تنش میان کاخ سفید و نمایندگان پیشرو کنگره بالا گرفت؛

جنجال تازه ترامپ با «چهار زن پیشرو» + فیلم

کدخبر: ۲۹۴۳۳۵
اقتصادنیوز: «The Squad» از دیشب داغ‌ترین هشتگ توئیتری است. «مربع» متشکل از چهار نماینده زن تازه وارد کنگره است که در دسته‌بندی‌های سیاسی آمریکا آنان را پراگرسیو (پیشرو یا مترقی) می‌نامند. به تازگی دونالد ترامپ، آنان را آماج حملات توئیتری و نژادپرستانه خود قرار داد و خطاب به آنان گفت برگردید به جایی که اصالتاً به آن تعلق دارید. این سخنان ترامپ با واکنش‌های فراوان همراه بود که دیروز حملات لفظی دو طرف بسیار بالا گرفت.
جنجال تازه ترامپ با «چهار زن پیشرو» + فیلم

علی آزادی-اقتصادنیوز؛ روز یکشنبه بود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در یک رشته توییت نوشت‌:‌ «خیلی جالب است که ببینید زنان ترقی‌خواه دموکرات عضو کنگره، که خودشان در اصل از کشورهایی می‌آیند که دولتشان فاجعه تمام و کمال است...حالا با صدای بلند و به شکلی شرورانه به مردم آمریکا، یعنی عظیم‌ترین و قوی‌ترین ملت دنیا، می‌گویند دولت ما چطور باید اداره شود. چرا این‌ها برنمی‌گردند تا جاهای کاملا ورشکسته و جرم‌زده‌ای را درست کنند که خودشان در اصل از آنجا می‌آیند.»

ترامپ در توئیتر خطاب به پراگرسیوهای کنگره گفت «برگردید به جایی که به آن تعلق دارید» و گرچه به شکل مستقیم از کسی نام نبرده است اما از همان ابتدا اغلب کارشناسان منظور وی را چهار تن از زنان ترقی‌خواه عضو کنگره دانستند که هیچ‌کدام سفیدپوست نیستند؛
 در تصویر پایین به ترتیب از چپ به راست، ایلهان عمر (نماینده سومالیایی‌تبار مینه‌سوتا)، الکساندریا اوکازیو-کورتز (نماینده نیویورک)، آیانا پرسلی (نماینده ماساچوست)، رشیده طلیب (نماینده فلسطینی‌تبار میشیگان) مخاطبان اصلی حملات ترامپ بودند.

156477496

جالب اینکه از این چهار نماینده، که ترامپ به آن‌ها گفته بود به کشور‌های‌شان بازگردند، سه نفرشان متولد کشور آمریکا هستند. اوکازیو کورتز والدینش اصالت پورتوریکویی دارند و متولد نیویورک است. آیانا پرسلی سیاهپوست در شهر سینسیناتی ایالت اوهایو به دنیا آمده است. رشیده طلیب هم در یک خانواده فلسطینی‌تبار در شهر دیترویت ایالت میشیگان متولد شده است. تنها ایلهان عمر است که متولد موگادیشو کشور سومالی است.

توییت‌های رئیس جمهوری آمریکا بلافاصله واکنش نمایندگان دموکرات و زنان کنگره را برانگیخت و شماری از آنها وی را «نژادپرست» و «متعصب» خواندند.

اوکازیو کورتز در پاسخ در توییتر خود نوشت‌: «کشوری که من از آن می‌آیم و کشوری که به آن سوگند (وفاداری) خورده‌ایم،‌ ایالات متحده است. ترامپ عصبانی است چراکه به آمریکایی که ما (زنان ترقی‌خواه رنگین‌پوست) نماینده‌اش باشیم باور ندارد.» و خطاب به ترامپ ادامه داد: «تو عصبانی هستی چرا که نمی‌توانی آمریکایی را تصور کنی که شامل ما هم هست. تو برای غارتگری‌‌ات بر یک آمریکای ترسیده اتکا می‌کنی.»

نانسی پلوسی پس هم در واکنش به این اظهارات در توئیتی گفت که شعار «آمریکا را دوباره بزرگ کنیم» که ترامپ سر می دهد، در حقیقت «آمریکا را دوباره سفید کنیم» است.

با بالا گرفتن جنجال توئیت‌های نژادپرستانه ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نه تنها عذرخواهی نکرد که گفت اگر این افراد در آمریکا خوشحال نیستند، از این کشور بروند و مطمئنم کسی دلش برای‌شان تنگ نخواهد شد. فیلم سخنان دیروز ترامپ در میان فریادهای اعتراضی حاضرین را ببینید:

روز گذشته این چهار نماینده که حالا در فضای رسانه‌ای آمریکا به آنان لقب The Squad داده‌اند در یک کنفرانس خبری حاضر شدند و پاسخی کوبنده به اظهارات نژادپرستانه دادند. پس از این کنفرانس خبری کاربران آمریکایی توئیتر با داغ کردن هشتگ «مربع» از این چهار نفر به عنوان قهرمانان جدید مبارزه با نژادپرستی نام بردند.

لحظات داغ و سخنان جنجالی کنفرانس خبری آیانا پرسلی، ایلهان عمر، الکساندریا اوکازیو-کورتز و رشیده طلیب را در ویدئوی زیر ببینید:

ماجرا از کجا شروع شد؟

هفته پیش بود که سخنان اعتراضی اوکازیو-کورتز، آیانا پرسلی و رشیده طلیب به شرایط غیرانسانی جاری در کمپ‌های مرز جنوبی کلینت، در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی آمریکا به صورت گسترده منتشر شد. آنان با نطق‌های تاثیرگذارشان درباره کمپ‌های غیرانسانی مرزی، سیاست‌های مهاجرتی ترامپ را به باد انتقاد گرفتند. 

فیلم نطق تاثیرگذار اوکازیو کورتز و آیانا پرسلی درباره شرایط کمپ‌های مرزی را ببینید:

استقبال گسترده از این نطق‌ها بود که خشم ترامپ را برانگیخت و آن توئیت‌های نژادپرستانه را منتشر کرد. حالا مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش است قطعنامه‌ای در محکومیت مواضع نژادپرستانه دونالد ترامپ تصویب کند.

 اما این اتفاقات در صحن کنگره چندان غیرعادی نیست. دست کم از زمان ورود گسترده چهره‌های جدید و مترقی به مجلس نمایندگان این شکل مواجهه انتقادی و نطق‌های اعتراضی به اعضا و سیاست‌های کاخ سفید بارها رخ داده‌است.

صدای پای سوسیالیسم در آمریکا

اگر در ایران واژه لیبرال برای سال‌ها یک برچسب و ناسزای سیاسی تلقی می‌شده، در آمریکا نیز سوسیالیسم وضعیت مشابهی را پشت سر گذاشته است. اگر در تاریخ ایران تاکنون هیچ زنی نتوانسته به عالی‌ترین مقام‌های سیاسی دست یابد، در تاریخ آمریکا نیز تاکنون لباس رهبری سیاسی اغلب مردانه دوخته شده است.

امروز اما به‌نظر می‌رسد ورق برگشته و مدهای سیاسی چهره‌ جدیدی پیدا کرده‌ و لباسی نو به تن کرده‌اند. چپ جدید لباس کهنه تضاد طبقاتی پرولتاریا-بورژوا را دور انداخته و لباس نو تبعیض‌ اکثریت و اقلیت به تن کرده است. امروز در آمریکا مسئله تبعیض علیه اقلیت‌های نژادی، عقیدتی، جنسیتی، سکچوالیتی، زبانی و ...) مبنای جریان جدید چپگرایی است. اقشار و گروه‌هایی که سال‌ها از تبعیض رنج برده‌اند با ظهور ترامپ بر خلاف انتظار مجال بیشتری برای بروز یافته‌اند و استقبال بیشتری هم از آنان می‌شود.  

امروز حزب دموکرات، از سناتورها و نمایندگان تا حامیان مردمی، بیش از هر زمان دیگری به چپ گراییده و از جناح محافظه‌کار حزب به سوی لیبرال میانه، و از میانه به سوی جناح چپ آن متمایل شده‌است. نشانه‌های این روند در عملکرد تبلیغاتی کاندیداهای حزب نیز مشهود است.

اقلیت‌ها برای مقابله با ترامپ و ترامپیسم لباس رزم پوشیده و هر روز بیشتر و قدرتمندانه‌تر در صحنه سیاست آمریکا ظاهر می‌شوند. رخنمایی خیزش آرام زنان و اقلیت‌ها از جناح چپ حزب دموکرات، به نوعی پاسخی به ظهور ترامپ و شیوع ترامپیسم بود. عالی‌ترین جلوه این خیزش را می‌توان در آینه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره سال ۲۰۱۸ به نظاره نشست.

پراگرسیوها

انتخابات کنگره ۲۰۱۸ با مشارکت ۴۹.۲ درصدی واجدین شرایط رکورد مشارکت یک قرن اخیر در انتخابات میان‌دوره‌ای را شکست و نتایج آن یک شگفتی بزرگ را رقم زد. دموکرات‌ها با انتخاب ۸۸ کاندیدای زن، ۲ کاندیدای مسلمان، یک دختر ۲۹ ساله و چند کاندیدای دیگر از اقلیت‌های جنسی، مذهبی و نژادی، هم رکورد زدند و هم تاریخ‌سازی کردند. نتایج انتخابات کنگره از تغییر ذائقه در پایگاه رأی دموکرات‌ها حکایت داشت.

یک فعال سیاسی آمریکایی در توصیف نتایج حاصله در توئیتر نوشت: «با آغاز فعالیت  دور جدید کنگره، چهره نئوکان‌های جمهوری‌خواه محافظه‌کاران دموکرات وقتی خود را در میان انبوه زنان، جوانان، اقلیت‌های جنسی، سوسیالیست‌ها و اقلیت‌های مذهبی و نژادی می‌یابند، دیدنی است». برخی فعالان این نتایج را به عنوان یک «نه بزرگ» به سیاست‌های دونالد ترامپ تفسیر کردند.

«الکساندریا اوکازیو-کورتز» کاندیدای سوسیالیست موفق شد «جوی کراولی» عضو ۱۰ دوره‌ای مجلس نمایندگان را در منطقه ۱۴ نیویورک (برانکس) شکست داد و با ۲۹ سال سن به عنوان جوان‌ترین زن کنگره در تاریخ آمریکا وارد مجلس نمایندگان شد. اکازیو حالا پدیده دموکرات‌های کنگره  نام دارد و به یکی از محبوب‌ترین چهره‌های سیاسی در آمریکا تبدیل شده است. «ابی فینکنوئز» ۳۰ ساله هم موفق شد اولین نماینده زن آیووا در کنگره آمریکا لقب بگیرد.

«رشیده طلیب» زن فلسطینی‌تبار از میشیگان و «ایلهان عمر» زن محجبه سومالیایی‌تبار از مینه‌سوتا، به عنوان نخستین زنان مسلمان در تاریخ آمریکا به مجلس نمایندگان راه یافتند.

همچنین «شریس دیویدز» از کانزاس و «دب هالند» زن ۶۰ ساله از نیومکزیکو به عنوان نخستین زنان بومی (سرخپوست) در تاریخ آمریکا وارد مجلس نمایندگان شدند.

«آیانا پرسلی» با شکست دادن «مایک کپوانا» عضو ۱۰ دوره‌ای دموکرات در مجلس نمایندگان، نخستین زن آفریقایی‌تبار ایالت ماساچوست بود که وارد مجلس نمایندگان شد و «یاهانا هایس» اولین زن سیاه‌پوست ایالت کانکتیکات در کنگره آمریکا است. «ورونیکا اسکوبار» و «سیلویا گارسیا» نیز نخستین زنان لاتین‌تبار هستند که از تگزاس وارد کنگره شده‌اند.

«جنت میلز» به عنوان نخستین فرماندار زن ایالت مین، «مارشا بلکبرن» جمهوری‌خواه به عنوان اولین سناتور زن ایالت تنسی و راهیابی «آنا اسکمانی» ایرانی‌تبار و «صفیه وزیر» مهاجر افغان به مجالس ایالتی فلوریدا و نیوهمپشایر، از دیگر شگفتی‌های قابل توجه در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۸ آمریکا بود.

این نتایج تاریخ‌ساز حاوی یک پیام روشن برای دموکرات‌ها است؛ پیامی که از کمپین جوان، متنوع و پرشور برنی سندرز در انتخابات ۲۰۱۶ دریافت نشد [یا اگر دریافت شد به آن توجهی نکردند] و نتیجه را هم به مورد عجیب جمهوری‌خواهان واگذار کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید