسرائیل، از جمله درخواست‌های مهم واشنگتن از ایران هستند.

ایران این درخواست‌ها را رد کرده و بارها تاکید کرده که حضور ایران در برخی کشورهای منطقه با حمایت‌ دولت‌های قانونی این کشورها صورت گرفته است.

تشدید اختلاف بین مقام‌های آمریکایی

همزمان با این تحولات یک خبرگزاری غربی به نقل از منابع آگاه از تشدید اختلافات بین دولت ترامپ و مقام‌های اطلاعاتی و وزارت‌خارجه آمریکا بر سر گزارش جدید کاخ سفید درباره کنترل تسلیحات نظامی ایران خبر داده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، ۵ منبع آگاه اعلام کردند که گزارش جدید دولت ترامپ درباره انطباق و هماهنگی بین‌المللی درخصوص کنترل تسلیحات، موجب بروز اختلافات جدی با نهادهای اطلاعاتی و مقام‌های وزارت‌خارجه ایالات‌متحده شده است. مقام‌های اطلاعاتی و وزارت‌خارجه آمریکا نگران آن هستند که گزارش و اسناد جدید تهیه شده توسط دولت ترامپ موجب سیاسی شدن ارزیابی‌ها درباره ایران شود.

رویترز افزود: «دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تلاش‌های خود برای مهار قدرت ایران در خاورمیانه را افزایش داده و این مساله موجب برخی نگرانی‌ها درباره عزم دولت ترامپ برای سرنگونی دولت تهران و زمینه‌سازی واشنگتن برای استفاده از گزینه نظامی علیه ایران شده است.»

دولت ترامپ مدعی شده است که برای متوقف کردن رفتارهای خرابکارانه ایران در حمایت از گرو‌ه‌های شبه‌نظامی و تروریستی در منطقه تلاش می‌کند و به هیچ‌وجه قصد سرنگونی دولت ایران را ندارد.

اختلافات بین مقام‌های آمریکایی روز سه‌شنبه زمانی تشدید شد که وزارت‌خارجه ایالات‌متحده در وبگاه خود یک نسخه غیرطبقه‌بندی شده از گزارش سالانه به کنگره درباره میزان انطباق با توافقات کنترل تسلیحات نظامی منتشر و سپس اقدام به حذف این گزارش کرد.

این گزارش پس از اقدام خصمانه اخیر دولت ترامپ در قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سیاه و سازمان‌های تروریستی تدوین شده است.

واشنگتن همچنین پس از خروج از توافق هسته‌ای، تحریم‌های شدیدی را مجددا علیه ایران اعمال کرده است. در عین حال دولت آمریکا کمپین تبلیغاتی وسیعی از طریق شبکه‌های اجتماعی علیه ایران به راه انداخته است که هدف اصلی آن گسترش نارضایتی عمومی علیه دولت ایران است.

شباهت اقدام ترامپ به رفتارهای بوش

برخی منابع آگاه گفتند که از این گزارش جدید دولت ترامپ درباره ایران شگفت زده شده‌اند، چراکه این اقدام دولت ترامپ شبیه رفتارهای دولت جورج دبلیو بوش پیش از اشغال خاک عراق است. دولت بوش نیز با استناد به گزارش‌های جعلی درباره تسلیحات کشتار جمعی عراق، این اطلاعات را بهانه‌ای برای حمله نظامی به بغداد در سال ۲۰۰۳ میلادی قرار داد.

یک مقام وزارت‌خارجه آمریکا از قضاوت و ارزیابی صورت گرفته درباره ایران دفاع کرد و گفت: «این گزارش براساس ارزیابی دقیق و اطلاعات شفاف، تهیه و آماده شده است. این گزارش اولیه باید تا ضرب‌الاجل ۱۵ آوریل به کنگره ارائه می‌شد و قرار است نسخه کامل‌تر و غیرطبقه‌بندی شده این گزارش نیز پس از تکمیل بازنگری اطلاعات مندرج در گزارش طبقه‌بندی شده، منتشر شود.»

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا همچنین درباره وضعیت روسیه نیز گفت: «موضع آمریکا این است که روسیه پیمان نیروهای هسته‌ای میانبرد را نقض کرده و این مساله کاملا شفاف و روشن است.»

این گزارش شامل ارزیابی تفصیلی ایالات‌متحده درباره این مساله نیست که آیا ایران، میانمار، کره شمالی، سوریه و سایر کشورها به مفاد پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای موسوم به ان‌پی‌تی پایبند بوده‌اند یا نه.

این گزارش همچنین به ارزیابی‌های نهادهای اطلاعاتی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره این مساله نپرداخته است که جمهوری اسلامی ایران برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را در سال ۲۰۰۳ میلادی پایان داده و به مفاد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی کاملا پایبند بوده است.

وزارت‌خارجه آمریکا در این گزارش به ادعاهای سال گذشته رژیم صهیونیستی علیه برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایرانپرداخته و نوشته است: «چنین تلاش‌هایی از سوی ایران ممکن است نقض ان‌پی‌تی به‌شمار رود.»

یک منبع آگاه آمریکایی در این باره گفت: «نگرانی زیادی وجود دارد که کل هدف وزارت‌خارجه آمریکا از تهیه این گزارش، کمک به زمینه‌سازی برای مداخله نظامی در ایران باشد. این اقدامات بسیار شبیه فعالیت‌های دولت بوش پیش از اشغال عراق است.»

این گزارش ۱۲ صفحه‌ای نشانگر اختلافات بین یلیم پوبلت دستیار وزیرخارجه آمریکا و آندراتامپسون معاون وزیرخارجه ایالات‌متحده بوده است.

دو منبع آگاه گفتند: «پوبلت به‌دنبال آن بوده است که این گزارش شامل اطلاعاتی براساس تجزیه و تحلیل‌های قانونی نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره ایران باشد.»

یک منبع آگاه دیگر نیز تاکید کرد: «این گزارش بیشتر به خاطر آن تهیه شده است که دیدگاه فعلی دولت ترامپ علیه ایران را تقویت کند تا آنکه به‌دنبال ارائه کردن گزارش‌های جامع و تحلیلی نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره ایران باشد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید