ظریف در گفت‌وگو با CNN مطرح کرد؛

شرط ایران برای پذیرش پیشنهاد مذاکره ترامپ

کدخبر: ۲۸۴۹۳۶
اقتصادنیوز؛ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه CNN آمریکا شرط پذیرش پیشنهاد ترامپ برای مذاکره ایران و آمریکا را «نشان دادن احترام» از سوی آمریکا در قبال ایران از طریق عمل به تعهدات برجامی عنوان کرد.
شرط ایران برای پذیرش پیشنهاد مذاکره ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز؛ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه خبری CNN آمریکا گفت که ایران با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مذاکره نخواهد کرد، مگر اینکه ایالات متحده با "احترام" از طریق تعهدات خود ذیل برجام بتواند تهران را متقاعد به مذاکره کند.

ظریف در این مصاحبه هشدار داد که ایالات متحده با گسترش حضور نظامی خود در خاورمیانه نقش بسیار بسیار خطرناکی در منطقه بازی می‌کند.

ظریف ضمن انتقاد نسبت به اقدام آمریکا در ارسال ناوگروه آبراهام لینکلن به همراه بمب‌افکن به خلیج [فارس] گفت: داشتن همه این تجهیزات نظامی در یک منطقه کوچک به خودی خود مستعد وقوع حوادث و مستلزم احتیاط فراوان است و ایالات متحده بازی بسیار بسیار خطرناکی را انجام می‌دهد.

ظریف با تقبیح اقدام واشنگتن در خروج از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد: ما با حسن نیت کار کردیم. اما حاضر به مذاکره با افرادی که پیمان خود را شکسته‌اند و به تعهدات‌شان عمل نمی‌کنند نیستیم.

به نوشته CNN ترامپ در اوایل ماه جاری گفت ایران باید با من تماس بگیرد. اما ترامپ روز یکشنبه با لحنی تند هشدار داد: اگر ایران می خواهد بجنگد، این رسماً پایان کار ایران خواهد بود.

ظریف با بیان اینکه ایران در مقابل تهدیدات تسلیم نخواهد شد گفت: ایران هرگز با زور و از سر اجبار مذاکره نمی‌کند. شما نمی‌‌توانید تهدید کنید و انتظار همکاری داشته باشید. راه انجام این کار از دریچه احترام می‌گذرد، نه از طریق توسل به تهدید.

ظریف به این شبکه آمریکایی گفت: اگر تنش‌ها تشدید شود، عواقب دردناکی خواهد داشت. و نیز اضافه کرد که ایران "علاقه مند به تشدید تنش‌‌ها نیست". در عوض، وی خواستار پایان فوری "جنگ اقتصادی" شد که توسط ایالات متحده علیه مورد ایران اعمال می‌شود و اعلام کرد که تحریم ها شهروندان را از نیازهای معیشتی خود محروم کرده است.

وزیر خارجه ایران گفت: همه آنچه ما می خواهیم به فروش رساندن نفت‌مان است، وایالات متحده در نقش غارتگری است یک قلدر است که مردم را از خری نفت ایران محروم می‌کند.

وی در پایان تحریم‌های سخت آمریکا که به اقتصاد ایران آسیب زده است را مصداق تروریسم علیه شهروندان کشور دانست.

***

CNN اضافه کرد که این نظرات ظریف پس از آن مطرح شد که به گفته خبرگزاری تسنیم در روز دوشنبه یک مقام رسمی (بهروز کمالوندی) از چهار برابر شدن میزان تولید اورانیوم با غنای پایین خبر داده است.

به نوشته CNN با این میزان افزایش تولید، ایران به زودی می تواند از آستانه 300 کیلوگرم توافق شده در زمینه توافق هسته‌ای 2015 فراتر برود؛ اگر چه بدون دانستن جزئیات ذخایر موجود در این کشور، پیش‌بینی اینکه چه زمانی حد نصاب مورد توافق نقض می‌شود دشوار است. بر اساس این توافق، ایران تنها می تواند غنی سازی اورانیوم را در 3.67٪ انجام دهد- که این میزان مناسب برای یک نیروگاه و به مراتب پایین تر از 90٪ مورد نیاز برای تولید سلاح است.

به گزارش CNN ایران در اوایل ماه جاری (ماه می ۲۰۱۹) اعلام کرد که در واکنش به اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته ای، بخشی از تعهداتش را ذیل برجام کنار می‌گذارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید