مخالفت فرمانداری تهران با تلاش شورای شهر برای احیای حیات شبانه پایتخت!

کدخبر: ۲۸۴۵۶۵
اقتصادنیوز: فرمانداری تهران با طرح «حیات شبانه» مخالفت کرد. مدیر کل هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران با اعلام این خبر، از اجرای گزینشی این طرح در سه محور شهر تهران به‌صورت برپایی کافه‌سیارها خبر داد و افزود: در صورت کسب دستاوردهای مناسب این طرح تا پایان تابستان ادامه پیدا خواهد کرد.
مخالفت فرمانداری تهران با تلاش شورای شهر برای احیای حیات شبانه پایتخت!
ساعت کار کافه سیارها در پایتخت

به گزارش «ایرنا» مصطفی موسوی لاری، مدیرکل هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران درباره علت مخالفت فرمانداری با طرح حیات شبانه شورای شهر گفت: فرمانداری تهران به دلیل مسائل امنیتی این طرح و اینکه همه ابعاد در آن دیده نشده است با مصوبه حیات شبانه مخالفت کرد. از این رو طرح دیگری را با عنوانی متفاوت در ماه مبارک رمضان به‌صورت آزمایشی اجرایی کرده‌ایم. وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده طرحی با عنوان «حیات مدنی مردم تهران تا پاسی از شب» پیشنهاد و به‌صورت آزمایشی در ماه مبارک رمضان در حال اجرا است. وی با اشاره به اینکه این طرح به‌صورت آزمایشی در سه نقطه از شهر در حال اجرا است، تصریح کرد: مانند روال ماه مبارک رمضان در گذرهای در نظر گرفته شده مغازه‌ها تا زمان سحر باز هستند. به گفته وی این برنامه‌ها از سال‌های گذشته نیز در ماه رمضان وجود داشت، اما در این طرح شهرداری یکسری کمک‌های جانبی به منظور بیشتر زنده شدن و نظم دادن ارائه می‌کند و در صورت حصول دستاوردهای خوب تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت. به گفته وی در طرح حیات شبانه موضوع باز بودن خیابان‌ها و فعال بودن اصناف و مغازه‌ها مطرح بود در حالی که طرح فعلی به‌صورت کاملا برگزیده است که در گذشته نیز با مجوزهای لازم این فعالیت‌ها جریان داشت اما اکنون نگاه بیشتر به‌صورت «راسته ای» است.

وی با بیان اینکه فعالیت این گذرها در ماه رمضان تا ساعت ۳ بامداد ادامه دارد، اظهار کرد: ساعت ۲ بامداد برای فعالیت تا پایان فصل تابستان پیشنهاد شده که البته هنوز قطعی نیست.

به گزارش «دنیای اقتصاد» طرح «شهرِ ماه» در ۵ محور منتهی به میادین تجریش، ولی‌عصر، نبوت، صادقیه و میدان نماز در شهر ری اجرا می‌شود. در این طرح فعالیت مراکز فرهنگی، خدماتی، خرده‌فروشی و مشاغل سیار و بی‌کانون در ساعات ۱۲ تا ۳ بامداد مجاز است. پیش از اجرای این طرح، کافه‌‌سیارهای مختلف دست کم در چهار محور به‌صورت دوره‌ای و در یک محور(خیابان سی‌تیر) شهر تهران آغاز به فعالیت کردند. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد با آغاز فعالیت کافه سیارها در این پنج محور، فعالیت کافه سیارها در سایر نقاط شهر همچون شهرک غرب خاتمه پیدا کرده است، این در حالی است که طی چندماه گذشته از فعالیت این کافه‌سیارها، بخش زیادی از اهالی محلات اطراف استقبال زیادی از حضور این مراکز سیار داشتند، اما با اتمام فعالیت آنها در این محله و سایر محلات مشابه، این سوال به وجود می‌آید که علت کوچ این کافه سیارها از برخی محلات شهری چیست؟ آیا اساس فعالیت این کافه‌ها به‌صورت چرخشی در محلات مختلف شهر است یا آنکه با راه‌اندازی و آغاز اجرای طرح ماه، مدیریت شهری بنایی برای ادامه فعالیت این کافه‌ها در سایر نقاط شهری ندارد.

بهاره آروین، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به همکاری موثر فرمانداری و نیروی انتظامی با شهرداری تهران برای اجرای این طرح در پنج محور شهر تهران ابراز امیدواری کرده است که تا پایان بهار ۹۸، در هر منطقه تهران یک محور برای اجرای این طرح اختصاص داده شده و معرفی شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش ساعات گردش و تفریح در پایتخت، ایجاد تحول در اقتصاد شهر و کسب یک نوع درآمد پایدار از محل عوارض و مالیات‌های اخذ شده از مشاغل سیار فعال در این راسته‌ها از جمله اثرات اجرای طرح‌ حیات شبانه است که اکنون بخشی از آن با عنوان «حیات مدنی مردم تهران تا پاسی از شب» هم‌اکنون در حال اجرا است. در حال حاضر مناطقی از شهر که به دلیل عدم استقرار قابل‌توجه ساختمان‌های مسکونی در ساعات پایانی شب با پدیده شب‌مردگی مواجه هستند با اجرای چنین طرح‌هایی دوباره احیا خواهند شد و از این طریق امنیت اجتماعی تامین و برخی ناهنجاری‌های اجتماعی رخ داده در این مناطق کاهش پیدا می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید